Harald Nyborg briketter ?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Harald Nyborg briketter ?

Indlæg af Bjørn »

Er der mon nogen som har forsøgt disse ?
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... &Grp=&n=10

De ligner nogen jeg købte en gang som hed Sedi-briketter, noget presset torv, det var noget bras som bare lå og ulmet og sodet i brændeovnen, men jeg kan huske HN kom frem med disse for et års tid siden som en nyhed.
Min lokale tanks træ-briketter er ikke meget værd, der ryger hurtig en pakke igennem på en aften, og når mit fyr ikke helt kan følge med her i minusgrader og vind, ville det være dejligt med noget "nem" varme på brændeovnen.
Mvh. Bjørn

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Harald Nyborg briketter ?

Indlæg af Emborg41 »

Hej

Jeg ser lige i avisen, at superBest har 6 pakker briketter til kr. 95,-

Det er vist billigt.

Peter
Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Re: Harald Nyborg briketter ?

Indlæg af Bjørn »

Ja, men det er ikke på grund af prisen jeg brokker mig, de billige briketter er tit ikke så meget værd. Lav brændverdi og meget aske, samt smuld. Det var mere for at høre om HN's var noget fidus i.
Mvh. Bjørn
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Harald Nyborg briketter ?

Indlæg af Ollii »

Bjørn » 24 Feb 2011, 12:15 skrev:Er der mon nogen som har forsøgt disse ?
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... &Grp=&n=10

De ligner nogen jeg købte en gang som hed Sedi-briketter, noget presset torv, det var noget bras som bare lå og ulmet og sodet i brændeovnen, men jeg kan huske HN kom frem med disse for et års tid siden som en nyhed.
Min lokale tanks træ-briketter er ikke meget værd, der ryger hurtig en pakke igennem på en aften, og når mit fyr ikke helt kan følge med her i minusgrader og vind, ville det være dejligt med noget "nem" varme på brændeovnen.
Min erfarring med tørve briketter er nu meget god. Men ja det gløder længe og soder mere. Plus mere aske.

Har du glemt og lukke døren siden dit fyr ikke kan følge med? :D
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Re: Harald Nyborg briketter ?

Indlæg af Bjørn »

Ja, jeg kigger tit efter om der står en dør åben, man kan meget tydeligt mærke når det blæser og er koldt udenfor.
Fyret kan nu godt følge med, men når det blæser såpas, er mine radiatore for små.
Der skal ofres en hel del til isolering på loftet til foråret, når det nu en gang kommer ... :-)
Men samtidig er der jo 15-20 cm hulrum mellem sperrene hvor der bare er luft.
Vi har fritlagt nogle af dem i et par rum, men de ser ikke alle lige smukke ud, så jeg er lidt i tvivl
Om jeg vil gøre det i stuen.

Men sådan er det jo at bo i gamle huse.
Mvh. Bjørn

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Harald Nyborg briketter ?

Indlæg af Fer »

Sjovt nok kommer de bedste briketter jeg har brændt af fra Bauhaus. De kostede vist 49 for 3 pakker. Købte en palle, de brænder faktisk rigtig godt. Kan nemt kører 150kg igennem uden at tømme aske ud.

Jeg har også oplevet forskellig kvalitet. Der er vist ikke rigtig nogen rette snor andet end at prøve dem.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Re: Harald Nyborg briketter ?

Indlæg af Bjørn »

Bilka har også i perioder haft gode briketter, nogle fra Rosendahl ( Eller så var det minus h), men det er nok afgørende hvad de kan sælge som pangtilbud her og nu.
Til efteråret vil jeg nok købe en palle gode briketter fra min pillepusher, jeg syntes bare det er lidt sent på fyrings-sæsonen at gøre det nu, da jeg ikke rigtig har de gode opbevarings-steder til en hel palle.
Mvh. Bjørn
Brugeravatar
Superman
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 56
Tilmeldt: 30 mar 2009 16:34
Mit fyr: Woody med Blackstar 30/Viadrus Her. U26
Areal: 500 varme på 300
Brændsel: Træpiller/træ/koks
Fremviser gerne i postnummer: 8831
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: Det må tiden vise

Re: Harald Nyborg briketter ?

Indlæg af Superman »

Bjørn, jeg har prøvet briketter fra Harald Tuborg, de er ok til brændeovnen, men det er jo ikke ligefrem koks! Jeg kan ikke anbefale at smide dem i fastbrændselfyr, hvilket jeg forsøgte mig med da jeg fik mulighed for at købe et billigt parti :-)

Den bedste måde at beskrive briketterne på er sammenligne dem med briketter til grillen, bare presset sammen til halv størrelse.

Jeg har brugt adskillige tons forskellige briketter af henholdsvis træ, hårdtræ og tørv, og i den sidste ende er jeg kommet frem til at lyse traditionelle briketter i 10 kg. poser er de bedste. Har ikke endnu oplevet at få deciderede dårlige briketter.
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Harald Nyborg briketter ?

Indlæg af Fer »

Superman » 28 Feb 2011, 13:49 skrev:Bjørn, jeg har prøvet briketter fra Harald Tuborg, de er ok til brændeovnen, men det er jo ikke ligefrem koks! Jeg kan ikke anbefale at smide dem i fastbrændselfyr, hvilket jeg forsøgte mig med da jeg fik mulighed for at købe et billigt parti :-)

Den bedste måde at beskrive briketterne på er sammenligne dem med briketter til grillen, bare presset sammen til halv størrelse.

Jeg har brugt adskillige tons forskellige briketter af henholdsvis træ, hårdtræ og tørv, og i den sidste ende er jeg kommet frem til at lyse traditionelle briketter i 10 kg. poser er de bedste. Har ikke endnu oplevet at få deciderede dårlige briketter.
Her skal vi nok frem til at sålænge der er tale om træmasse er det vægten og fugt procenten der er afgørende for brændværdien. Derfor så kan de snakke noget så fint om deres hårdtræsbriketter, men sålænge vi taler om ca samme vandindhold og samme vægt, så er energien den samme.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Besvar