Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvorfor kører gulvvarmen ikke optimalt

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
levi

Re: hvorfor kører gulvvarmen ikke optimalt

Indlæg af levi » 23 feb 2011 20:47

BWJ » 23 Feb 2011, 20:45 skrev:Er kredsen monteret på et 1 strengs ell. 2 strengs system.
Alt andet lige, kan det sagtens være luft i slangen, og især ved 1 stengs anlæg da pumpetryk her er lavere, og mange laver ved 1 strengs den fejl, at når der f.eks tilsluttes under en radiator frem/retur, glemmer man at reducere mellemføret mell. førnævnte med det resultat som du oplever, og som skyldes det langt større tryktab over slangen, kontra radiatoren, vand er som kommunalansatte, det tager den letteste vej.
- Er det et 2 strengs anlæg du har, kan det kun være ekstrem dårlig isolering i gulvet eller luft/ dårlig pumpe.
Du glemmer vist at gennemstrømningen i en FJVR ventil også sætter sine begrænsninger!

Max 10 m2 gulvvarme med en FJVR ventil :)


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: hvorfor kører gulvvarmen ikke optimalt

Indlæg af hudle » 24 feb 2011 07:52

jeg har 2-strengs system... der er 220 mm isolering i gulvet og pumpen til fremløbet er lige skiftet for 5 mdr siden.. hvad skal jeg gørefor at lufte ud... der kommer vand ud så snart jeg åbner for udluftningen...

Ha forresten lige målt op med m2 gulvvarme.. det sniger sig kun op til 13 m2... rumnmet er 20
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Re: hvorfor kører gulvvarmen ikke optimalt

Indlæg af kadett 76 » 24 feb 2011 15:57

det hjælper ikke at rummet er mindre, det gør bare at slangen skal yde flere watt pr. meter, rummet skal jo stadig bruge samme mængde varme

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Re: hvorfor kører gulvvarmen ikke optimalt

Indlæg af Thomas83 » 24 feb 2011 17:13

Jeg skal have lavet nyt gulv med varme i, i mit 100m2 værksted og jeg havde lige nøjagtigt tænk mig denne enkelte og billige løsning med en almindelig fjvr ventil, men så med 3 kredse på samme fremløb for at undgå at gulvet bliver for koldt i den ene ende, men nu kan jeg ligesom forstå at det ville være dumt at spare for meget her, så mon ik det forslag med en et kreds shunt er en bedre løsning :great: sweat.gif
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: hvorfor kører gulvvarmen ikke optimalt

Indlæg af BWJ » 24 feb 2011 21:43

levi » 23 Feb 2011, 20:47 skrev: Du glemmer vist at gennemstrømningen i en FJVR ventil også sætter sine begrænsninger!

Max 10 m2 gulvvarme med en FJVR ventil :)
Jamen du har helt ret, præcis som returventilen i en shunt, termostatventil osv, men det er vel ikke issuet her.
Her skal løses et problem.
Men begrænsningen du taler om kan jeg ikke lige få øje på i denne forb. idet KvS værdien er ca. 0.75 på en DN15 ventil, med andre ord kan der hives i omegnen af 22 Kw ud med et temp. sæt 70/40.
Den med max. 10 m2 gulvvarme på FJVR ventilen holder ikke, hvis udlægningsmønster lægges med vendt retur, og isoleringen er iorden kan kredsen være LANGT større uden problemer.
Men jeg er da altid åben for ny lærdom, jeg har kun 30 år´s erfaring i VVS anlæg
:?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: hvorfor kører gulvvarmen ikke optimalt

Indlæg af BWJ » 24 feb 2011 21:50

hudle » 24 Feb 2011, 07:52 skrev:jeg har 2-strengs system... der er 220 mm isolering i gulvet og pumpen til fremløbet er lige skiftet for 5 mdr siden.. hvad skal jeg gørefor at lufte ud... der kommer vand ud så snart jeg åbner for udluftningen...

