Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp. twin heat m40 årg 1997

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
morten t
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 feb 2011 22:41

Hjælp. twin heat m40 årg 1997

Indlæg af morten t » 28 feb 2011 23:13

har et fyr med et stort forbrug. huset er på 180kvm ikke godt isoleret.
det en twin heat m40 og en reka kedel.årg 97.
den er lavet for stort til huset ,mener den er 53 kv.
den kan fyre en kasse med flis af om dagen.ved en ude tempratur på 0 grader.
har købt huset for nogle mdr sidden.
temp i skorsten er 150 grader.og fyret kører på 65 grader.
den kører okay. men forbruget er sindsygt højt.
kan man drosle fyret ned ?har prøvet at fodre med mindre flis,så går den på lav temp.
den har et gammel styring system .kan stille på 4 dreje knapper og har stillet den efter min manual.
der ingen akkuleringstank.kun en tank med vand på 200l.
har ca 60m til mit fyre rum,det jo langt væk.
håber nogen kender typen og kan hjælpe.mvh morten


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hjælp. twin heat m40 årg 1997

Indlæg af snubbi » 01 mar 2011 00:02

alle bruger meget i denne vinter med megen frost og vind er der en stor afkøling på huset ,røg temp er rimlig. når jeg køre med flis har jeg samme temptur fra baxien .har en 600lt tank den kan køre 1,5 døgn på en tank fuld.
du skal sørge for at dine røg rør og kedel for en tur med børsten ca en gang om ugen det gør jeg ,eller nå røg temperturen begynder at stige over det normale.
den kan nok fin justeres lidt
du skal regne med at flis fylder meget ca 5 til 1 i forhold til piller. og der er en del urenheder i . :great:

morten t
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 feb 2011 22:41

Re: Hjælp. twin heat m40 årg 1997

Indlæg af morten t » 01 mar 2011 06:46

jo tak men er 600liter ikke meget i døgnet?
kunne det hjælpe med et nyere styringsystem?
tror jeg vil have huset hulmurs isoleret.
har brugt korn og der tager den 600l på 3 dage.
syntes det svært at finde ud hvad der normalt for mit fyr.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Hjælp. twin heat m40 årg 1997

Indlæg af Jens » 01 mar 2011 09:22

Det er da et meget stort fyr, men hvis den ikke står og pausefyrer hele tiden, så er den jo desværre ikke nødvendigvis for stor - dit problem kan muligvis være dine ialt 120 meter rør frem og tilbage til fyrrummet. Hvis de ikke er isoleret ordentligt, så kan du have et ubeskriveligt stort varmetab på dem.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

morten t
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 feb 2011 22:41

Re: Hjælp. twin heat m40 årg 1997

Indlæg af morten t » 01 mar 2011 19:54

jamen jeg graver nu ikke hele staden op for de rør.de er lagt i 97 så tror nu ikke det er der mit problem er.
håber nogen har haft sådan en model og har erfaringer med den.


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Hjælp. twin heat m40 årg 1997

Indlæg af Jens » 01 mar 2011 20:41

Jamen, det håber jeg da du har ret i.
Men hvis dit fyr ikke pausefyrer hele tiden, og den ikke kan holde temperaturen når du skruer ned for flismængden, - jamen så er dit varmeforbrug jo bare så højt, - jeg pegede blot på det mest sandsynlige til det enorme forbrug.

Ved du noget om hvor meget de forrige ejere brugte ??
Hvad er vandprocenten i dit flis ? - Brændværdien falder meget ved stigende vandprocent, hvilket naturligvis resulterer i større mængder, der skal fyldes på.

Det lyder jo til at fyret kører fint, - røgtemperatur på 150 grader lyder rigtig godt til et sådant fyr. Har du nogen fornemmelse af hvor mange procent ydelse fyret cirka kører på ?
600 liter korn = 600 * 0,7 = 420 kg på 3 døgn
420 kg * 4,17 kwh/kg = 1751 kwh på 3 døgn
Ved en virkningsgrad på 83 % svarer det til 1454 kwh på 3 døgn eller 485 kwh pr døgn eller cirka 20 kw i timen at fyret producerer.
Tror M40-eren er ca 40kw og din ligger hvis ovenstående beregning passer på ca 50% ydelse.

Et forbrug over 20 kw i timen er nok mindst det dobbelte af, hvad et halvdårligt isoleret hus på 180 m2 kan bruge, så det må jo forsvinde et sted hen, - enten i en meget dårligere virkningsgrad på fyret eller også i varmetab et eller andet sted.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

deeredriver
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14 aug 2007 22:44

Re: Hjælp. twin heat m40 årg 1997

Indlæg af deeredriver » 01 mar 2011 23:13

En lav røgtemperatur siger nødvendigvis ikke alt om hvor godt fyret brænder, kun om det kan køle røgen. Hvordan ser det ud, det som kommer op af skorstenen? Er flisen meget våd vil der nødvendigvis komme en masse damp, karakteriseret ved at røgen er hvid og ligesom forsvinder ud i luften. Bliver det derimod ved at være synligt gråt eller sort, brænder det for dårligt. Du kan måle fremløbstemperatur og retur temperatur både ved fyret og der hvor det kommer ind i huset, så kan du nemt se om der er for meget tab i rørene. Men vinteren har været kold, så man skal regne med højt forbrug, og et halvdårligt isoleret, og måske også lidt utæt hus (som mit er det) så skal man nok regne med dobbelt forbrug i forhold til normalt vintervejr, som det har været de sidste mange år.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Hjælp. twin heat m40 årg 1997

Indlæg af Bigfoot » 01 mar 2011 23:43

min nabo kører sådan en opsætning, med en 49Kw REKA kedel, dog med en M20 twinheat påmonteret, og det er lavet i 1998, så det er også den gamle model twinheat styring og alt.

Han fyrer med savsmuld i sin.

Jeg ved at han i vintertiderne kører med stoker om natten, og fastbrændsel om dagen. Han har en 400 liters tank på anlægget, som også har en spiral i til solvarmen.

Han opvarmer 230kvm hus, og 150 kvm værksted med det. Uden nogen problemer endda.

Hvordan hans forbrug er??? ingen anelse... Han fylder i når der mangler.
Men kører han med helt rent og tørt savsmuld, så kan han i stærke vinternætter, bruge ca 700 liter savsmuld på en nat.

Dog kan det undre mig at man har monteret en M40 ved dit anlæg. Men omvendt igen, som du også selv nævner, så pausefyrer den jo sjældent, ergo bruger den varmen et sted.

Vores hus skulle ifølge BBR, også kun kræve 6½Kw at varme op, men det skal jeg da lige hilse og sige, at det IKKE gør. Det kræver meget mere. Det er så fis utæt når vinden er i præcis den rigtige retning. Så meget for gør-det-selv folk som man har overtaget huset fra.

Men hvornår har du sidst renset din kedel???? For jeg ved at de reka kedler der, har nogle specielle røgrør, som gør at når de kokser til, så kan du fyre ligeså tosset du vil, varmen fiser lige i skorstenen. Det fortalte naboen mig nemlig.
De skal virkelig have den helt store tur i ny og næ. Det kommer selvfølgelig an på renligheden i sit brændsel, nu fyrer han nemlig også en del med affaldstræ, og det giver altså noget skrammel i røgrørene.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

morten t
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 feb 2011 22:41

Re: Hjælp. twin heat m40 årg 1997

Indlæg af morten t » 02 mar 2011 07:34

takker for svarene.vil lige kik på tingene.mvh morten

morten t
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 feb 2011 22:41

Re: Hjælp. twin heat m40 årg 1997

Indlæg af morten t » 03 mar 2011 05:41

ved du hvor stor hans akkutank er?
har bestildt måler til at tjekke retur vand så er lidt spænd på om hvor meget tab jeg har.
men er der nogen der har det gamle styring ,så ville jeg da gerne hører hvad jeres anlæg står på.
mener hvad div luft og indføring osv.
mvh morten


Besvar