Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fjernvarmerør dimensionering m.m.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Dazzle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

Fjernvarmerør dimensionering m.m.

Indlæg af Dazzle » 20 feb 2011 12:04

Hej,

Nå jeg prøver lige igen, mit indlæg forsvandt desværre i servercrashet :-(

Jeg går med tanker om at bygge en garage med fuld gulvvarme ca. 30 meter fra huset. Jeg påtænker at flytte min BAxi Multihead 1.5 uden iltstyring deri. Planen er at grave noget fjernvarmerør ned - længde ca. 35m i jord og 40m. i alt. Jeg har kig på noget i 25mm tykkelse bl.a. Wavin Superflex. Spørgsmålet er hvad varmetabet er - jeg kan finde denne her side hos Wavin der giver mig W/k pr. meter, men det bliver jeg desværre ikke meget klogere af. Se her på side 36 - http://viewer.zmags.com/publication/940 ... 405a03c/36. Jeg er jo nødt til at sende 70-75 grader vand igennem for at kunne varme brugsvand i huset. Wavin laver jo så omtalte rør i hhv. 125mm og 160mm isolering. De laver også et 32mm rør med 125 og 160mm isolering. Kunne det være en fordel at gå op i 32mm når der er tale om ca. 40 meter for ikke at få for hårdtarbejdende cirkulationspumper? Garagen vil komme til at ligge ca. 3 meter højere end bryggerset i huset hvor alt gulvvarme samles - er det noget problem? Vandet skal jo begge veje så det udligner vel hinanden.

Jeg håber nogen af jer kan hjælpe. Hvis i har idéer til at klare opgaven på en helt anden måde er jeg også åben for det.

På forhånd tak.

Mvh. Brian


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Fjernvarmerør dimensionering m.m.

Indlæg af Jens » 20 feb 2011 14:38

Hej

65 grader i fremløb er rigeligt til at opvarme brugsvand og undgå legionella-bakterier.

Hvis vi så kigger på graferne, og antager at din fremløb er 65 grader, returløb ca 30 grader og jordtemperaturen er 5 grader (det sidste ved jeg ikke, men mon ikke det er der omkring), - så er din delta T = (65+30)/2 - 5 = 42,5 grader

Det kan så i tabellen over 125 mm aflæses til et varmetab på ca 11W/m ved 2*25 mm rør og ca 14W/m ved 2*32 mm rør.

I tabellen over 160 mm kan de aflæses til 8W/m ved 2*25 mm rør og 10W/m ved 2*32 mm rør.

Det vil sige at dit varmetab ved 35m 2*32 mm rør i 160 mm, vil være 35m * 10W/m = 350 W, hvis det holder stik at jordtemperaturen kun er 5 grader. Det må så være pr time og svarer i runde tal til 2 kg træpiller i døgnet eller små 4 kr.

Jeg er typen der i sådanne installationer helst overdimensionerer, så jeg ville vælge 2*32 mm rør i 160 mm, giver en væsentlig lavere flowhastighed og færre watt i forbrug på pumpen, men det afhænger selvfølgelig af hvor stort hus det skal trække og om det er gulvvarme eller store radiatorer.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Fjernvarmerør dimensionering m.m.

Indlæg af Keld » 20 feb 2011 14:49

Hvis rørene graves ned til 1,2-1,5m og disse lægges i grus eventuelt med noget isolering hen over er tempraturen i omgivelserne højre end 5 grader, røret vil også opvarme omgivelserne over tid, så det gælder om at minske varmetransmisionen til det omgivende jordlag, dette kan være et problem hvis grundvandet står højt så må man dræne under røret. varmetabet vil så blive meget mindre. Jeg vil nok også vælge 2x32 mm rør især hvis du senere vil udvide med sol eller lignene. Med hensyn til højdeforskelden er det ikke noget problem hvis du har trykekspention, ved åben ekspention skal der laves en ny i garagen over fyret og den kan jo så næsten være i kedelrummet hvis det er 3 meter over det nuværende.

Dazzle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

Re: Fjernvarmerør dimensionering m.m.

Indlæg af Dazzle » 20 feb 2011 15:02

Tak for svarene. Dvs. at når jeg holder en temp. i kedlen på 75-80 grader (skulle være bedst for kedlen med høj temperatur), så skal jeg have en termostat på der søger for ikke at sende mere end fx 65 grader gennem fjernvarmeledningen. Jeg tvivler dog på at retur kun er 30 grader - i dag oplever jeg at returen ligger 5-8 grader under fremløb. Desuden aflæser jeg grafen lidt anderledes - jeg tror at den første pind på x-aksen er 10 og så fremdeles. Det betyder at ved dit regneeksempel ligger vi nok nærmere 12W end 10W :-(

OK - så jeg bør kunne få lidt ud af at isolere røret yderligere. Men rockwool og lignende vil jo ikke fungere, skal jeg simpelt hen ligge nogle plader polystyren hen over eller skal jeg have fat i noget rørskåle agtigt noget?

En anden ting - jeg har i dag 2 cirkulationspumper - en Alpha 2 25-40 til at cirkulere fra kedlen og gennem shunt samt varmtvandsbeholder og en Alpha 2 25-60 til selve gulvvarmen i huset. Jeg går ud fra at den pumpe der cirkulerer gennem gulvvarmen skal blive i huset og den anden skal flyttes med fyret eller? I så fald, vil der kun være flow i fjernvarmerøret når telestaterne lukker op og pumpen mærker flow og kører op i hastighed? Eller skal jeg have flere pumper på systemet - nu da jeg også vil have gulvvarme i garagen. Den skal dog som udgangspunkt bare holde ca. 5 grader så der er frostfrit.

Jeg har jo også tænkt tanken om bare at lade fyret stå - så skal jeg bare sende 10-15 grader varmt vand gennem for at holde garagen frostfri. Men jeg vil nu vældig gerne slippe for at have det i mit bryggers.

Mvh.
Brian

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Fjernvarmerør dimensionering m.m.

Indlæg af Keld » 20 feb 2011 15:27

Du skal have den ene pumpe med ud i garagen somså pumper kedelkredsen med en retur på min. 60 grader, denne pumpe kan også pumpe vandet frem og tilbage til din vvb og gulvvarmekredsen, du kan yderligere sætte en termostat på din vvb så vandet ikke cirkulere når den er opvarmet.


Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Fjernvarmerør dimensionering m.m.

Indlæg af Keld » 20 feb 2011 15:46

Det med at isolere rørene yderligere er ikke ment som man skal isolere røret, men minske tabet fra det omliggende jord, det vil svare til at ligge en vintermåtte på jorden for at forhindre jorvvarmen fra at stige uhindret op, det kan gøres på mange måder, du fåreslår selv at ligge nogle gulvisoleringsplader henover røret, det kan være en god ide, eller hvis man har nogle bilige leganøder eller andet der ikke kan suge vand. jeg tror ikke det er noget man skal invister mange penge i, for rørene er jo nok isoleret til den økonomiske grænse, så alt yderlig tiltag skal være næsten gratis, men det er også godt at vide at man har gjort sit beste.

Dazzle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

Re: Fjernvarmerør dimensionering m.m.

Indlæg af Dazzle » 21 feb 2011 21:50

Keld » 20 Feb 2011, 15:27 skrev:Du skal have den ene pumpe med ud i garagen somså pumper kedelkredsen med en retur på min. 60 grader, denne pumpe kan også pumpe vandet frem og tilbage til din vvb og gulvvarmekredsen, du kan yderligere sætte en termostat på din vvb så vandet ikke cirkulere når den er opvarmet.
Hej Keld,

så det du siger er at min Alpha2 25-40 pumpe vil kunne drive kedelkredsen og gulvvarmen i 90 m2 garage (frostfri - 5-10 grader) samt drive vandet frem til huset gennem 40 meter fjernvarmerør 32mm. I huset skal jeg så lade min eksisterende Alpha2 25-60 blive til at drive vand rundt i de 205m2 gulvvarme? Eller står jeg mig bedre ved at bytte dem rundt da 25-60'eren har større løftehøjde og dermed bedre kan flytte vandet da der er ca. 3 m. højdeforskel fra garage til hus?

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Fjernvarmerør dimensionering m.m.

Indlæg af Keld » 21 feb 2011 22:06

du bliver nok nød til at købe en 1 kreds gulvvarmeunit til garagen men vær sikker på at den kan reguleres helt ned til kun frostsikring da du nok ikke skal have 23 grader i garagen. du kan ikke ombytte pumperne med så stor en gulvkreds, kræver det en 25-60 på huset men en 25-40 er nok til at trække kedelkredsen der er jo ikke så mange meter rør, og de er stor lange lige strækninger, en 25-40 kan klare en højde på 4 meter og du har jo pumpen. jeg tror ikke at din kedelkredspumpe også kan trække dit gulvvarme samtidigt, der er jo mange meter og ved at lave en returtermostatløsning til garagegulvet vil der blive varmt i tilgangsenden og koldt i afgangen hvis den kun skal frostsikre, det er bedre med blandekreds og en pumpe.

Dazzle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

Re: Fjernvarmerør dimensionering m.m.

Indlæg af Dazzle » 22 feb 2011 07:40

Keld » 21 Feb 2011, 22:06 skrev:du bliver nok nød til at købe en 1 kreds gulvvarmeunit til garagen men vær sikker på at den kan reguleres helt ned til kun frostsikring da du nok ikke skal have 23 grader i garagen.
Jeg påtænker faktisk en 4 eller 5 kreds gulvvarmeunit med termostat til garagen, da den kommer til at bestå af 55m2 bilgarage (skal muligvis have 2 strenge), 4-6m2 toilet, 10m2 redskabsrum og ca. 20m2 værksted/fyrrum. Så det er ikke kun én streng det skal sendes ud i. Men ændrer det noget ved om jeg kan bruge den eksisterende 25-40 til gulvvarmen også eller skal jeg få en fuld monteret gulvvarmeunit med både termostat og pumpe?


Besvar