Forvirret

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Forvirret

Indlæg af Mike N »

Jeg har hele tiden gerne villet have et solvarme anlæg nu hvor vi skulle skrotte oliefyret og bygge om.

Jeg har fået installeret et nyt Twinheat m20i kedel med stoker. Det er gået lidt i kuk for smeden og har derfor haft andre ude og kigge på opgaven. Jeg har fået tilsagn om tilskud på 17.000kr til solvarme.

men det korte af det lange er at jeg i dag havde besøg af nogle fyre fra Brdr. Dahl ang solvarmen. De sagde at det ikke kunne svare sig at lave. De forslog i stedet for at bruge stokeren om sommeren sammen med en combi vvb.
Da solvarme delen aldrig ville opnå det jeg ønskede.

Min plan var at varme brugsvand op og hjælpe til med gulvvarmen om sommeren så jeg evt. helt kunne være fri for at fyre om sommeren, eller i det mindste kun når der var dårligt vejr.

jo flere jeg snakker med jo mere forviret bliver jeg omkring effekten af solvarme.

Kan det passe at det i år 2011 ikke kan svare sig med solvarme. eller hvordan skal man bygge det op for at virke fornuftigt. Tænker ikke lige på regninger osv. endnu. mere princippet.

mvh
Mike

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Forvirret

Indlæg af MichaelK »

Du er ikke den eneste, der overvejer, eller har overvejet solvarme. Jeg har også gjort det.
For mit vedkomne kan det ikke svare sig med solvarme. Jeg holder min VVB på 110 liter
kørende med ca. 2,5 kg/døgn i sommerhalvåret. Eller ca. 5,- !!

Et komplet solvarmeanlæg, kan jo snildt koster 20-30.000,-, hvor mange år går der inden
solvarmen har tjent sig hjem, med en besparelse i piller på ca. 150,-/md.?
Tjaa, alt for mange! -Derfor har jeg fravalgt det.



Mvh.


PS.: De 150,- i mulig besparelse/md, gælder kun de dage/mdr., hvor solvarmen 100%
kan erstatte træpillerne. Forår, efterår, og vinter, vil tallet være lavere.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Forvirret

Indlæg af tomfisch »

Gå ind på http://www.vvfs.dk og få inspiration til hvordan et solvarmeanlæg kan skrues sammen.

Når man stiller regnestykket op, skal man ikke bare tænke på, hvor meget man sparer på det varme vand, men også hvor meget et anlæg vil kunne bidrage til opvarmningen. Opvarmning bliver bare dyrere og dyrere i fremtiden, og sparepotentialet vil blive tilsvarende større. Hvis man har tilsagn om tilskud er det bare med at udnytte det, for man ved aldrig hvornår den mulighed kommer igen.

Endelig: Værdien af din bolig vil stige med et beløb der svarer til investeringen - eller formentlig mere, da driftsomkostningerne er en af de faktorer, der påvirker prislappen på huset mest og især om huset er letsælgeligt eller ej.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)
levi

Re: Forvirret

Indlæg af levi »

tomfisch » 24 Feb 2011, 19:16 skrev:Gå ind på http://www.vvfs.dk og få inspiration til hvordan et solvarmeanlæg kan skrues sammen.

Når man stiller regnestykket op, skal man ikke bare tænke på, hvor meget man sparer på det varme vand, men også hvor meget et anlæg vil kunne bidrage til opvarmningen. Opvarmning bliver bare dyrere og dyrere i fremtiden, og sparepotentialet vil blive tilsvarende større. Hvis man har tilsagn om tilskud er det bare med at udnytte det, for man ved aldrig hvornår den mulighed kommer igen.

Endelig: Værdien af din bolig vil stige med et beløb der svarer til investeringen - eller formentlig mere, da driftsomkostningerne er en af de faktorer, der påvirker prislappen på huset mest og især om huset er letsælgeligt eller ej.
HOLD JER FRA TILSKUD, - TILSKUD ER IKKE TILSKUD, - det er et LÅN man aldrig kommer ud af igen!

Lån pengene i banken, - der kommer man af med sin gæld igen :great:
Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Forvirret

Indlæg af Emborg41 »

Min erfaring er at solvarmen kan ikke betale sig, MEN den er utrolig behagelig. Det skal forstås på den måde at solvarmen giver mig mulighed for at slukke helt for pillebrænderen hele sommeren. D.v.s ingen pillepåfyldning og ingen rensning.

P.t har jeg 30 vacumrør og det er nok til at give er fornuftigt tilskud til det varme vand + lidt til gulvvarmen. Når der kommer tid og råd vil jeg udvidde med nogle flere rør.


Peter

levi

Re: Forvirret

Indlæg af levi »

Man kan ikke gøre alt op i penge og forrentning.

Dem der køber jordvarme kommer heller aldrig til at forrente deres anlæg, - tilgengæld køber man komfort.

Solvarme er komfort i verdensklasse, - og personligt ville jeg aldrig undvære det, - faktisk tror jeg mit anlæg bliver udviddet her til foråret :)
Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Forvirret

Indlæg af Keld »

Levi. Hvad mener du med at man skal holde sig fra tilskud til solvarme???
levi

Re: Forvirret

Indlæg af levi »

Keld » 24 Feb 2011, 23:37 skrev:Levi. Hvad mener du med at man skal holde sig fra tilskud til solvarme???
Din ejendomsvurdering stiger hvis du gør brug af tilskudsmidler (Registreres på bbr).

Det kan godt være du får en pose penge her og nu, - men du bliver beskattet af "lånet" resten af dit liv.

Husk den danske stat har aldrig foræret penge væk, - tværtimod ved de NETOP hvordan de skal sørge for at få endnu flere i kassen :cry:
Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Forvirret

Indlæg af Keld »

Så må vi jo have oprettet et nyt statslig organ der kan opsnuse alle de sorte solfangere der er instaleret og slæbe synderne i retten til bøde og fængsel. Spøj. Men det er klogt at få rettet sin BBR til så den viser de faktiske forhold, for ved en senere skade der anmeldes til forsikringen ikke skal blive afvist, Pga. manglene anmeldelse. Det kan da heller ikke være mange basøre ejendomsskatten stiger med pga. skattestoppet.
levi

Re: Forvirret

Indlæg af levi »

Keld » 24 Feb 2011, 23:50 skrev:Så må vi jo have oprettet et nyt statslig organ der kan opsnuse alle de sorte solfangere der er instaleret og slæbe synderne i retten til bøde og fængsel. Spøj. Men det er klogt at få rettet sin BBR til så den viser de faktiske forhold, for ved en senere skade der anmeldes til forsikringen ikke skal blive afvist, Pga. manglene anmeldelse. Det kan da heller ikke være mange basøre ejendomsskatten stiger med pga. skattestoppet.
Den stiger ihvertfald så meget, - at pengene havde været billigere at hente i banken :)

Besvar