Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forvirret

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Forvirret

Indlæg af Oldgaard » 25 feb 2011 00:13

Keld » 24 Feb 2011, 23:50 skrev:Så må vi jo have oprettet et nyt statslig organ der kan opsnuse alle de sorte solfangere der er instaleret og slæbe synderne i retten til bøde og fængsel. Spøj. Men det er klogt at få rettet sin BBR til så den viser de faktiske forhold, for ved en senere skade der anmeldes til forsikringen ikke skal blive afvist, Pga. manglene anmeldelse. Det kan da heller ikke være mange basøre ejendomsskatten stiger med pga. skattestoppet.
Det kommer vel an på om forsikringsselskabet har godkendt den udskiftning man har foretaget ?
selv om der står i vores bbr at husets varmekilde er olie, så står der pillefyr i forsikringen ;) = de burde ikke kunne løbe fra deres ansvar
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


levi

Re: Forvirret

Indlæg af levi » 25 feb 2011 00:25

Forsikringen og BBR hænger ikke sammen.

Hvis forsikringsselskabet ved hvad man har, - så dækker de :)

Det er korrekt man skal opdatere sin bbr, - men gør I også det når I laver nyt badeværelse og nyt køkken, - eller renoverer jeres stuer ?

Det skal man faktisk hvis det skal være helt rigtigt, - så man kan blive beskattet af værdien i boligen!

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Forvirret

Indlæg af Mike N » 25 feb 2011 11:18

Det lyder som om solvarme er en god ting. hvordan det finanseres er noget andet :-)

Hvordan skal en anlæg så bygges op hvis jeg skal få noget ud af det. PT har jeg en 1000 akku med solspiral i bunden. Skal det bygges derpå eller skal det via en vvb?? eller er der en 3. mulighed?

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Forvirret

Indlæg af Keld » 25 feb 2011 11:27

Hvis du opvarmer din vvb fra akutanken kan den køre på akutanken, eller endnu bedre en ny kombi vvb med top- og bundspiral, lad så solfangeren først opvarme vvb, derefter skifte til din akutank så har du den i reserve til et par dage uden sol, + til lidt gulvvarme evt. håndklædetører mm, man for den besdte udnyttelsesgrad på solfangerne jo koldere vand man kan sende op til opvarmning, således henter du lidt varme hjem selv på en ringe solskindsdag.

Brugeravatar
mkkvk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22 jan 2011 08:04
Mit fyr: Scotte 20 kw
Areal: 350
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Gørlev, Vestsjælland

Re: Forvirret

Indlæg af mkkvk » 25 feb 2011 17:52

Gå nu ind på følgende side og læs om BBR : http://www.bbr.dk/hvorfor_indberette_til_bbr

Bid mærke i sidste punkt!


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Forvirret

Indlæg af svbech » 01 mar 2011 21:14

Det er jo altid forskelligt hvor meget man kan spare ved solvarme. Men der er nogle generelle betraktninger der kan hjælpe lidt på vej.

Jo flere der er i husstanden jo mere varmt vand bliver der brugt, og er der badekar eller spa så taler det for solvarme.
Har man gulvvarme i badeværelserne, og vil gerne have at de er lune om sommeren, så taler det for solvarme.
Har man stoker, pille, eller fastbrændselsfyr, der alle har et vist "tomgangstab" ved at køre om sommeren, så taler det for solvarme.
Er man igang med at rode med varme anlæget, skifte vvb, osv, så bliver det billigere at installere solvarme.

Selv har vi en stor familie med et højt forbrug af varmt vand, og lune badeværelses gulve, hele året. Så vi har et stort sol anlæg fra www.vvfs.dk , Dem kan jeg godt anbefale, gode produkter til rimelige priser. Og en support der er helt i top.
Mit anlæg lavede 6000kwh sidste år, dem ville jeg godt nok nødig have lavet af el i en kombi beholder ;-)

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Forvirret

Indlæg af Mike N » 01 mar 2011 21:56

Jeg har fået et helt nyt anlæg.Twinheat M20i. Det er med en 1000L akku med solspiral i bunden. Om tanken skal skiftes ved jeg ikke helt. Jeg syntes den er for lille i forhold til mit forbrug. Den er fyret varm på under 5 timer og så holder den en halv dag max. men jeg arbejder 15 timer og der er tanken under 40 grader.
Der skal ny VVB, og når huset er renoveret bliver der gulvvarme i hele huset, samt 70 kvm udenfor som skal være på ca 15c.

Jeg fik at vide af Brdr dahl's udsendte folk at det var billigere at købe en vvb, combi og bruge el om sommeren og så lade fyret pausefyre det meste af tiden.

Deres vurdering var at det vil blive for dyrt med solvarme. Jeg har fået tilsagn om tilskud fra skrot dit fyr på 17.000kr. men de mente det stadig var for dyrt.

Men hvilken løsning skal jeg så gå efter. hvis jeg gerne vil have varmt vand og den smule gulvvarme det kan give. Hvor stort et anlæg skal jeg kigge efter?

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Forvirret

Indlæg af svbech » 01 mar 2011 22:26

Hvis du bygger om med gulvvarme i hele hytten, har du også en enorm lager kapasitet her, du lader blot temperaturen i gulvet komme 1-2 gr over normalt, så kan du sagtens klare dig til du kommer hjem igen.

Mit anlæg er baseret på vvfs midi anlæg men med rør istedet for plane fangere. det er ikke det billigste anlæg. men komforten er i top.

Jeg vil anbefale rør, heat pipe, mellem 45 og 90stk. samt en intelligent styring der kan håndtere dit anlæg, så det ikke bruger mere energi end højest nødvendigt.

Med det kan du slukke fyret 4-5 mdr om året.

Du er velkommen til at se mit anlæg, jeg bor ikke så langt fra dig.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Forvirret

Indlæg af Mike N » 01 mar 2011 22:36

Det var også noget i den retning jeg var ude efter. Jeg fyre mest med pind og så piller når jeg ikke har mulighed for pind. Og om sommeren vil jeg gerne kunne slukke for anlæget så meget som muligt. Kunne sagtens være aktuelt at lure lidt på din opbygning. Det er lidt sjovere at se virkeligheden i stedet for at høre på kontor folk det ikke helt ved hvordan solvarme kan bruges.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Hangaard » 16 mar 2011 22:21

svbech » 01 Mar 2011, 21:14 skrev:Mit anlæg lavede 6000kwh sidste år, dem ville jeg godt nok nødig have lavet af el i en kombi beholder ;-)
Hvorfor skal solvarme fortaler altid sammenligne med EL ? er det mon forde det er den eneste måde et solvarme anlæg viser et pænt overskud på icon_cheesygrin.gif
Det er jo lidt løjerlig at begynde at sammenligne de Kwh et solvarme anlæg producer med El priser når prisen pr. Kwh fra et moderne stoker ligger på ca.50øre.
og den med at slukke fyret i mange måneder om året er jo en påstand, jeg ville nok sige at det kommer jo meget an på vejeret icon_cheesygrin.gif
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Besvar