Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ekstern pillemagasin??

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
TizZ
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 67
Tilmeldt: 07 dec 2010 23:08
Mit fyr: scotte mini
Areal: 81 + 45 kvm kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: ekstern pillemagasin??

Indlæg af TizZ » 20 feb 2011 22:14

garagen er bygget sammen med huset. så taget fra huset går ned over garagen.. hmm det blir sku noget af en skorsten så. den må jeg lige tænke lidt over


Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: ekstern pillemagasin??

Indlæg af viking48 » 20 feb 2011 22:19

TizZ » 20 Feb 2011, 22:14 skrev:garagen er bygget sammen med huset. så taget fra huset går ned over garagen.. hmm det blir sku noget af en skorsten så. den må jeg lige tænke lidt over
et par foto ville jo nok hjælpe lidt for det er jo svært at kigge i krystalkuglen :shock: heksen er gået i seng så ingen hjælp derfra icon_cheesygrin.gif
nej prøv lige med et par foto af dine bygninger :great:

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: ekstern pillemagasin??

Indlæg af Jens » 20 feb 2011 22:20

Når du ser dig omkring i det danske land, så vil du på rigtig mange parcelhuse/villaer se stålskorstene ude i siden af huset, som kun når 1½ m over taget, og slet ikke over tagrygningen.
Det er klart at er den over tagrygning, så er der mest ens træk uanset vindretning, men fejeren vil kunne rådgive dig om hvor meget der er nødvendigt i dit tilfælde, det afhænger også meget af hvad der ellers er af høje bygninger/ting/træer i nærheden.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: ekstern pillemagasin??

Indlæg af Keld » 20 feb 2011 22:31

Der er ikke noget krav om skorstenen skal gå over tagryggen i det gældene bygningsbestemmelser, der er derimod krav om at skorstenen skal have et træk der er nødvendigt til det tilsluttet anlæg, samt at røgen skal kunne bortledes uden gener for naboer mv. Alt dette kan din fejer rådgive dig omkring, det er jo ham der skal godkende dit anlæg. men en skorstens højde fra røgrør til top på 4 til 4,5 m plejer at være nok til et pillefyr.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: ekstern pillemagasin??

Indlæg af Bigfoot » 21 feb 2011 05:53

Keld » 20 Feb 2011, 22:31 skrev:Der er ikke noget krav om skorstenen skal gå over tagryggen i det gældene bygningsbestemmelser, der er derimod krav om at skorstenen skal have et træk der er nødvendigt til det tilsluttet anlæg, samt at røgen skal kunne bortledes uden gener for naboer mv. Alt dette kan din fejer rådgive dig omkring, det er jo ham der skal godkende dit anlæg. men en skorstens højde fra røgrør til top på 4 til 4,5 m plejer at være nok til et pillefyr.
Varde kommune har sku gjort det til et krav nu.... Alle nye skorstene til fyr og brændeovne, som opsættes, skal gå over rygningen på taget.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar