Røggas køler til Atmos DC22S

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af Tom_AT »

Arh, min fejl. Fik jeg ikke lige med.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af John Skov Jensen »

så er termostaten i ladeventilen skiftet, fra en 61 graders til en 72 graders. Det har tilsyneladende afhjulpet problemet. Trækket i skorstenen blev også hævet lidt til 25 Pa.
Den eneste måling jeg har med det nye setup siger 320 grader ind i køleren og 140 grader ud i skorstenen. Ganske fornuftigt.
Nogle flere fyringer under forskellige driftforhold vil vise om dette er det endelige setup.

/john
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af lille_smed »

hej

det der godt du .. ser frem til at du får helt styr på den .. men hvordan kan din dc 22 yde 30 kw.. ???

vil du oplyse hvad den har kostet at lave
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af John Skov Jensen »

Den står mig i ca 1500 kr, men jeg havde også en del af materialerne liggende.
Men ellers koster 60*60*6 firkantrør vel omkring 125 kr/meter
Stålplade i 5mm omkring 500 kr/kvm
Div blanktrukket stål, tætningslister, røgrør osv osv omkring en tusse

Jeg tror at hvis en DC22S skal holdes nede på 225 grader i røggas temperatur (jvf Atmos manual) med et skorstenstræk på 23Pa (jvf Atmos manual) skal kedlen drosles lidt ned i forhold til en normalt justeret kedel. Dette vil sikkert give en ydelse på de opgivne 22 kw. Men som mit setup er nu er kedlens køleflade forøget betydeligt, arealmæssig sikkert til et sted mellem en DC32S og en DC50S. Derfor stiger ydelsen også uden at det går ud over røggas tabet.

/John
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af lille_smed »

kedlens køleflade forøget betydeligt.. tænker du med din røg kæler .. eller har du lavet andet ved din kedel

jeg skal selv i gang med at lave min røg køler men jeg tror jeg vil lave de nederste 150 mm ( der hvor røg røret går i .. i rust fri .. og lave et rør så kondens kan løbe ud ... håber det vil virke

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af pelle »

Tillykke med din røgkøler... :great:
Hvordan regner du ud hvor mange kw den giver. har du en kamstrup energimåler på. Kender du flovet igennem den. her tænker jeg på hvor mange liter går igennem den hver time... hvad er temp, på vanden ind i røgkøler og ud af den ??
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af John Skov Jensen »

Hej Pelle. Tak skal du have.
Hvis du kikker grundigt efter kan du sikkert godt se hvor jeg har fået inspirationen fra.

Kw ydelsen aflæser jeg på min Kamstrup energimåler. Den måler frem- og retur temperatur med to følere der sidder i dyklommer samt flowet med en flowmåler der er indskudt i kedelkredsen på retursiden fra ladeventilen.
Flowet er pt ca 1350 L/min.
Returtemp varierer mellem 60 grader og 75 grader afhængig af temperaturen i bunden af akkutanken. Ladeventilen er nemlig ikke helt stabil i at holde temperaturen konstant.
Fremløbet varierer mellem 80 grader og 86 grader.

Jeg eksperimenterer fortsat med indstilling af den rette røgtemperatur ind i skorstenen. Pt står bypass spjældet i røgkøleren lidt åben under drift for at hæve røgtemperaturen lidt, til ca 150 grader.
Mit træ er ganske tørt, det har lagt i 3 år, men alligevel kan jeg se en hvid vanddamp der kommer op af skorstenen når røggas køleren er aktiv. Inden jeg skiftede termostaten i ladeventilen fra en 61 graders til en 72 grader kondenserede røgen ekstremt meget i røgkøleren, omkring 4 dl på en halv time. Det fænomen forsvandt efter at termostaten blev skiftet til en 72 graders. Men visuelt kan der stadig ses vanddamp når røggasserne forsvinder ud af skorstenen.

Jeg har ikke målt temperaturen helt oppe ved skorstenstoppen, måske er der nogen der kender en smart "batteridrevet gismo" jeg kan putte 60 cm ned i skorstenen øverst oppe fra og stadig aflæse nede ved kedlen.
Men jeg har målt temperaturen i den øverste renseluge. Den sidder ca midt i skorstenen ca 4 m fra toppen og der måler jeg 110 grader med alle de usikkerhedsfaktorer der er, når man måler ind i en åbning i skorsten hvorfra der trækkes falsk luft ind mens man måler.

Jeg har endnu ikke monteret temperatur visere på begge sider at røgkøleren. Jeg har blot to dyklommer til Kamstrup retur føleren og afhængig af om Kamstrup føleren sidder i den ene eller den anden følerlomme får jeg udlæst temperatur og kw ydelse med og uden røgkølerens bidrag.

/John
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af pelle »

Det lyder da bare til det er helt perfekt. Og tak for god forklaring.. :)
Jeg målte jo temp. i skorsten ved at binde en termometer fast på et stykke 15 mm pex slange, og så bare skubbe den op gennem miderste renselåge. Jeg havde lige proppet noget rockwool ind der ved renselåge hullet så målingen blev uforstyrret. Så hurtig trække den ned og aflæse. Den står på 60 grader. Altså et varmetab på 40 grader op igennem de 5 meter skorsten. Altså fra røgkøler og op til en meter fra toppen er der 5 meter. Hele skorstenen er 8 meter...Havde da godtnok i forvejen svøbt skorstenen ind i noget brugt glasuld. Men, jeg er slet ikke sikker på det var nødvendigt. Skorstensfejeren siger min skorsten ser fin ud. Det hvide vanddamp kommer der også op fra min skorsten.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af Jens »

Jeg købte en trådløs stegetermometer i jem&fix, bandt den fast på toppen af skorstenen og lod føleren hænge ned i skorstenen, den er vel en lille meter lang.
Så kunne jeg nede i fyrrummet af aflæse temperaturen på det medfølgende display, - jeg lod den sidde der en uges tid, så vidste jeg sammenhængen mellem røgtemperatur ved kedel og i top af skorsten, og kunne pille den ned igen.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af John Skov Jensen »

Her er en lille update til dem der gider læse det

Røggaskøleren har nu være tilsluttet i 20 dage, uden at der har været åbnet for så meget som et eneste rensedæksel.
Der var ca 5 mm aske støv på alle flader inde i køleren, den kunne dog fortsat holde temperaturen nede på 145 grader med helt lukket bypasspjæld.
Nu er den fejet i 60*60 rørene med min originale Atmos stålfejebørste. Samlet lå der efterfølgende 6*20*40 cm aske støv i bunden af køleren.
Efter fejning er den igen i stand til at køle røgen til 130 grader og den kører derfor igen med bypass spjældet stående lidt åbent og en temperatur på 150 grader.
Nominel ydelse på kedlen ligger nu på omkring 35 kw, max ydelse topper ved ca 45 kw.

/John

Besvar