Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
pejstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16 aug 2010 22:09

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af pejstrup » 28 dec 2010 08:57

Det er vel en selvfølge at et fyr har en minimums varmeeffekt..?? og her ligger den på 15kw, jeg har jo valgt et fyr der når det får besked på at starte, grundet lav temp. på vandet, bare ser at komme igang med at fyrer op under vandet og derfor skal et fyr der kører med start/stop forbrænding have en hurtig opnået varmeeffekt ellers mister jeg vel et energiforbrug hvis den ikke kommer op i "omdrejninger"... har jeg ikke ret..??
Frank_Rasmussen skrev: Uha, det var et slemt slag mod Nordjysk Bioenergi, som netop holder til i 9750 Øster Vrå (Brinken 10), og som for ikke langt tid siden henviste til en artikel om hvordan svenske træpiller-brænder vist er teknologisk 10 år efter de danske :)

Citat fra deres hjemmeside: "Danmarks mest solgte brænder, over 16000 kørende fyr, samt et stort forhandler net."

Og de skulle endda have ret lækker mad ved deres åben hus-arrangementer :)

Jeg har set meget på Nordjysk bioenergis produkter og har også set deres artikler om svenske fyr der er 10 år bagud.. jeg spørger lige.. hvad har Nordjysk bioenergi udviklet på deres fyr gennem 10 år, jeg kender til stor udskiftning af eltænder og utætte kedler... de skrev om udvikling... jeg tager altid sådanne artikler med sindsro, jeg vil hellere hører folkets udtalelser, jeg skal ikke påstå at mit valg er bedre end hvis jeg var gået over gaden til Nordjysk bioenergi, jeg har bare en bedre "mavefornemmelse" ved mit valg... ellers har jeg ikke noget at have det i. Jeg er bare spændt på hvad jeg nu skal igang med..en svensker... ja nu kan jeg da prale af: villa Volvo og svensk pillebrænder... :lol:
Jeg søger oplysninger på køb og installation af stoker/pillefyr.Jeg starter på bar bund med opbygning af fyrrum, skorsten, fyr og teknik.


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af Fer » 28 dec 2010 09:16

Det fyr du har købt, er det modulerende? Det er vel egentligt et af de mest relevante spg? Hvor mange effekttrin har fyret?

Uden at forsvare NBE eller kende specielt til deres produkt, så er den udvikling der har været de sidste par år været. Bedre eltændere (de står ikke af hele tiden mere) fra 5 trins til 100trins modulerende effekt styring. Alt i alt ser jeg et produkt der løbende bliver udviklet.

Kender ikke til varmebaronen. Deres produkt er sikkert fint, men ikke meget info man kan finde på deres hjemmeside.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Duborg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 18 jan 2009 12:54
Mit fyr: Hoval Biolyt Eksklusiv 10 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Neova 6 mm. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 10 kg
Årligt forbrug: 6,2 T.
Geografisk sted: Holløse, 4700 Næstved
Modtaget likes: 1 gang

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af Duborg » 28 dec 2010 14:46

Selvom det er fuldt modulerende, syntes jeg det er en voldsom mindsteeffekt det har, jeg har ikke læst hjemmesiden igennem hvad er max effekten på fyret ?
Med venlig hilsen

Duborg

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af Frank_Rasmussen » 28 dec 2010 18:52

pejstrup » 28 Dec 2010, 08:57 skrev: ...
... har også set deres artikler om svenske fyr der er 10 år bagud.. jeg spørger lige.. hvad har Nordjysk bioenergi udviklet på deres fyr gennem 10 år... de skrev om udvikling... jeg tager altid sådanne artikler med sindsro, jeg vil hellere hører folkets udtalelser, jeg skal ikke påstå at mit valg er bedre end hvis jeg var gået over gaden til Nordjysk bioenergi, jeg har bare en bedre "mavefornemmelse" ved mit valg...
Det har du ret i:

- mavefornemmelse er alt
- Grundlæggende ser Nordjysk Bioenergi's brænder ud, som den gjorde for 10 år siden. Det øjeblik, hvor anlæggene med mere lukkede kedler og mere automatik falder i pris, så vil jeg også tro, at NBE's system får det svært.

PS: Dit magasin ser solidt ud og med en god konstruktion

Canny
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 08 feb 2011 15:10

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af Canny » 08 feb 2011 19:58

Er du tilfreds med dit pillefyr pejstrup??
Vil gerne høre mere da jeg selv skal i gang :oops:
Canny
Blomstrer når andre visner

En havenisse er ikke bare en havenisse


pejstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16 aug 2010 22:09

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af pejstrup » 26 feb 2011 12:16

Hej canny
Jeg har nu kørt med min pillebrænder i 2 mdr. det kører upåklageligt, det eneste jeg har haft af problem er optænding ved start ialt 3 gange, det var de dage hvor vi havde det frygtelige blæsevejr, jeg ved godt hvad der er galt... jeg har bygget en alt for lav skorsten, men den skulle selvfølgelig bygges her midt i storm og kulde, når foråret kommer, bliver den 2 meter højere.. Jeg løste problemet med startoptænding ved at give lidt flere piller ved opstart, denne knap havde jeg overset, først da min søn oversatte den svenske brugsanvisning, fik jeg justeret fyret korrekt ind og nu kan blæsten bare komme an...En "fejl" mere ved dette fyr er at det er isoleret så godt at der er hundekoldt ude i fyrrummet, jeg bliver vist nok nød til at sætte en radiator op, men det må vel betegnes som en positiv "fejl" He..He.. Mine bedste anbefalinger til dette fyr og kedel....
Jeg søger oplysninger på køb og installation af stoker/pillefyr.Jeg starter på bar bund med opbygning af fyrrum, skorsten, fyr og teknik.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af Flemming DJ » 27 feb 2011 22:38

pejstrup » 28 Dec 2010, 07:57 skrev: Det er på 20 Kw Jeg har et gammelt hus fra 1939 der ikke er færdig isoleret, jeg kører for øjeblikket med et rapsfyr af mærket Fire-green der er justeret ind til 15kw på en gammel Vølund oliefyrs kedel, dette fyr kan lige opvarme vores hus. Det er for øvrigt den ringeste investering jeg nogen sinde har gjort...
Hvad er problemet med det rapsfyr?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

pejstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16 aug 2010 22:09

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af pejstrup » 28 feb 2011 19:14

Hej Flemming
Mit Rapsoliefyr er af mærket Fire-Green jeg har kørt med det i 3 år og har ikke haft andet en problemer med det. jeg kørte på ren rapsolie, der kom fra levnedmiddel industrien, så det var bare rent, men fyret kunne ikke kører på det, det var bare ikke konstrureret til at arbejde med en så tyk olie, blandede jeg halv diesel eller allerbedst med halv hydralicolie, kunne jeg få det det til at kører i ca 14 dage, ellers måtte jeg til total rengøring af brænderrør dyse og kedel mindst en gang om ugen. Så denne brænder kan jeg IKKE anbefale...
Jeg søger oplysninger på køb og installation af stoker/pillefyr.Jeg starter på bar bund med opbygning af fyrrum, skorsten, fyr og teknik.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af snubbi » 28 feb 2011 19:34

har du ikke forvarme på olien inden den kommer i brænderen :great:

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: valg af fyrtype pillefyr eller stoker

Indlæg af Flemming DJ » 01 mar 2011 12:37

Tænker jeg også... men, det må vel for dælen være indbygget i brænderen, når den er beregnet til bioolie? Sådan en gang raps skal jo forvarmes til nær 100 grader.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar