Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi - hjælp til det rigtige søges

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Bubbii
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Baxi - hjælp til det rigtige søges

Indlæg af Bubbii » 22 feb 2011 23:38

Hej! Jeg er ny bruger her på siden, idag fyrer jeg med Naturgas men har besluttet mig for at skifte fyret ud med et stokerfyr.
Jeg er fra flere forskellige blevet anbefalet at købe et Baxi, så det har jeg egentlig lagt mig fast på.
Jeg havde tænkt mig at købe et Baxi Multiheat 15 Kw (er det den i kalder 1,5?)- er det stort nok til at fyre 238kvm bolig fra 1906 med ca. 3 meter til loftet op (jeg skal med tiden udnytte yderligere ca. 20-30kvm af loftet til bolig ) og lejlighedsvis opvarmning af 55kvm værksted/garage med kalorifær (boligen er godt isoleret -værkstedet/garagen er dårlig isoleret - fyret skal stå i værkstedet)?? -kan ud fra andre indlæg forstå, at man skal passe på med at få et der er for stort.
Jeg havde tænkt mig at indkøbe: Baxi 15 Kw - har lige set den til 39950,- lyder det ikke rimeligt??, Montere Iltstyring, Trækstabilisator i afgangsrør (eller er det bedre at montere i selve skorstenen??, jeg skal sætte en op alligevel), Shuntventil, Brændslukningsudstyr (er det lovpligtigt??), Skorsten isokern eller stål??, hælder selv mest til at sætte en isokern op, hvor høj skal den være??
-Det er selvfølgelig en VVS´er der skal slutte det hele til, men det ville være rart at få nogle udefra kommende meninger og få det sammensat rigtigt fra starten af
-Bruger i dag ca.2500m3 gas om året og ca. 7 rummeter træ i brændeovn - håber jo at opnå en besparelse ved at skifte til stoker
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran


levi

Re: Baxi - hjælp til det rigtige søges

Indlæg af levi » 22 feb 2011 23:45

viewtopic.php?f=103&t=8465

Igennem rabataftalen på dette forum, - kan du få baxien billigere end du der nævner :)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi - hjælp til det rigtige søges

Indlæg af thy » 23 feb 2011 12:13

Bubbii » 22 Feb 2011, 23:38 skrev:Hej! Jeg er ny bruger her på siden, idag fyrer jeg med Naturgas men har besluttet mig for at skifte fyret ud med et stokerfyr.
Jeg er fra flere forskellige blevet anbefalet at købe et Baxi, så det har jeg egentlig lagt mig fast på.
Jeg havde tænkt mig at købe et Baxi Multiheat 15 Kw (er det den i kalder 1,5?)- er det stort nok til at fyre 238kvm bolig fra 1906 med ca. 3 meter til loftet op (jeg skal med tiden udnytte yderligere ca. 20-30kvm af loftet til bolig ) og lejlighedsvis opvarmning af 55kvm værksted/garage med kalorifær (boligen er godt isoleret -værkstedet/garagen er dårlig isoleret - fyret skal stå i værkstedet)?? -kan ud fra andre indlæg forstå, at man skal passe på med at få et der er for stort.
Jeg havde tænkt mig at indkøbe: Baxi 15 Kw - har lige set den til 39950,- lyder det ikke rimeligt??, Montere Iltstyring, Trækstabilisator i afgangsrør (eller er det bedre at montere i selve skorstenen??, jeg skal sætte en op alligevel), Shuntventil, Brændslukningsudstyr (er det lovpligtigt??), Skorsten isokern eller stål??, hælder selv mest til at sætte en isokern op, hvor høj skal den være??
-Det er selvfølgelig en VVS´er der skal slutte det hele til, men det ville være rart at få nogle udefra kommende meninger og få det sammensat rigtigt fra starten af
-Bruger i dag ca.2500m3 gas om året og ca. 7 rummeter træ i brændeovn - håber jo at opnå en besparelse ved at skifte til stoker
det skulle den klare....
få iltstyring til den det giver nemere optimering osv...

*************************************************************************
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Re: Baxi - hjælp til det rigtige søges

Indlæg af kongsted » 23 feb 2011 13:11

Hurtig omregning (kun på gas) giver:
Pris for Gas: 2500m^3*9kr/m^3 = 22.500kr (juster selv prisen)
Forbrug: 2500m^3 * 12kwh/m^3 = 30.000kwh
Piller forbrug: 30.000kwh / (4,2kwh*0,9) = 8tons piller (effektivitet på fyr 90%, har ikke reguleret på gas fyret))
Pris for piller: 8t*1,8kr/t = 14.400 kr.
Simpel besparelse ca: 8.100 kr/år.

Så det er da vist en udmærket idé.

//Kongsted

Bubbii
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Baxi - hjælp til det rigtige søges

Indlæg af Bubbii » 23 feb 2011 19:14

Svar til levi: Tak for svaret og oplysningen, var jo ikke klar over denne rabatordning, da jeg som sagt er ny her. Det lyder som en rigtig god pris. Skal lige have fat i naboen, han har VVS firma og skal montere anlægget, har egentlig sat ham til at finde en pris på fyret men han er ligeglad med om jeg køber fyret hos ham eller ej - så ser lige hvad han siger.

Svar til Thy: Tak for svaret, du mener altså også at 15 Kw er stort nok, dejligt at høre, vil jo gerne have købt det rigtige fra starten af og det bedste er jo at spørge nogen der selv har et tilsvarende anlæg. Jeg havde også tænkt mig at installere iltstyring, efter at have læst diverse indlæg her på siden, kan jeg fornemme at dem der ikke har iltstyring får det eftermonteret. Må sige man får virkelig meget ud af at bruge lidt tid på at læse diverse indlæg, det giver også lidt en fornemmelse af om det fabrikat man har udset sig, også er noget der dur - så har altså opfattet det som om at Baxi ikke er et dårligt køb.

Svar til Kongsted: Ja har også selv regnet lidt på det og er kommet frem til nogenlunde samme resultat som dig, og da gasfyret ifølge serviceteknikeren alligevel skal skiftes indenfor det næste årstid eller to, så er det nok nu der skal tænkes lidt alternativt. Fyret jeg har i dag er et kondenserende gasfyr og jeg vil ifølge servicetekninkeren højst opnå en besparelse på ca. 5-6% i forhold til mit nuværende forbrug - og så tør jeg slet ikke tænke på hvad mit forbrug ville være hvis jeg ikke brugte brændeovn.

- Hvordan med drift om sommeren, hvor kun varmtvandsbeholderen bruges, er der nogen problemer i det?? eller skal jeg bruge el til opvarmning af vandet i sommerperioden??
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran


kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Re: Baxi - hjælp til det rigtige søges

Indlæg af kongsted » 23 feb 2011 19:19

Størrelse af fyr: Hvor kraftigt er dit nuværende gasfyr? Har du en ide om det kører 100% eller kun 4% af tiden/ydelsen

//Kongsted

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi - hjælp til det rigtige søges

Indlæg af thy » 23 feb 2011 19:37

Bubbii » 23 Feb 2011, 19:14 skrev:Svar til levi: Tak for svaret og oplysningen, var jo ikke klar over denne rabatordning, da jeg som sagt er ny her. Det lyder som en rigtig god pris. Skal lige have fat i naboen, han har VVS firma og skal montere anlægget, har egentlig sat ham til at finde en pris på fyret men han er ligeglad med om jeg køber fyret hos ham eller ej - så ser lige hvad han siger.

Svar til Thy: Tak for svaret, du mener altså også at 15 Kw er stort nok, dejligt at høre, vil jo gerne have købt det rigtige fra starten af og det bedste er jo at spørge nogen der selv har et tilsvarende anlæg. Jeg havde også tænkt mig at installere iltstyring, efter at have læst diverse indlæg her på siden, kan jeg fornemme at dem der ikke har iltstyring får det eftermonteret. Må sige man får virkelig meget ud af at bruge lidt tid på at læse diverse indlæg, det giver også lidt en fornemmelse af om det fabrikat man har udset sig, også er noget der dur - så har altså opfattet det som om at Baxi ikke er et dårligt køb.

Svar til Kongsted: Ja har også selv regnet lidt på det og er kommet frem til nogenlunde samme resultat som dig, og da gasfyret ifølge serviceteknikeren alligevel skal skiftes indenfor det næste årstid eller to, så er det nok nu der skal tænkes lidt alternativt. Fyret jeg har i dag er et kondenserende gasfyr og jeg vil ifølge servicetekninkeren højst opnå en besparelse på ca. 5-6% i forhold til mit nuværende forbrug - og så tør jeg slet ikke tænke på hvad mit forbrug ville være hvis jeg ikke brugte brændeovn.

- Hvordan med drift om sommeren, hvor kun varmtvandsbeholderen bruges, er der nogen problemer i det?? eller skal jeg bruge el til opvarmning af vandet i sommerperioden??
jeg har ikke el mueligheden.. men den kører hele sommern uden problemer :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Baxi - hjælp til det rigtige søges

Indlæg af Keld » 24 feb 2011 00:51

Nu du skal udskifte gasfyret, skal du så også have ny vvb og ny rørføring, skal du måske se på solvarme også, derved får du tilskud til vvb og ny rørføring og tilslutning til stokeren ( overskudsvarmen fra solanlæget). Se på hjemmesiden SKROTDITOLIEFYR.DK

levi

Re: Baxi - hjælp til det rigtige søges

Indlæg af levi » 24 feb 2011 01:11

Keld » 24 Feb 2011, 00:51 skrev:Nu du skal udskifte gasfyret, skal du så også have ny vvb og ny rørføring, skal du måske se på solvarme også, derved får du tilskud til vvb og ny rørføring og tilslutning til stokeren ( overskudsvarmen fra solanlæget). Se på hjemmesiden SKROTDITOLIEFYR.DK
Husk hvis man gør brug af tilskudspakker fra regeringen, - så stiger ens ejendomsvurdering, - og den falder ikke igen, - så det "tilskud" man får, - kommer man til at betale tilbage mangfoldigt! icon_frown.gif

Lån pengene i banken istedet, - der kommer man af med sin gæld på et eller andet tidspunkt!

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi - hjælp til det rigtige søges

Indlæg af thy » 24 feb 2011 13:12

levi » 24 Feb 2011, 01:11 skrev: Husk hvis man gør brug af tilskudspakker fra regeringen, - så stiger ens ejendomsvurdering, - og den falder ikke igen, - så det "tilskud" man får, - kommer man til at betale tilbage mangfoldigt! icon_frown.gif

Lån pengene i banken istedet, - der kommer man af med sin gæld på et eller andet tidspunkt!
enig :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar