Bedste brændehoved???

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Bedste brændehoved???

Indlæg af Landbo »

Ulrik skrev:Det ser ud som om den får en smule mere sekundær luft når den kører for fuld skrald.
Jeg ved det ikke, men det er muligt at det hæver virkningsgraden.
Hej.

Det er vist et 'lidt' overdrevet tegnefilmstrick. Hvis man kun bruger sekundær luft kniber det med at få de gasser brændslet afgiver, til at blive afbrændt ordenteligt pg. af manglende ilt. Eller rettere sagt tilføjer man så meget primærluft for at afbrænde gasserne, at man nedkøler bålet unødigt og dermed ikke får frigivet alt gassen. I princippet svarer det lidt til forskellen mellem en gammel underforbrændingskedel og en gasogenkedel.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Bedste brændehoved???

Indlæg af stokerbent »

hmm skal vi så have lavet en gas måler der kan registere gas i træet som o2 måleren gør også have reguleret en blæser til sekundær luften

hmm kan man egentlig måle den gasart der kommer
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Bedste brændehoved???

Indlæg af Lau »

At måle gasserne, skulle være ganske muligt, med en 4-gas-måler.
Den findes på de fleste autoværksteder..
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Bedste brændehoved???

Indlæg af Flunk »

Man kan evt også lave en analyse af røggassen for at bestemme uafbrændte gasser.
Herved kan man vurdere behov for tilsætning af sekundær luft.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Bedste brændehoved???

Indlæg af Landbo »

stokerbent skrev:hmm skal vi så have lavet en gas måler der kan registere gas i træet som o2 måleren gør også have reguleret en blæser til sekundær luften

hmm kan man egentlig måle den gasart der kommer
Lau skrev:At måle gasserne, skulle være ganske muligt, med en 4-gas-måler.
Den findes på de fleste autoværksteder..
Flunk skrev:Man kan evt også lave en analyse af røggassen for at bestemme uafbrændte gasser.
Herved kan man vurdere behov for tilsætning af sekundær luft.
Hej.

Tja, man kan også kun 'nyves' med at bruge synet. Når man kan regulere sekundærluften separat er det egentelig ikke svært at få det til at spille optimalt. Forudsat det er samme blæser der laver primær og sekundærluften og der er en justerbar hane til sekundærluften. Man lukker for sekundærluften. Sætter snegletiden så lang at det yderste af flammen bliver godt sort. Åbner for sekundærluften indtil sodningen er aftaget mest muligt og ikke længere. Afkort snegletiden så meget at der netop ingen sorte spidser er på flammen mere. Indstillingen bør naturligvis laves uden eventuelt iltregulering slået til på styringen og med stokeren kørende på maximal ydelse. Derefter vil primær og sekundærluften følges af hvis ydelsen på stokeren nedsættes.

Håber forklaringen er nogenlunde forståelig ellers kan der jo spørges til. :wink:
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Bedste brændehoved???

Indlæg af stokerbent »

lyder jo meget smart hmm måske man skulle finde på at få svejst lidt rør op til sekundær luften med noget regulerings spjæld

nå men må se hvordan det arter sig som det er nu brændehovedet, måske nogle har lavet huller osv efter at det giver det det skal

ellers må jeg jo til at viderudvikle, det er jo rart med noget at rode med he he
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Bedste brændehoved???

Indlæg af Landbo »

stokerbent skrev:lyder jo meget smart hmm måske man skulle finde på at få svejst lidt rør op til sekundær luften med noget regulerings spjæld

nå men må se hvordan det arter sig som det er nu brændehovedet, måske nogle har lavet huller osv efter at det giver det det skal

ellers må jeg jo til at viderudvikle, det er jo rart med noget at rode med he he
Ja, prøv nu den herd du har til stokeren først. Måske er den slet ikke er så ringe endda. :P
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
hans_rytter
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01 mar 2011 20:00

Re: Bedste brændehoved???

Indlæg af hans_rytter »

Jeg er maskinmester og har prøvet lidt af hvert.

Først vil jeg gerne rette en misforståelse. Primærluft er luften som tilføres pillerne for at de kan brænde, opvarmes og uddrive røggas, sekundærluften tilføres røggassen så den kan brande rent og uden at sode.

