Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor smelter min flammeindikator?

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Hvorfor smelter min flammeindikator?

Indlæg af Towle » 20 feb 2011 06:31

Spørgsmålet i overskriften er jo lidt dumt, for hvis noget smelter, er det vel fordi temperaturen er højere end den materialet er beregnet til. Nu sidder flammeindikatoren jo et stykke oppe på røret og jeg forstår ikke rigtig hvordan temperaturen kan blive så høj deroppe.

Det der med pillefyr lærer jeg nok aldrig helt at forstå (bare se nogle af mine gamle indlæg) og det er da også derfor jeg aldrig er kommet længe med at få målt temperaturer, undertryk i kedlen og andet, som kan få anlægget til at køre bedre og bruge færre piller.

Sådan en flammeindikator ... er der nogen ved ved hvad der er inden under plastskjoldet? Min er smeltet og knækket (se mit forrige indlæg), men hvis jeg er heldig (det plejer jeg bare ikke at være), er selve dippedutten intakt, så jeg kan køre igen, hvis jeg fjerner de forkullede rester af plastic'en.

P.S. Nogen her der har en ekstra liggende, gerne en brugt, så jeg kan få varme hurtigst muligt? Den hedder TBM1004. Jeg bor i Viborg-området og kører gerne langt for at købe den.


krone
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 18 aug 2010 17:34
Mit fyr: Black Star Scotte 16KW
Areal: 185
Brændsel: Træpiller Barinek
Dagligt forbrug: ca.20kg
Årligt forbrug: ca.6t
Geografisk sted: Nær vadehavet
Kontakt:

Re: Hvorfor smelter min flammeindikator?

Indlæg af krone » 20 feb 2011 09:57

Hej er der ikke noget med at du kan kortslutte de to ledninger til indikatoren til der er flamme

Trollefar
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11 jun 2008 21:20
Mit fyr: Scotte på Opop kedel Ver 4.99
Areal: 170 m2+160 l vvb
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: vin 25-30 som 2-3 kg
Årligt forbrug: 5-6 Tons
Geografisk sted: 8860 Ulstrup
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvorfor smelter min flammeindikator?

Indlæg af Trollefar » 20 feb 2011 10:21

Hejsa

Passer en Flammeindikator fra en Scotte, har jeg en til at ligge. Jeg kommer forbi Viborg idag omkring kl. 12 . så kan jeg tage den med.

Hilsen Jonas.

Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Hvorfor smelter min flammeindikator?

Indlæg af Towle » 20 feb 2011 18:09

krone » 20 Feb 2011, 09:57 skrev:Hej er der ikke noget med at du kan kortslutte de to ledninger til indikatoren til der er flamme
Muligvist, men det kræver jo at man har en funktionsdygtig flammeindikater at sætte i bagefter og det har jeg altså ikke før tidligst tirsdag :(

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvorfor smelter min flammeindikator?

Indlæg af Ollii » 21 feb 2011 08:43

Towle » 20 Feb 2011, 18:09 skrev: Muligvist, men det kræver jo at man har en funktionsdygtig flammeindikater at sætte i bagefter og det har jeg altså ikke før tidligst tirsdag :(
Eller køre på pause fyring. Så tror den bare der konstant er ild. icon_cheesygrin.gif
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Hvorfor smelter min flammeindikator?

Indlæg af Towle » 21 feb 2011 19:19

Modtog de bestilte flammeindikatorer med posten i dag. Stor ros til pillestoker.dk, som åbenbart har afsendt dem søndag.

En ny er nu monteret og opstarten er normal. Problemet er, at når den første portion piller er brændt af, går systemet i stå med E3. Der fødes altså ikke.

Nu er jeg på skideren. Jeg aner ikke hvad jeg skal gribe og gøre i. Jeg har forsøgt at sætte den over på pausefyring, men det ændrer ikke noget.

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Hvorfor smelter min flammeindikator?

Indlæg af holberg19 » 22 feb 2011 13:35

E3 kan være fordi din fotocelle tror faldskakten er blokeret af piller.

Tjek at dine glas ikke er beskidte
Tjek at refleksen som fotocellen "skyder på" er ren
Tjek at fotocellens lys, rammer refleksen korrekt, så lyset reflekteres ordentligt

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvorfor smelter min flammeindikator?

Indlæg af Falck » 22 feb 2011 20:12

Nu har du fået den model der er brun på huset og ikke den sorte?? Den sorte er ikke så følsom som den brune...

Jan
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Hvorfor smelter min flammeindikator?

Indlæg af Towle » 23 feb 2011 06:36

Glas og fotocelle rengøres jævnligt. Og ja, jeg købte to stk. og de havde brunt hus.

Det hjalp ikke at montere en ny flammeindikator og jeg måtte krybe til korset. Tirsdag morgen ringede jeg til KP Stokerservice på Mors og han kom om eftermiddagen.

Den nye flammeindikator var også smeltet og ved at åbne den øverste luge, afslørede han da også straks årsagen: Aske ... masser af aske. Jeg måtte bryde hulkende sammen og indrømme, at de seneste to-tre gange jeg har "renset" fyret, har det stort set kun bestået af at tømme askebakken.

Nu ved jeg ikke lige hvad tingene hedder i et fyr, men foroven i kedelrummet er der, hvad jeg formoder er et vandkammer med ribber, samt en røgvenderplade. Hvis det hele er stoppet til af aske, er der dårlig luftcirkulation i kedlen og den varme røg slår tilbage og smelter min flammeindikator.

Pinligt! Det eneste han gjorde var stort set kun ar rense grundigt (som jeg plejer at gøre), samt at montere den ekstra flammeindikator. Nu kører lortet, skal jeg hilse at sige :-)

Han foreslog en ny styring og den er jeg med på, men det må vente til efter sommerferien, da vi kører en meget stram opsparing til bryllup for tiden.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvorfor smelter min flammeindikator?

Indlæg af Ollii » 23 feb 2011 08:29

Towle » 23 Feb 2011, 06:36 skrev:Glas og fotocelle rengøres jævnligt. Og ja, jeg købte to stk. og de havde brunt hus.

Det hjalp ikke at montere en ny flammeindikator og jeg måtte krybe til korset. Tirsdag morgen ringede jeg til KP Stokerservice på Mors og han kom om eftermiddagen.

Den nye flammeindikator var også smeltet og ved at åbne den øverste luge, afslørede han da også straks årsagen: Aske ... masser af aske. Jeg måtte bryde hulkende sammen og indrømme, at de seneste to-tre gange jeg har "renset" fyret, har det stort set kun bestået af at tømme askebakken.

Nu ved jeg ikke lige hvad tingene hedder i et fyr, men foroven i kedelrummet er der, hvad jeg formoder er et vandkammer med ribber, samt en røgvenderplade. Hvis det hele er stoppet til af aske, er der dårlig luftcirkulation i kedlen og den varme røg slår tilbage og smelter min flammeindikator.

Pinligt! Det eneste han gjorde var stort set kun ar rense grundigt (som jeg plejer at gøre), samt at montere den ekstra flammeindikator. Nu kører lortet, skal jeg hilse at sige :-)

Han foreslog en ny styring og den er jeg med på, men det må vente til efter sommerferien, da vi kører en meget stram opsparing til bryllup for tiden.
Hehe. det er vist sidste gang fyret ikke bliver renset der :great:

Hvis du vil køre uden lys cencor skal du huske og kortslutte ledningen til lys cencor derefter tror den der er konstant ild. Og du kan køre pausefyring hvis ilden ikke går ud.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar