Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Begynderovervejelser

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
knold51
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 08 feb 2011 02:51
Mit fyr: Scotte Blackstar Pillefyr 10Kw
Areal: 90m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8585
Geografisk sted: Glesborg, Djursland

Begynderovervejelser

Indlæg af knold51 » 25 feb 2011 13:28

Jeg bor i et lille gammelt hus på landet og står for at skifte mit oliefyr fra 1974 ud med noget mere tidssvarende. Lidt surfen rundt her på StokerPro forum og nettet generelt, har ført mig frem til at et Scotte 10Kw pillefyr må kunne klare mit varmebehov. Noget af det,som tiltaler mig, er den gennemprøvede og åbenbart pålidelige teknik, som de fleste roser i høje toner. En anden ting er naturligvis driftsøkonomien og endelig er der prisen, som passer godt til mit budget.

Mit nuværende oliefyr står i en niche i entreen som er ca. 160cm x 140cm. Det forekommer naturligt at stille det nye fyr op der, da alle installationerne jo er der i forvejen. Omend jeg kan finde mere plads i mit udhus, vil en opstilling her medføre ekstra omkostninger til brandsikring og flytning af installationer mm., som jeg ikke lige nu er parat til at acceptere.

Jeg har vedhæftet en PDF-fil med to skitser for opstilling på det nuværende fyrs plads og som man kan se, er der ikke meget plads at give af. Spørgsmålet er naturligvis om skorstensfejeren overhovedet vil godkende nogen af dem og her tænker jeg især på adgangen til den renselem som sidder på den smalle side af skorstenen helt nede ved gulvet.

Og så betyder det jo også noget, hvorledes betjeningen vil forme sig - om der er ting at tage hensyn til som man (jeg) ikke lige tænker på, men som jer, der har erfaringer med pillefyr, slår ned på med det samme.

Den første skitse viser en opstilling, hvor kedlen står nogenlunde samme sted som oliefyret. Det ville være fristende at vende den 90 grader, så den kommer til at stå med ryggen til skorstene, men så er der formentlig ikke plads til at tømme askeskuffen. Elvandvarmeren er en combimodel som jeg forestiller mig skal sluttes til fyret og den hænger i øjeblikket der, hvor den er tegnet ind på skitsen. Med denne opstilling kan der blive plads til en 250l pílletank. Der er ca. 30 cm mellem pilletank og kedel på det smalleste sted, men med bedre plads mellem vandvarmer og kedel når man skal ned under vandvarmeren og have fat i renselemmen

På den anden skitse er der umiddelbart plads til en større pilletank som den jeg har tegnet ind, men adgangen til renselemmen bliver nærmest umulig. Hvis jeg i stedet holder mig til en 250liters tank, rykker det forreste højre hjørne 20 cm til venstre og bagud og så vil der formentlig blive plads nok. Til gengæld skal vandvarmeren flyttes fra sin nuværende plads og over på den modsatte væg.

Jeg vil selvfølgelig tage fat i skorstensfejeren for at få en forhåndsmelding, men først vil jeg gerne høre jeres mening og evt. forslag.

Mvh Steen
Vedhæftede filer
Pillefyr.pdf
(239.39 KiB) Downloadet 121 gange


Brugeravatar
heinri
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 02 nov 2010 22:15
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 115 fra 1937
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Årligt forbrug: Ca 4 ton
Geografisk sted: Finderup

Re: Begynderovervejelser

Indlæg af heinri » 25 feb 2011 13:56

Hej..
Kan godt forstå du er lidt i tvivl, hvor mange kvm skal du opvarme? og hvorfor vil du have el vand varmer? fyret kan let varme den smule vand billigere end el.
Ang opstilling i entreen så kan det måske lave sig gøre med plan 1 men det vil ikke være let at få brænderen ud. og skorstens er nok heller ikke vildt glad.
Tror ikke skorstensfejeren godkender plan 2, renselemmen er pakket helt ind.
Men det med at have den entreen er ikke så fedt, det støver en del med sod når fyret renses og pilleren støver også noget.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Begynderovervejelser

Indlæg af Aussieboy » 25 feb 2011 14:19

husk de krav der nu er når det står i beboelse, god plads er godt, og det støver hvergang der hældes piller i. til heinri hvad jeg forstår af så har han jo den vandvarmer i forvejen.

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Begynderovervejelser

Indlæg af Keld » 25 feb 2011 14:54

jeg ville flytte fyret ud i udhuset. det støver med pillepåfylning og rensning af fyret. omkostningerne til brandsikring er vel til at overse. Der er jo ikke her tale om avls og driftbygninger, hvor der opbevares andre brandbare afgrøder mm. så det skal "kun" brandsikres efter bygningsreglementet. Ydermere så støjer et pillefyr mere end et oliefyr. Et brugbart alternativ ville måske være at plasere siloen udendørs, evt. en støre. Så lukke indhakket i gangen med en skydedør eller lig. for at minske støj og støvproblemet.

Brugeravatar
knold51
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 08 feb 2011 02:51
Mit fyr: Scotte Blackstar Pillefyr 10Kw
Areal: 90m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8585
Geografisk sted: Glesborg, Djursland

Re: Begynderovervejelser

Indlæg af knold51 » 25 feb 2011 16:23

Tak for jeres svar, som jo giver anledning til lidt overvejelser. Jeg skal have opvarmet knap 100m2. Som Aussieboy skriver, så har jeg vandvarmeren i forvejen og den kan tilsluttes fyret (Combimodel) og altså fungere som alm. varmtvandsbeholder med strømmen slukket.
Jeg havde ikke tænkt på at det sviner og støver og havde glemt at det larmer mere end et oliefyr. Har jo nok læst begge ting et sted undervejs. Især det sidste går mig lidt på, da jeg elsker den fred og ro her er om sommeren når oliefyret ikke kører.
En del af udhuset er det gamle vaskehus, hvor der vistnok er vand og også en gammel skorsten, som dog nok minimum skal fores med Isokern og føres ud gennem taget igen for at blive godkendt. Alternativt kan en stålskorsten vel bruges. I rummet ved siden af har jeg mit brænde og min olietank, så der kunne nok blive plads til en god stor silo/tank hvor pillerne oven i købet kunne blæses ind, da det ligger lige ud til vejen.
Ja, jeg er jo nok mest stemt for at få det ud i udhuset når det kommer til stykket, så jeg vil nørkle lidt videre med projektet, men er iøvrigt meget modtagelig for forslag/ideer.
Mvh Steen


Kaptajn Krogh
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 feb 2011 14:29
Mit fyr: Scotte 10kw, Opop Blackstar 20
Areal: 165
Brændsel: Barlinek eco pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: Ca. 11kg
Årligt forbrug: ???

Re: Begynderovervejelser

Indlæg af Kaptajn Krogh » 25 feb 2011 17:03

hmmm har lige opsat en Scotte her som erstatning for et oliefyr. Det er placeret i vores brygger, samme sted som vores oliefyr stod. Nemlig af samme argument med at alle rør og tilslutninger var der i forvejen.
Larm- Det larmer absolut IKKE mere end mit oliefyr, det ligger på ca.samme niveau. Det giver da lyd når fyret tager piller ind, men det er ikke hvad jeg vil kalde larm. Jeg bor selv på landet og kunne have placeret det i en af mine to længer. Så pladsen var der til anden placering.
Skidt/støv- Vi havde brændeovn i forvejen, og så slemt er det altså ikke med det støv. Det støver når man fylder piller i. Jeg syntes dog det er begrænset og til overse. Rensning af kedlen sviner en smule, men så tænker jeg bare på alle de tusind kroner jeg har sparet og så går rengøringen som en leg ;-)

Hvis du kigger på tegning 1- Så placer kedlen med ryggen ind til din skorsten og placer brænderen på højre side af kedlen. Så placere du pille-magasinet og ad væggen mod venstre og sætter din VVB på væggen til højre, men i en højde så din fejer kan komme under den og ind til renselemmen ! Sådan havde jeg gjort :-)

Brugeravatar
knold51
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 08 feb 2011 02:51
Mit fyr: Scotte Blackstar Pillefyr 10Kw
Areal: 90m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8585
Geografisk sted: Glesborg, Djursland

Re: Begynderovervejelser

Indlæg af knold51 » 25 feb 2011 19:23

Jeg havde som nævnt overvejet at sætte kedlen på tværs som Kaptajn Krogh foreslår, fordi det ville give optimal udnyttelse af pladsen. Nu har jeg ikke sat mål på skitsen, men den er nogenlunde målfast, d.v.s. at der faktisk kun er 108 cm på tværs mellem skorsten og den modsatte væg. Kedlen er opgivet til at være 63cm dyb og der skal vel også bruges noget plads hvis røgrøret (13cm i diameter) ikke kan gå direkte i skorstenen? Og selvom det kan, skal der vel stadig være en lem i røgrøret så man kan inspicere? Der er også andre tilslutninger bagpå såvidt jeg kan se og så er spørgsmålet om der er meget mere end små 30 cm tilbage til at askeskuffen kan komme ud for at blive tømt og til at fyret evt. kan renses. Det forekommer mig at være lige lidt nok.

Brugeravatar
heinri
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 02 nov 2010 22:15
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 115 fra 1937
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Årligt forbrug: Ca 4 ton
Geografisk sted: Finderup

Re: Begynderovervejelser

Indlæg af heinri » 25 feb 2011 21:25

Ang. larm så larmer vores woody overhovedet ikke i forhold til vores gamle salamander kedel gjorde. Det er kun når pillerne falder ned man kan høre det, og om sommeren kører fyret jo ikke ret meget. Det er typisk ca 1 time morgen og aften (måske en gang til middag)


Besvar