Viser Laddomat 21 fremløbstemp?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Viser Laddomat 21 fremløbstemp?

Indlæg af Zarge »

Hejsa jeg er ved at justere termometret lidt på min Orlan, og har desværre ikke andre termometre på mit fremløb end Laddomaten, og en der klipset på med en fjedder (og den er helt håbløs...)
Det jeg så kom til at tænke på er, hvor meget kan man egentlig regne med termometret i toppen af laddomaten?
Under opvarmning ligger den precist ens med den der går mod kedlen, så det kan ikke vlre helt galt, men når så termostaten åbner så vil der jo blive mindre gennemstrømning gennem "fremløbstermometret" da en størrer og størrer del af vandet jo bliver ledt til akkutanken istedet...
Men har det nogen betydning, vil den temp der når termometret stadig være den samme som fiser videre over i tanken, eller tabes lidt af varmen mens vandet "venter" på at komme gennem Laddomaten?
Rørene er 1" isoleret med rørskåle, og er vel ca 1,5mtr på hver side af teestykket og mod Laddomaten.

Ved godt det nok ikke er 10 grader vi snakker om, men kom bare til at spekulere, og det kan jo være farligt... :oops:

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Viser Laddomat 21 fremløbstemp?

Indlæg af Jens »

Den viser nok ca 4-5 grader lavere end fremløbet reelt er, det kolde vand fra akku køler jo på Laddomat-blokken, og da føleren sidder i blokken og ikke direkte i vandet, så bliver den lidt lavere. det er i hvert fald min erfaring.
Samtidig kan der være fejlvisning på termometrene, - jag har prøvet at kontrolmåle mine med et kviksølvstermometer i en gryde vand, en viste korrekt, en 2 grader for lidt og en 5 grader for lidt, - så også der kan der være noget variation.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Besvar