Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

dåsesolfanger med naturlig ventilation

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
snedkeren 61
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 jan 2011 18:22

dåsesolfanger med naturlig ventilation

Indlæg af snedkeren 61 » 20 feb 2011 18:10

hej.
Går og roder med et par dåsesolfangere til at hæve temperaturen lidt ( affugte ) i stalden, som jeg bruger til værksted. Har regnet lidt på størrelsen af fangerne og er kommet til at der bliver plads til 8 lodrette rækker med 16 dåser i højden i hver fanger. Og så kommer mit spørgsmål : er det komplet umuligt at få dem til at køre nogenlunde effektivt ved naturlig cirkulation alene ??
Ved at det er muligt ved vandbårne anlæg, men i princippet burde det samme jo kunne lade sig gøre med luft, bare jeg sørger for en stadig større lysning op gennem fangeren... Eller hvad ?
Gode råd modtages gerne, og på forhånd tak.
mvh snedkeren


savangs
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 78
Tilmeldt: 09 dec 2008 20:34
Mit fyr: SPRSUN 11.6KW Varmepumpe 500L Akku tank
Areal: 110+128
Fremviser gerne i postnummer: 6560

Re: dåsesolfanger med naturlig ventilation

Indlæg af savangs » 20 feb 2011 18:20

har set nogen køer med naturlig cirkulation på youtube så ud til at virke okay

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: dåsesolfanger med naturlig ventilation

Indlæg af tomfisch » 24 feb 2011 19:21

Jeg har lavet en dåsesolfanger med solcelledrevet ventilator (8 rækker á 13 dåser). Når solcellen ikke leverer strøm nok til at drive ventilatoren, cirkulerer luften alligevel af egen kraft (såfremt den bliver varm nok altså). Tilluften skal endda trækkes fra toppen og ned til bunden af solfangeren, inden den vender 180 grader og fortsætter til toppen igen og ind i mit værksted. Så, ja - det kan godt laves med selvcirkulation. Jeg tror dog, du vil få mere ud af solfangeren med en ventilator...
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: dåsesolfanger med naturlig ventilation

Indlæg af tomfisch » 25 feb 2011 14:32

Her er lige et billede af solfangeren uden frontplade og ventilator, som sidder i midten i øverste rum over dåserne. Luften suges ind her, trækkes ned gennem de to midterste rækker til bunden, hvor den trækkes op gennem de tre yderste rækker i hver side til toppen igen og til sidst ind i værkstedet gennem en aflukkelig ventil. Som sagt fungerer det også ved selvcirkulation men absolut bedst med ventilator i mit tilfælde.
Vedhæftede filer
åsesolfangerI.jpg
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

snedkeren 61
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 jan 2011 18:22

Re: dåsesolfanger med naturlig ventilation

Indlæg af snedkeren 61 » 25 feb 2011 18:32

hej
Tak for svarene, og billede. :great: Det er da til at blive klogere af. Foreløbigt prøver jeg at få det til at køre med naturlig cirkulation men er ved at "klunse" en 220 v differensstyring til eventuelt at styre 2 kanalventilatorer.
mvh snedkeren


Besvar