Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad skal man vælge til ca 170 kvm, bruger pt 30 ks rm bøg

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
ivan.nielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23 feb 2011 13:23

Hvad skal man vælge til ca 170 kvm, bruger pt 30 ks rm bøg

Indlæg af ivan.nielsen » 23 feb 2011 13:52

Hej

jeg er blevet træt af at stable, slæbe tænde op.

vi har i dag et 18 kw fastbrændselsfyr og 1000 l akkumuleringstank vi bruger 30 ks rm kløvet bøg pr år, dog er brændet sjældet ordenlig tørt da det står ude.

Hvad skal man forvente at bruge i piller, i den kolde tid er fremløbs temperaturen på mellem 40 og 70 gr

Jeg tænker at mit nye fyr skal kunne fyldes med min piller til en uge ( jo mindre det fylder jo mere af fyrrummet kan indrages til nyt badeværelse).
skal selvfølgelig selv kunne tænde..
kunne godt tænke mig at man kunne indstil temperatur i en "ugeplan" eks mandag 00:00-11:00 45 gr frem 11:00 til 21:30 60 gr frem ovs, så man ikke varme overdreven på huset når man sover og er på arbejde.
jeg ønsker at fyr der køre selv med mindst mulig indblanding fra min side. der er jo stor forskel på pris men hvad får man for det man giver ekstra .
Hvad gør man med varmtvand Sommer/vinter

Jeg håber at der er nogen der har lidt ideer til hvad jeg skal vælge
Mvh Ivan


Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Hvad skal man vælge til ca 170 kvm, bruger pt 30 ks rm b

Indlæg af viking48 » 23 feb 2011 14:46

kik her det er nok det der kommer tættest på hvad du skal bruge nemt simpelt og billigt og driftsikkert hvis du kun vil fyre med piller

http://www.dvcenter.dk/index/pillefyr-scotte-1766
16 kw anlæg

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvad skal man vælge til ca 170 kvm, bruger pt 30 ks rm b

Indlæg af Keld » 23 feb 2011 15:05

Det med natsænkning kan nogle styringer klare, også ALPHA 2 pumper har denne funktion indbygget i styringen, der er også muligheder for at anvende digitale termostater på radiator så man kan køre en spareplan rum for rum.

ivan.nielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23 feb 2011 13:23

Re: Hvad skal man vælge til ca 170 kvm, bruger pt 30 ks rm b

Indlæg af ivan.nielsen » 23 feb 2011 18:33

Jeg har allerede alpha 2 pumper tror dog ikke de bliver brugt rigtigt lige nu. jeg har gamle støbejerns radiator som er koblet på kobberrør, så jeg har aldrig haft mod til at skifte termostaterne til nye med natsænkning.
Er der nogen der har erfaring med udskiftning af støbejern til nye radiator, de giver vel varmen bedre fra sig eller?
Hvor stort at fyr skal jeg gå efter?
baxi multi heat 1.5 vil det passe til mine krav?

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvad skal man vælge til ca 170 kvm, bruger pt 30 ks rm b

Indlæg af Keld » 23 feb 2011 18:55

ja det skal være et fyr i denne størelse. Gamle stæbejernsradiatore er gode ,sålænge de er tætte, disse er , især i ældre huse, af en størelse så man kan køre med en lavere fremløbstempratur pga. den store vandvolume og radiatorens størelse. Men de er ikke nemme ar gøre rene. ved en udskiftning til en moderne radiator skal du se på rumets varmebehov og vælge en der er stor nok.


ivan.nielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23 feb 2011 13:23

Re: Hvad skal man vælge til ca 170 kvm, bruger pt 30 ks rm b

Indlæg af ivan.nielsen » 23 feb 2011 19:10

Keld » 23 Feb 2011, 18:55 skrev:ja det skal være et fyr i denne størelse. Gamle stæbejernsradiatore er gode ,sålænge de er tætte, disse er , især i ældre huse, af en størelse så man kan køre med en lavere fremløbstempratur pga. den store vandvolume og radiatorens størelse. Men de er ikke nemme ar gøre rene. ved en udskiftning til en moderne radiator skal du se på rumets varmebehov og vælge en der er stor nok.

sådan en dag som i dag med -4 grader køre vi ind med ca 50 gr, det skal siges at vores hus er i to plan 1 sal med 40 kvm hvor alt er skiftet spær tag isolering mm 2 2008. Stuen er et stort rum på 60 kvm plus div værelse bryggers toilet mm på i alt yderlig 60 kvm. stuen har 5 radiator som er ca 50 x 80 cm der har før vi overtog hustet været en 6 radiator på 3 meter højde gætter på 30 cm men den er fjernet. køkken delen er med gulvvarme men den tidliger ejer har ikke lagt slangerne tætte nok

men hvis man udskifter de gamle radiator til nye med samme størrelse skal de så bruge den samme mængde energi til opvarmning eller skal de bruge mindre?

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Hvad skal man vælge til ca 170 kvm, bruger pt 30 ks rm b

Indlæg af Aussieboy » 23 feb 2011 19:35

baxi kan ikke selv tænde, så er det da ikke let med de forskellige tider du vil have det til at køre på.

ivan.nielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23 feb 2011 13:23

Re: Hvad skal man vælge til ca 170 kvm, bruger pt 30 ks rm b

Indlæg af ivan.nielsen » 23 feb 2011 19:46

skal man så ud og tænde op med en tændstikke hvergang?

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Hvad skal man vælge til ca 170 kvm, bruger pt 30 ks rm b

Indlæg af Aussieboy » 23 feb 2011 19:49

jep. det der er mest ærgeligt ved en baxi.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Hvad skal man vælge til ca 170 kvm, bruger pt 30 ks rm b

Indlæg af Bigfoot » 23 feb 2011 21:23

nu skal i heller ikke gøre baxien ringere end den er....
ja den kan ikke selv tænde, men den slukker jo heller ikke. Så får det nu ikke til at lyde som en gammel olielampe der står i blæsevejr.... hvor man skal rende med tændstikkerne hele tiden.

Den vil jo bare køre ned på pausefyring istedet....

men hvorfor det nonsens med natsænkning og alt det? har du overvejet regnestykket i hvad det ville koste med de temperatursvingninger det vil give?
Tit og ofte, er det faktisk dyrere med den slags udsving, da det kræver ufattelig meget energi at hæve temperaturen i et rum, kontra at vedligeholde temperaturen istedet.

det nemmeste ville være at droppe din akkutank og alt det, og så bare lade et fyr, som f.eks baxien stå og passe sig selv. Det kører ganske fint her ved mig.

Så alt det med natsænkning, det er bare en gang popsmartfancyfis i mine øjne. Der er ikke sparet en hujende skid hvis du spørger mig.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar