Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Iltstyring kan det betale sig

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
G-FAST
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 05 feb 2011 20:54
Mit fyr: woody v10
Areal: 250
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8330
Årligt forbrug: 8-9

Iltstyring kan det betale sig

Indlæg af G-FAST » 26 feb 2011 22:00

Hej

Jeg ville godt høre fra en som har kørt med og unden iltstyring på en woody fra v6.00 -->

Kan i se en forskel på forbrug ?
vis ja, ca hvor meget ?

og ville i købe det igen, vis i købt nyt anlæg ?

På forhånd tak


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Iltstyring kan det betale sig

Indlæg af TaagMan » 26 feb 2011 22:56

Det er jo svært sammenligneligt sådan noget. Det giver dig næppe noget på forbruget du vil være i stand til at måle...

Jeg har haft en Scotte v6.22, v6.24, Woody 6.5 og nu 6.62. Det er før nu jeg vil sige det er begyndt at virke.... og de er stadig ikke færdige, men de arbejder hårdt på det lige nu, så jeg ville vente hvis jeg var dig.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Pille Piller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24 feb 2011 22:18
Mit fyr: Biomatic/Matene snegle
Areal: 317
Brændsel: Piller så klart
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Asker/Oslo
Kontakt:

Re: Iltstyring kan det betale sig

Indlæg af Pille Piller » 27 feb 2011 00:49

Det vigtigste er vel at sneglen doserer korrekt fra pillemagasinet og at kapacitet på sneglen ikke påvirkes av smuld som tit blir liggende i bunden av sneglen og reducerer kapaciteten/laver ujævn kapasitet. En god snegl kan betale sig.
Har man jevn kapasitet, vil jeg tro at iltstyring har betydning ved skifte af pillekvalitet/pilleleverandør. Så vil måske også iltstyring betale sig.

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Re: Iltstyring kan det betale sig

Indlæg af Thomas83 » 27 feb 2011 07:32

Kan man få vejrkompencering til styringen eller er det standart på Woody? For så tror jeg du ville spare mere på energien end bare iltstyring. Jeg tror ikke iltstyring kun er udviklet til at spare på energien, men lige så meget for at optimere forbrændingen og ja det er vel os at spare på energien, men du ved hvad jeg mener :lol:
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Iltstyring kan det betale sig

Indlæg af Frank_Rasmussen » 27 feb 2011 10:58

I version 6.6x er iltstyring blev meget overbevisende for mit vedkommende (kig evt. skærmdump med urolig ydelseskurve og nogenlunde overensstemmelse mellem aktuel og ønsket ilt).

Over år og dag bliver der brændt for mange penge af i en Scotte/Woody. En besparelse på 3-4% vil for mange kunne tjene de 2000 kr. til iltstyringen hjem indenfor rimelig tid.

Dog er levetiden for selve iltsonden svær at vide meget om. Nogle siger 4 år...andre mener vist længere..
Pille Piller » 27 Feb 2011, 00:49 skrev:Det vigtigste er vel at sneglen doserer korrekt fra pillemagasinet og at kapacitet på sneglen ikke påvirkes av smuld som tit blir liggende i bunden av sneglen og reducerer kapaciteten/laver ujævn kapasitet.
Fra version 6.24 regulerer iltstyringen ikke kun på blæser, men også på den eksterne snegl for at hjælpe på problemet...Hvis f.eks. den målte ilt ligger konstant over det ønskede, så ændres mætningen simpelthen til at give flere piller, så den målte ilt falder.

PS: Vejrkompensering er standard i Scotte/Woody version 6-styring; men udetemperaturmåleren er ekstra udstyr/tilbehør...ca. 100 kr. på eBay med lang ledning...
Vedhæftede filer
iltstyr_6_61.JPG


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Iltstyring kan det betale sig

Indlæg af svbech » 01 mar 2011 20:44

Jeg kørte uden iltstyring de første 2 år, men har ny haft det i to år ( ver 4.xx)

Årsagen til at jeg købte det var at jeg har mine piller i en kornvogn, henter selv på foderstoffen når den er tom. Men bunden i en korn vogn har ikke den korrekte hældning på 60gr. så når de sidste 6-800 kg skal bruges skal vi jævnligt skubbe piller til sneglen. det giver uens pille tryk, og sneglen gav uens mængde, det medførte sorte piller i stor stil.

Efter iltstyring kom på har jeg ikke rørt ved det siden, det kører bare.

Pille Piller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24 feb 2011 22:18
Mit fyr: Biomatic/Matene snegle
Areal: 317
Brændsel: Piller så klart
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Asker/Oslo
Kontakt:

Re: Iltstyring kan det betale sig

Indlæg af Pille Piller » 01 mar 2011 22:24

Det kan vel lige godt betale sig at købe en snegl som er uafhengig av "pilletryk" og hældning?
Men ja, jeg vil uansett tro at iltstyring kan betale sig over tid fordi man kan køre mer økonomisk/uafhengig av skiftende pillekvalitet.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Iltstyring kan det betale sig

Indlæg af Fer » 02 mar 2011 08:00

Jeg er af den holdning det kan betale sig. (Kender dog ikke til woody/scotte løsnigen specifikt) Dog kan man med en ilt styringe kører med en lavere iltprocent end uden, idet at små variationer ikke vil bevirke sod og røg dannelse. Men vil typisk selv justere fyret ind til en højere iltprocent når man gør det på den gammeldags måde.

Jeg kører selv med 5% ilt overskud ved fuldlast. Jeg er overbevist om man har et højere setpunkt når man selv justere den ind.

Derudover er det da meget rart at man kan smide hvilken som helst pille i siloen uden at skulle bruge til på indreg.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Iltstyring kan det betale sig

Indlæg af TaagMan » 02 mar 2011 15:27

Fer>Iltstyring på en Scotte/Woody er sikkert ikke nær så raffineret som på dit anlæg. Med de nye v6.6 versioner begynder det dog at ligne noget, men man skal stadig være lidt af en teknik freak for at få det til at spille ordentligt.. men, det kan være det bare er min mening.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Besvar