Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pilleovn

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
bankehytten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 feb 2011 10:09

pilleovn

Indlæg af bankehytten » 28 feb 2011 10:43

Hejsa

Jeg har en pilleovn selv om det er et forum for pillefyr håber jeg at jeg kan få lidt råd her alliegvel.

Jeg har snart kørt 1 palle igennem af bionorr piller de brændte bare super godt.

så gik en blæser i stykker efter 4 uger fik vi den skiftet men nu slagger piller helt vildt i brændskålen.
Vi har en enkelt gang også oplevet at ovnen under opstart sendte en røg fis ud lige som brændeovnen kan finde på hvis de får for lidt ilt.

Firmaet mener at det er fordi bionorr er en dårlig pille men det kan jeg ikke få til at passe når de har kørt uden problemer før.

Er der nogle her der evt han en idee hvad der er problemet.

Med venlig hilsen
Henriette.


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: pilleovn

Indlæg af Albert » 28 feb 2011 11:15

Slagger opstår når temperaturen når askens smeltepunkt der ligger omkring 1200 gr.
Det kan tyde på temperaturen i bålet er hævet med den nye blæser,så hvis det er muligt skal den formentlig sættes lidt ned i styrke.
Hvis den giver et lille puf under opstart,er det noget der kan forekomme hvis skorstenen er kold,da der vil være mindre træk i den, end når den er varmet lidt op.

bankehytten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 feb 2011 10:09

Re: pilleovn

Indlæg af bankehytten » 28 feb 2011 11:23

Hej

Tak for svaret.

Jeg ved ikke om det er muligt at sætte styrken ned , så jeg skal nok have fat i en teknikker :-(

omkring skorstenen hvor længer går der fra man stopper ovnen til skorstenen bliver kold ?

Med venlig hilsen
Henriette Knudsen

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: pilleovn

Indlæg af Albert » 28 feb 2011 11:43

Jeg kender ikke styringen i pilleovne,så der kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

Afkølingen af skorstenen afhænger af hvor meget varme ovnen sender den vej,ligeledes har vejret også indflydelse på afkølingen,på dage med megen blæst vil det gå hurtigere end på stille dage, ligesom der vil være stor forskel på en stålskorsten og en der er muret op,så det er svært at svare på.

bankehytten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 feb 2011 10:09

Re: pilleovn

Indlæg af bankehytten » 28 feb 2011 12:08

Hejsa

ok tak for svaret.

Med venlig hilsen
Henriette Knudsen


Besvar