Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af tomfisch »

Jeg kan varmt anbefale varmt vand fra solen, specielt til solvarmedelen. http://www.vvfs.dk
Desværre er det jo lidt bagefter nu, så det kræver jo nok en totalombygning af dit system. Men gå alligevel ind på hjemmesiden og læs mere om solvarme. 1000 L vand kræver et stort solfangerareal, for at varmes op til en brugbar temperatur. Da solen skinner mest, når vi har mindst brug for varme, er det nok ikke rentabelt at varme din akkumuleringstank med sol. Istedet kan solen dække behovet for varmt brugsvand om sommeren og give et tilskud resten af året.

Akkumleringstankens størrelse afhænger af:
1) kedlens effekt (tommelfingerregel tanken skal minimum kunne optage varmen fra et fuldt indlæg i kedlen)
2) komfort (hvor tit vil man fyre? Påvirker i sin tur også kedlens effekt)
3) tiden man kan fyre i, inden man skal i seng (Påvirker både valg af kedel og tank).

Nu har du jo købt din kedel, så du må vurdere, om du rent faktisk kan nå at lagre mere varme end de 1000 L. Der er jo ikke nogen fidus i smide en tank mere på, hvis den aldrig kommer i brug.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af Bigfoot »

var lige forbi ved min nabo... han kører jo med sådan en M20'er der.... han har kun en 400 liters akkutank, som kører med to spiraler, en til fyret, og en til solvarmen.
Han opvarmer 200kvm hus, og 150 kvm værksted.... og det er dælme ikke varmen der er sparet på.
Han hygger sig med fastbrændsel om aftenen, og fyrer inden han kører ud om morgenen. Om natten kører den på stoker, og også i dagstimerne i disse kolde dage.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af Mike N »

Jeg tror også problemerne strander i noget af rør arbejdet. Sendte ham et brev ang. nogle af problem stillingerne i hans løsning. Ud fra hvad en anden aut. vvs mand havde fundet ved en gennemgang. Men han mener stadig ikke at der er problemer i den rør føring han har lavet og måden det er bygget op på. Jeg kender ikke nok til det, men ud fra hvad jeg har hørt mig til er der flere ting som viser hans løsning køre i ring.
Så det er nok derfor at jeg ikke kan holde varmen om morgenen. Og så virker kedlen som en stor radiator om natten, det var ikke meningen efter hvad vi aftalte.
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af abn »

Er det ikke meningen at du skal køre stoker om natten og så brændefyring når du er hjemme.
Mvh Anders
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af Mike N »

Jeg arbejder 1 uge og har fri den 2. uge. Så den uge jeg arbejder køre den stoker med håndfyring de gange jeg er hjemme. Den uge jeg går hjemme føre jeg kun med brænde. For at spare lidt på pillerne. Så derfor vil jeg gerne have en stor akku, men det var ikke planen at tanken skulle blive opvarmet af pillerne, men den plan er ikke lige lykkedes for vvs manden.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hvor kan man se din rørinstallation.
Har du lagt nogle fotos ind i det her Forum.??

Ved plane solfangere, der siger man, at der skal være en akkumulering på ca. 65 - 70 liter pr. m2. solfang.

Ved Vacuumrør skal man have en akkumulering på ca. 15 liter pr. rør.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af anderswitt »

er det sådan at automix står helt åbent så du har høj temp på fremløbet til huset
hvad er din fremløbs temp til huset?
er ladomaten styret af kedlen så den slukker når kedlen går ud
eller kører den hele tiden så det hele fiser ud af kedlen
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af Mike N »

Min installation kan ses under galleriet.

automixeren lukker en lille smule når anlæget er 80c men det er meget lidt. den Holder dog de 60c som den er sat til. men falder temperaturen bare lidt mangler den straks varme.
ladeventilen bliver styret at mig som det er lige nu. Han kom med en thermostat fra en atmos kedel som han mente jeg selv skulle bygge et hus til og måle mig frem til grad scalaen. men det vil jeg ikke da opgaven er til fast pris. Så skal jeg ikke selv opfinde den dybe tallerken nu hvor den rigtige del kan købes komplet for ca 500kr.
Så slukker den selv når jeg går i seng.
levi

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af levi »

Hvem har du købt anlægget af, - og hvem har lavet tegningerne ?

Ummidelbart udfra det du skriver lyder det til at vvs-manden er blevet "svigtet" af enten din leverandør, - eller hans, - og han derfor simpelthen ikke ved hvad han skal gøre ?

Jeg vil mene leverandør samt ophavsmanden på tegningerne er manden man skal have fat i...

P.s - Hvor er det synd du har fået så lille en akkutank, - især hvis du har gjort opmærksom på du skulle bygge til, - den er jo alt for lille til at give nogen form for komfort :cry:
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af tomfisch »

Havde skrevet et eller flere indlæg her, som nu er forsvundet - øv! :(

Men kort og godt: Jeg har været inde i galleriet og se billeder af opbygningen. For mig ser det ud til, at der er en kortslutning mellem ladeventil og retur til kedel. Returvandet fra huset er sat på her - er det rigtigt opfattet? Jeg kan ikke se, hvad det skal gøre godt for - tværtimod ødelægger det jo ladeventilens funktion. Måske kan returvandet endda cirkulere gennem kedel til toppen af tanken, når du ikke fyrer.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Besvar