Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tjahh..

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Tjahh..

Indlæg af thoken » 08 feb 2011 11:23

Hej!
Mega spændende projekt :great:
Glæder mig til at høre mere!

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Tjahh..

Indlæg af LGB » 08 feb 2011 12:52

Det bliver ikke nødvendigt, da jeg har installeret en Technische Alternative 1611 styreboks. Til den har jeg flov/temperaturemålere, sådan så det hele kan logges. Med en fjernvarmemåler ved jeg ikke om jeg enten skal aflæse den manuelt, eller hvis den har dataudgang, kan overføres til resten af mit system. Med en flowmåler og to temperaturemålere er det en smal sag at måle energiflow med en TA1611. Jeg skal bare lige hitte ud af hvor stor forskel der er på varmefylde mellem vand og den glycol der kommer til at være i solvarme kredsen.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Tjahh..

Indlæg af LGB » 08 feb 2011 12:56

Her er hvordan det i princippet kommer til at se ud. Der er nogle ændringer i systemet som ikke er med endnu:

Billede

Som man kan se er der fjernvarme ("lokal varmecentral" til ca 100 huse), og den kommer jeg ikke uden om - så ingen stoker her (og det er heller ikke tilladt). Jeg kan spare alt energien jeg vil, men grundudgiften på ca 5000 pr år hænger jeg på. Jeg arbejder på at kunne sælge overskudsvarme om sommeren tilbage til foreningen, men jeg er oppe imod stor modstand fra andre husstande som tror det indebærer at de bliver snydt - at de skal betale mere. De kan ikke se at den energi jeg i givet fald tilfører systemet, tilsvarende spares i gas. Så de penge jeg evt kunne få retur, betales af gasleverandøren, ikke af de andre husstande.

Der er i alt tre varmekredse, eller faktisk fire. I tegningen kan man se to af dem. Solkredsen - som er glykolbaseret - transporterer solvarme fra solpanelerne til den eksterne lagerdel (se næste kreds) samt varmebufferen. Den anden kreds man kan se, er vandbaseret, og via en varmeveksler kan varmen trækkes ud af solvarmekredsen og ind og ud af forskelllige lagre. Det ene er et 3150 liters vandbaseret varmelager, i tre separate tanke. Det anden er en varmeslange rund langs fundamentet, og så kan der også afsættes varme under huset, i nogle rør der er skudt ned i leret under huset. Huset er ved at blive isoleret på siderne (vinteren kom tidligt, så der er trykket på pause-knappen!). Solvarmekredsen bruges også til at transportere varme mellem varmebuffer og disse eksterne lagre, selv når der ikke er solvarme (der er en bypass funktion til solvarmen, se tegning).

De varmekredse der ikke kan ses er radiatorvarme, samt gulvvarme. Det er planen at gulvvarme udvides til at omfatte stort set hele huset, også første salen. Etageadskillelse er et betondæk, så der er masser af kapacitet til at oplagre varme også der, fra et par gode solskinsdage og end i et par dårlige. En del af konceptet er nemlig at jo mere varme der kan oplagres, (i en større masse og ved en lavere temperatur), jo mere varme kan man suge ud af solfangerne, og jo længere kan den holde før der skal backup varmekilder til hjælp.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Tjahh..

Indlæg af Flemmingth » 08 feb 2011 14:01

Wauw - siger jeg bare :great:
Må sige, at der er tænkt over tingene.
Det ser vildt spændende ud.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Re: Tjahh..

Indlæg af themasterdk » 08 feb 2011 14:38

De kan ikke binde dig til at blive hos det fjernvarme. Har læst om det, der var en der vandt over dem. Skal se om jeg kan finde det til dig. Så du kan se det.
--------- ;-) ---------------


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Tjahh..

Indlæg af Flunk » 08 feb 2011 14:39

Det er måske denne du tænker på:

viewtopic.php?f=172&t=1562&hilit=+nesa

Det er mig der slap ud.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Tjahh..