Ha forresten lige målt op med m2 gulvvarme.. det sniger sig kun op til 13 m2... rumnmet er 20
Nu er jeg ikke med, har du en pumpe på fremløb og en FJVR ventil på returen fra slangen, uden et bypass før ventilen til før pumpen ??
Mht. udluftning, så formoder jeg at du har en luftskrue før FJVR ventilen, udluftning foregår så ved at slukke pumpe, lukke FJVR ventil og så lufte ud, gerne 1 min´s tid så du er sikker på at hele slangen luftes ud.
Hvis ikke du har luftskrue før ventilen og lukker ventilen, har du meget svært ved at lufte ud, da vandet så kommer fra anden side.
Last edited by 1 on BWJ; edited 24 times in total
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

levi

Re: hvorfor kører gulvvarmen ikke optimalt

Indlæg af levi » 24 feb 2011 21:50

BWJ » 24 Feb 2011, 21:43 skrev: Jamen du har helt ret, præcis som returventilen i en shunt, termostatventil osv, men det er vel ikke issuet her.
Her skal løses et problem.
Men begrænsningen du taler om kan jeg ikke lige få øje på i denne forb. idet KvS værdien er ca. 0.75 på en DN15 ventil, med andre ord kan der hives i omegnen af 22 Kw ud med et temp. sæt 70/40.
Den med max. 10 m2 gulvvarme på FJVR ventilen holder ikke, hvis udlægningsmønster lægges med vendt retur, og isoleringen er iorden kan kredsen være LANGT større uden problemer.
Men jeg er da altid åben for ny lærdom, jeg har kun 30 år´s erfaring i VVS anlæg
:?
Jeg har kun ca. det halve i baggrund ift. til dig, - men det ændrer ikke ved det faktum at jeg skriver hvad Danfoss foreskriver - og de foreskriver kun brug af FJVR ventiler på gulvvarmekredse op til 8 m2 :)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: hvorfor kører gulvvarmen ikke optimalt

Indlæg af BWJ » 24 feb 2011 22:12

Og det gør de ene og alene fordi der har været sager, hvor entreprenører har udlagt gulvvarme i trægulve med varmefordelingsplader, så skal der ikke megen fantasi til at forestille sig hvad der sker med gulvet ved et temp. sæt på eks. 70/40.- og gulvet kan tåle >< 30 gr.
Dette har ingen/mindre indflydelse ved beton/puds, husk vi taler afgiven effekt, og vi kan lægge meget slange ud når behovet er 100-150 W/Kvm
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: hvorfor kører gulvvarmen ikke optimalt

Indlæg af BWJ » 24 feb 2011 22:15

Thomas83 » 24 Feb 2011, 17:13 skrev:Jeg skal have lavet nyt gulv med varme i, i mit 100m2 værksted og jeg havde lige nøjagtigt tænk mig denne enkelte og billige løsning med en almindelig fjvr ventil, men så med 3 kredse på samme fremløb for at undgå at gulvet bliver for koldt i den ene ende, men nu kan jeg ligesom forstå at det ville være dumt at spare for meget her, så mon ik det forslag med en et kreds shunt er en bedre løsning :great: sweat.gif
Jo i det tilfælde, og opdelt i 4 kredse.
Regn med ca 4 m rør pr. m2
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

levi

Re: hvorfor kører gulvvarmen ikke optimalt

Indlæg af levi » 24 feb 2011 22:16

BWJ » 24 Feb 2011, 22:12 skrev:Og det gør de ene og alene fordi der har været sager, hvor entreprenører har udlagt gulvvarme i trægulve med varmefordelingsplader, så skal der ikke megen fantasi til at forestille sig hvad der sker med gulvet ved et temp. sæt på eks. 70/40.- og gulvet kan tåle >< 30 gr.
Dette har ingen/mindre indflydelse ved beton/puds, husk vi taler afgiven effekt, og vi kan lægge meget slange ud når behovet er 100-150 W/Kvm
Ok, - fair nok :)

Men det vil så sige du lægger gulvvarme i kobberrør når du kører uden shunt ?

Du ved jo sikkert godt at pexgulvvarmeslanger max må køre med en fremløbstemp. på 50 grader hvis de skal holde i længden ?


Besvar