Spørgsmål til justering..

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Motosport
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 11
Tilmeldt: 02 jan 2011 20:15
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 125 kvm
Brændsel: Berlinek piller
Fremviser gerne i postnummer: 4295
Dagligt forbrug: for tidligt at sige
Årligt forbrug: for tidligt at sige

Spørgsmål til justering..

Indlæg af Motosport »

Jeg har nu haft min nye Scotte 10kw fyr i tre uger, og jeg forsøger løbende at justere lidt, så det kan køre så optimalt som muligt. Jeg synes faktisk at det kører ganske godt nu, ydelsen ligger typisk på 20-70%, og lejlighedsvis på 100% når gulvvarmen rigtig kalder på varme, og flammen ser ganske fin ud - efter min beskedne erfaring.

Dog synes jeg at mit forbrug ligger på den høje side med 30-33 kg om dagen (til 125 kvm i to plan med gulvvarme i hele stueplan og to radiatorer ovenpå), og samtidig ligger der altid masser af sorte halvafbrændte piller i askeskuffen, hvilket også gør, at askeskuffen er fyldt efter 4 dage. Faktisk ligger der altid en masse piller og gløder videre ned i askeskuffen, og det er jo ikke ligefrem optimalt. Jeg går ud fra, at de to ovennævnte ting hænger lidt sammen, men jeg har svært ved at undgå sorte piller i askeskuffen. Hvis jeg justerer blæs op, bliver flammen meget hidsig, mindre og med stjernekastere, og når jeg justerer blæs ned til en stor flot flamme laver den masser af sorte piller..?

What to do.???

KennethIvan
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 22
Tilmeldt: 11 nov 2010 08:53
Mit fyr: 10 kW Scotte med BlackStar Kedel
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Geografisk sted: Salling
Kontakt:

Re: Spørgsmål til justering..

Indlæg af KennethIvan »

Hopper lige med på en lytter, da jeg har samme oplevelse med mit fyr af samme type.
Med venlig hilsen

Kenneth Pedersen
http://www.siriusmiljoe.dk
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Spørgsmål til justering..

Indlæg af TaagMan »

Sådan er 10 kW'eren... hvis den får meget kniv, så skal den køre lidt mager i forbrændingen, ellers når pillerne ikke at brænde færdig inden de ryger ud over kanten, så løsningen er simpel.... skru blæs høj op indtil den holder op med at tabe pillerne. 5% af gangen, indtil den holder op.

Det andet kan også være hvis det er 6 mm piller du kører med, og renseblæs står til 50%... der oplevede jeg at den kunne løfte pillerne og blæse dem ud over kanten
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
Motosport
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 11
Tilmeldt: 02 jan 2011 20:15
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 125 kvm
Brændsel: Berlinek piller
Fremviser gerne i postnummer: 4295
Dagligt forbrug: for tidligt at sige
Årligt forbrug: for tidligt at sige

Re: Spørgsmål til justering..

Indlæg af Motosport »

Det er 8 mm berlinek piller jeg kører med, så det burde vel ikke være noget problem. Men noget andet er, at jeg har lidt på fornemmelsen at de ikke er den bedste kvalitet.. Jeg købte først 10 sække berlinek piller i det lokale byggemarked til at starte på. Da jeg vejede dem af med sneglen, kørte den 1340 gram ud, og de var i fin kvalitet uden smuld og de brændte fint. Og godt tilfreds med dem, købte jeg så en hel palle berlinek som jeg selv hentede i tyskland.

Men de er slet ikke samme kvalitet.. For det første er der en del smuld i, de støver og er mørkere end de første jeg kørte med. Og da jeg vejede dem af med sneglen, kørte den kun 1040 gram ud. Jeg prøvede endda to gange for at være sikker på at det ikke var en fejl. Jeg er noget forundret over så stor udsving i kvaliteten på samme mærke piller, og jeg vil helt sikkert prøve nogle andre næste gang. Men om kvaliteten af pillerne bære noget af skylden for for det lidt højere forbrug og sorte piller i askeskuffen ved jeg ikke..

Men jeg prøver at skrue op for blæs og se om de hjælper.. Er det kun blæs høj der skal justeres op, eller også midt og lav.?

På forhånd tak..
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Spørgsmål til justering..

Indlæg af TaagMan »

Jeg vil tro det er ved høj belastning at bålet kommer for langt frem på hærden, men du er da velkommen til at eksperimentere lidt med det lige som alle os andre :P

Lorte piller er der nok af. Jeg har desværre aldrig prøvet at have noget hvor jeg tænkte... nøjjj, det her er goe piller.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Spørgsmål til justering..

Indlæg af Frank_Rasmussen »

En anden mulighed er jo simpelhen at sætte max. effekt ned. 125 kvm. er ikke meget til selv et 10 kW-anlæg.

30-33 kg/dag er vel heller ikke meget i noget af det koldeste man kan opleve i Danmark.

Askeskuffen er ikke imponerende stor i NBE-kedler, så der er vel meget almindeligt, at den skal tømmes hver 4. dag i denne tid.

Overvej også hvor stor brændværdi de forkullede piller reelt indeholder...
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Spørgsmål til justering..

Indlæg af TaagMan »

Frank_Rasmussen » 24 Feb 2011, 19:25 skrev: Askeskuffen er ikke imponerende stor i NBE-kedler, så der er vel meget almindeligt, at den skal tømmes hver 4. dag i denne tid.

Overvej også hvor stor brændværdi de forkullede piller reelt indeholder...
Ehhh, jeg har altså ingen problemer med at strække det 3-4 uger.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: Spørgsmål til justering..

Indlæg af Birch-Nielsen »

Hmm...har nøjagtigt samme anlæg som Motosport, men har ikke sorte piller i askekassen og døjer ikke med noget wse. Hvis de herrer TaagMan og Frank_R. ikke har nogle bud til Motosport (er selv newbvie), så kan jeg kun komme i tanke om een der evt. kan hjælpe: MHES. Kan da godt være at det ikke ligefrem er et hit at henvise til andre fora, men man prøver vel bare at hjælpe? :|

Mvh Folke
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Spørgsmål til justering..

Indlæg af TaagMan »

Birch, det har vi skam. Den får for lidt luft så den ikke når at brænde pillerne ud inden de ryger ud over kanten... det er i hvert fald mit bud når han kører med 8 mm piller.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: Spørgsmål til justering..

Indlæg af Birch-Nielsen »

TaagMan » 24 Feb 2011, 22:21 skrev:Birch, det har vi skam. Den får for lidt luft så den ikke når at brænde pillerne ud inden de ryger ud over kanten... det er i hvert fald mit bud når han kører med 8 mm piller.
Hej Martin

Jepper...modtaget. Mener bare at Mr. M før har "klaget" over sortre piller i askeskuffen. Og helt ærligt: Det er jo lidt at sidestille med en hård fødsel!! Jeg har(vist?) nogenlunde samme anlæg, og jeg har ingen problemer overhovedet, så hvad er forskellen? Du har jo heller ikke sorte pæiller i skuffen...så ville du jo osse være tosset, ikke? Jeg kører med blæser 17-20-23 på mit anlæg - væsentlig væk fra anbefalet, og nuvel der kommer da en lille kage, men den fjerner jeg så med mit nymonterede mkompressorrens :P Men lad os lige fokusere på de sorte piller...de er trælse!! :evil:

Besvar