VVB sommerkørsel

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Blevet takket: 1 gang

VVB sommerkørsel

Indlæg af Vangsgaard »

Hej

Sommeren nærmer sig, og overvejer lidt at montere en stophane, på fremløb som stopper for at vandet kan køre hele vejen rundt i huset, og i stedet kun køre hen til varmvandsbeholder og varme den op, og køre retur.

Umiddelbart tænker jeg det må være mere effektivt, og at der ikke vil være så meget spildvarme som hvis vandet skal rundt i alle 270kvm?

Jeg har et fyr som desværre ikke kan autostop/tænde, så derfor ønsker jeg at minimere forbruget så meget som muligt over sommeren. Jeg forestiller mig ved ovenstående at fyret bare vil stå og blunde indtil der bliver brugt varmt vand, og så køre lidt der.


Vil det være en god ide`?

levi

Re: VVB sommerkørsel

Indlæg af levi »

Pausefyring er energi direkte op i skorstenen, - så jeg tror faktisk i dit tilfælde det er billigere at køre el på beholderen om sommeren.

Det helt optimale ville jo være et solfangeranlæg :)
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: VVB sommerkørsel

Indlæg af tomfisch »

Husk også muligheden for at installere en mindre lagertank, fx 300 eller 500 L - eller mere for den sags skyld. Så kan du blive fri for at pausefyre, både sommer og vinter, og kedlen kan køre ved optimal virkningsgrad (kræver jo at kedlen er dimensioneret til det, specielt om vinteren). Om sommeren er det selvfølgelig oplagt at varme tanken med solen, når det kan lade sig gøre, og piller på gråvejsdagene. Varmt vand kan laves med varmtvandsbeholder som du har det nu. Du kan jo også have varmtvandsbeholderen i lagertanken eller helt droppe beholderen og så lave det varme vand efter behov med en varmtvandsstation: kig på http://www.vvfs.dk http://vvfs.dk/index.php?cPath=69
Så kan det være der skal noget styring til kedlen, så den tanken kan kalde på varme ved behov.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)
Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Blevet takket: 1 gang

Re: VVB sommerkørsel

Indlæg af Vangsgaard »

levi » 22 Feb 2011, 18:41 skrev:Pausefyring er energi direkte op i skorstenen, - så jeg tror faktisk i dit tilfælde det er billigere at køre el på beholderen om sommeren.

Det helt optimale ville jo være et solfangeranlæg :)

Jeg overvejer det også kraftigt, men de tidligere ejere af huset frarådede det, da de en sommer oplevede en ret så stor el regning. Jeg har dem dog mistænkt for at have ladet cirkulationspumpen kører/eller der har været selvcirkulation i anlægget.

Hvad skal man regne med en vvb bruger i el om måneden(er ca. 5-8 år gammel vil jeg skyde på) til en usholdning på 2 personer.

Alternativt overvejer jeg helt at købe ny stoker med autostart/stop, men det kan vidst ikke rigtigt svare sig før den nuværende er lidt mere slidt.
levi

Re: VVB sommerkørsel

Indlæg af levi »

Vangsgaard » 22 Feb 2011, 19:39 skrev:
Jeg overvejer det også kraftigt, men de tidligere ejere af huset frarådede det, da de en sommer oplevede en ret så stor el regning. Jeg har dem dog mistænkt for at have ladet cirkulationspumpen kører/eller der har været selvcirkulation i anlægget.

Hvad skal man regne med en vvb bruger i el om måneden(er ca. 5-8 år gammel vil jeg skyde på) til en usholdning på 2 personer.

Alternativt overvejer jeg helt at købe ny stoker med autostart/stop, men det kan vidst ikke rigtigt svare sig før den nuværende er lidt mere slidt.
Køb en billig elmåler i harald skrald, - så kan du jo selv se det :)

abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: VVB sommerkørsel

Indlæg af abn »

Jeg har sådan en hane så jeg kan lukke for hele radiatorsystemet om sommeren. Det er så en brændekedel og 1500 l akk, men de 1500 l vand kan give os varmt brugsvand i 4-5 dage og der kører pumpen hele tiden. Hvis jeg har hanen åben så holder det ikke mere end en dag. Sådan har det fungeret i 5 år, men har nu fået lavet solvarme og termostat på pumpen, så nu skal det laves lidt om.

Men der forsvinder meget varme hvis det cirkulerer rundt i systemet.
Mvh Anders
Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Blevet takket: 1 gang

Re: VVB sommerkørsel

Indlæg af Vangsgaard »

Hmm jeg går i tænketank. Det kan jo ikke koste mange knaster at montere sådan en hane, omend hele anlægget jo nok skal tømmes :cry:

Ellers må jeg prøve med el-delen, og så bare følge forbruget online på trefors hjemmside :D
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: VVB sommerkørsel

Indlæg af tomfisch »

Hjemme hos mig åbner en ventil automatisk for varmt vand når vvb kalder på varme. Det gør den, når temperaturen falder til <50 grader i nederste 1/3 af beholderen. Jeg har en buffer på 1000 L, men det er første år systemet fungerer sådan her, så jeg ved endnu ikke hvor mange dage bufferen kan levere varme. (afhænger selvfølgelig også af sommeren - jeg har varme på hele året - på nær de varmeste sommerdage/-nætter). Jeg har tidligere kørt med el om sommeren, men det er lidt dyrt, synes jeg. Og det bliver næppe billigere...
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: VVB sommerkørsel

Indlæg af majland »

Hvad skal man regne med en vvb bruger i el om måneden(er ca. 5-8 år gammel vil jeg skyde på) til en usholdning på 2 personer.
Jeg har hidtil kørt på el i VVB'en og kan ikke se det direkte op forbruget - vores elforbrug er ikke højere om sommeren end om vinteren - grafer på http://majland.org/blog/?page_id=9

Men jeg har fundet nogle tommelfingerregler her: http://www.dongenergy.dk/privat/energif ... rater.aspx

Udfra det har jeg estimeret at vi på de 4 sommermåneder uden fyr har brugt ca 850kwh eller for 1700kr.

Men sørg for at få en hane på centralvarmevandet så du ikke elopvarmer hele huset ....

Men den kommende sommer bliver første med solvarme istedet - og kun el som supplement på gråvejrsdage (burde side og lave styring istedet for at skrive herinde :-) )
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Blevet takket: 1 gang

Re: VVB sommerkørsel

Indlæg af Vangsgaard »

Tak for info. Hvis vi kan holde et lignede forbrug over sommeren på el, så er det helt klart det vi gør, så er det andet ikke besværet værd :-)

Besvar