Indlæg af no100 » 09 feb 2011 22:46

Hej LBG
Jeg er blevet nysgerrig, hvor mange m2. solfanger skal du have sat op?
Og hvor mange watt. pr. m2 regner du med at de kan levere?
Vis man ser på mellem store solfangeranlæg ydelse ligger de på ca. 300kw./m2. pr. år
Så skal der godt nok noget til med al den lagerkapacitet. :wink:
http://www.solvarmedata.dk
Hilsen no100.

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Re: Tjahh..

Indlæg af themasterdk » 09 feb 2011 22:48

Flunk » 08 Feb 2011, 14:39 skrev:Det er måske denne du tænker på:

viewtopic.php?f=172&t=1562&hilit=+nesa

Det er mig der slap ud.

Nemlig, takker for det icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Tjahh..

Indlæg af LGB » 21 feb 2011 12:27

Udmelding af fjernvarme: Det er tinglyst at man i disse huse skal være med på fjernvarmen. Man betaler efter forbrug, og det kan man slippe for. Men man må ikke installere elvarme, montere skorsten, oliefyr, gas eller andet, kun solvarme. Der er dog flere huse der har ELEKTRISK guvlvarme alligevel, imod vrøvlementet faktisk. Faste udgifter til fjernvarmen kan man ikke slippe for, uanset forbrug, og det udgør ca 5000 kr pr år.

Det er ikke en "offentligt" fjernevarmeforsyning, men en der drives af ejerforeningen (ca 100 parceller). Men hvis jeg bare kunne overbevise dem om at de ikke bliver snydt, så kunne jeg sælge overskudsvarme om sommeren (til nedsat pris), og på den måde bruge det som sikkerhedsventil hvis varmelager kapacitet ikke er nok til at holde solfanger temperaturen nede. Men de fleste mennesker tænker kun i profit/besparelse, ikke i miljø, og de tror at de selv kommer til at betale mere, hvis en eller flere parceller får solvarme. Skal man være lidt grov kan man sige "tyv tror hver mand stjæler ...". De penge jeg vil spare fra foreningen, spares i gas (og lidt til), så der er ingen der bliver snydt, tvært imod! Og hvor er det da dumt at man som det er nu (og de sidste 30 år) brænder gas af også om sommeren, bare for at lave varmt vand!

Der kommer efter planen 12 styks solarus hybrid (el/varme) paneler op. Samlet areal ca 26 m2 netto (apertur), med en samlet peak ydelse på 3,6 kWp el og 18 kWp varme. Begge tal varierer efter hvor meget man kan køle fangerne ned. For solcellernes vedkommende fordi de yder en smule mere jo koldere de er, og for varmedelen, fordi der ydes mere, jo større forskel der er mellem det man kan køle med (forbruget) og stagnationstemperaturen. Da fangerne har fokuserende spejle indbygget, yder de mere, og ved en højere temperatur, ved delvist overskyet, end traditionelle 1:1 solfangere gør (dette gælder især for solcellerne, som ellers falder hurtigt i ydelse ved overskyet). Da jeg har et rimeligt stort varmelager kan jeg køle fangerne rimeligt fint, hele sommeren, når produktionen er højest og forbruget lavest.

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Tjahh..

Indlæg af no100 » 23 feb 2011 11:41

Hej igen.
Jeg syndes godt om din ide, men har du undersøgt mulighederne for at gemme i jord. Jeg er ved at lave et anlæg der skal gemme sol varme fra sommer til vinder og har bland andet læst dette.

LUFTSOLFANGERE OG VARMEMGRING I JORD KURT K1 ELSGAARD HANSEN ... new4

Jeg ved godt at den er gammel, men det er jorden jog også. Og dens egenskaber har med garanti ikke ændret sig.
Jeg har målt på min jord i 9 måneder og ved at varmen ikke bare forsvinder med grundvandet her hos mig.
En anden erfaring er at vinderen har brugt varme i år, så at temperaturen er påvirket helt ned til 7m. dybde. :| Så det bliver nok ikke i år du skal sælge varme desværre.
Jeg glæder mig til at høre når dit anlæg køre, og håber at det vil virke. :great:
Hilsen no100.


Besvar