Tidliger har jeg lavet et mulvarpeskud som var udført med primær og særkundær lufttilførsel, et fint koncept med perfekt udformning, symetrisk opadgående forbrænding, den var tiltænkt at være perfekt, men...
Første problem: Jeg havde problemer med at den tunge aske ikke ville forlade skålen. Det tunge aske (sand) blokerede for sekundærluftens udblæsningshuller og forbrændingen fik åndenød og begyndte at sode :-(
Det andet problem: Koks ved sneglen, når pillerne brænder ved lavt temperatur, dybt nede i skålen, dannes der koks, noget hårdt sejt sort tjære, som satte sig som aflejringer ved sneglens ende. Det resulterede i at sneglen ikke kunne komme af med pillerne og den måtte arbejde meget hårdt for at føde brændehovedet med piller, til slut fald motorværnet ud, med efterfølgende driftsstop :-(
Trejde problem: Driftstemperaturen var ikke særlig høj. Da mulvarpeskudet var placeret inde i kedlen var der næsten ingen reflektion af varme tilbage i bålet. Derfor var temperaturen ikke høj nok til at lave en ren forbranding af de lette brandbare partikler. Det vil sige at noget af uforbrændte partikler og gasser fløj op i skorstenen :-(
Nogle at mine problemer kunne måske godt løses, men der vil sikker også komme flere til.

For nuværende har jeg et vandret firkantet brændehoved med varmefast beton indvendigt, det virker godt, med er dog heller ikke selvrensende. Der er lidt problemer med at lidt røggas kan undslippe i frikantens hjørner. Kort sagt er det heller ikke det perfekte brændhoved.

Mit fremtidige ønske til en perfekt brændhoved er en vandret tunel som et U på hovedet. Der skal være huller i helle kammeret længde, i siderne og hele loftet (ingen huller i bunde). Hullerne (Ø5 mm) skal være fordelt med ca 40 mm afstand og være skråtstillede (30 grader til siden og lidt fremad) så de danner en hvivel inde i kammeret. Hvivlen giver en god opblanding af røggassen og den tilførte luft.
Alle huller fødes af den samme ventilator, de huller som er under pillebunken er primærluft og den over bunken er sekundær luft. Hår kammeret er ca 350 mm langt vil pillebunken bagerst i kammeret udgøre en skrå bunke på ca 120 mm (målt i bunden). Det er passende, ca. 15-20% af hullerne er dermed under bålet og bruges til at fyre op i gasserne. De skrå huller (luftdyser) sørger derefter for opblandingen og afbrænding af røggaserne.
Det varmefaste beton sikre en passende reflektion og dermed kan forbrændingstemperaturen komme på det nødvendige.
Hele kammeret er foret med et ekstra skjold som bruges til luftkammer. Blæseren føder ind i skjoldet og lever dermed forvarmet luft til alle dyserne. Det luftkølede skjold sikre også en rimelig overfladetemperatur på ydersiden.
Er det noget der kan bruges, er i velkommen til at låne. Skulle du derimod have mod på at lave "det perfekte brændhoved" efter mine ideer, er jeg intereseret i at se og evt. købe en sådan.
vh Maskin Mesteren
magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

Re: Bedste brændehoved???

Indlæg af magnustlarsen »

brænderhoved i en benekov liragro lining 25 der er huller rundt med kanten og lille åbning mellem brændhoved og skål jeg har rensning af brændhoved der renses hver halve time sammen med askeudkørsel der køres 29 sekunder så er asken kørt ud og brændhoved renset på oversiden det der er mest vigtig er vor varmt der over det der skal brænde træ selvantender ved 250 gr.korn skal op på 600 et god forbrænding vil med korn i gløder og bål være Ca.1500 Grader varm en kornbue skal sørge for det eller en tornado(overbygning over flamme der sender varmt luft ned i blæsekamret så den den underluft der kommer er så højt så mulig.har lavet selv kan ses senere.hilsen Magnus larsen
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Bedste brændehoved???

Indlæg af Landbo »

Hej Hans.

Har selv lavet nogle forsøg med og lave en bedre herd, for en hel del år tilbage på min forhenværende hjemmebyggede stoker. Den var monteret med en herd af den firekantede type. Kom frem til at når primærluften blev udledt under bålet via mange små huller og sekundærluften via 'loftet' gav det den bedste/reneste forbrænding. Herden var i øvrigt foret med ildfaste sten hvori hullerne blev boret, hvilket ikke var helt nemt med de bor jeg havde på det tidspunkt. :)

På min nye købestoker er herden (også firkantet) svejst op i tynd specielplade med en luftkasse omkring. Primærluft under bålet og sekundærluften gennem taget, faktisk nogenlunde på samme måde som jeg kom frem til virkede bedst. Herden ER ikke foret på nogle måder hvilket jeg ærlig talt var lidt betænkelig ved. To år efter er kanterne på lufthullerne stadig så skarpe at man næsten kan skære sig på dem, så herden holder nok en del år frem i tiden. Herden er i øvrigt udstyret med en alm. 400 W tændstav, der virker knaldgodt. Herden kan uden problemer køre med en meget lille effekt bare brændslet er godt tørt.

Hvilken type brændsel har du brugt i dine forskellige forsøg ?

Har svært ved og se hvordan din nye herd skulle se ud og dermed kommentere. Har du ikke en tegning du kan oploade ? Så var det lidt nemmere og kommentere.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Besvar