gejs eller ja-stoker

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
smeden
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 60
Tilmeldt: 24 jul 2010 09:13
Mit fyr: black star16 og pillebrænder
Areal: 250
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Dagligt forbrug: ved ikke
Geografisk sted: randers

gejs eller ja-stoker

Indlæg af smeden »

hej

jeg har en 20 kw alcon kedel som jeg har fyret med træ i ca 10 år (kedel er fra 2001)
jeg vil til at fyre med træpiller og korn.Jeg har kikket på gejs og ja stoker ,men hvad tro i der er bedst.
mest drift sikre
bedste styring
hilsen michael

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: gejs eller ja-stoker

Indlæg af Bigfoot »

det vil jo give et problem.....

din kedel SKAL være godkendt sammen med den stoker du vil montere, og da din kedel er 10 år gammel, så kan det godt være et problem at finde.
Umiddelbart kan jeg se at Gejs stoker bruger alcon kedler, men spørgsmålet er jo om din kedel er med i den godkendelse.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Re: gejs eller ja-stoker

Indlæg af Albert »

Det er lovligt at montere godkendte brændere/stokere,på eksisterende ikke godkendte kedler.
smeden
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 60
Tilmeldt: 24 jul 2010 09:13
Mit fyr: black star16 og pillebrænder
Areal: 250
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Dagligt forbrug: ved ikke
Geografisk sted: randers

Re: gejs eller ja-stoker

Indlæg af smeden »

tak
det lyder godt,så man ikke skal ud og investere i en ny kedel også.
Men er der ikke nogle der har et bud på om det er gejs eller ja stoker
tænker på styringer .på ja stoker er der enhennodahl st96 ver.1.5 har prøvet at google den,men der kommer ikke noget brugbart
der er vel ikke nogle der har en ja stoker i randers området
hilsen michael
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Re: gejs eller ja-stoker

Indlæg af Albert »

Du skal huske at fejeren skal godkende det når det er monteret,og her er det sammenkoblingen der bliver kigget på.
Stokeren/Brænderen skal være fastgjordt til kedlen så den ikke utilsigtet kan glide ud,det vil sige hvis den er boltet fast til kedlen,eller på anden vis forsvarligt fastgjordt med pakning immellem,skulle det krav være opfyldt,der skal også være automatisk brandslukning i tilfælde af tilbagebrand.
Da du i forvejen har fyret med træ,skulle der ikke være yderlige krav til fyrummet.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: gejs eller ja-stoker

Indlæg af Aussieboy »

Albert » 14 Feb 2011, 08:00 skrev:Du skal huske at fejeren skal godkende det når det er monteret,og her er det sammenkoblingen der bliver kigget på.
Stokeren/Brænderen skal være fastgjordt til kedlen så den ikke utilsigtet kan glide ud,det vil sige hvis den er boltet fast til kedlen,eller på anden vis forsvarligt fastgjordt med pakning immellem,skulle det krav være opfyldt,der skal også være automatisk brandslukning i tilfælde af tilbagebrand.
Da du i forvejen har fyret med træ,skulle der ikke være yderlige krav til fyrummet.
der er meget større krav til pillefyr end til fastbrændsel.
Brugeravatar
Kennet
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 26
Tilmeldt: 08 dec 2010 10:44
Mit fyr: Gejs - Alkon 6
Areal: 180
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 25
Geografisk sted: Horne - Varde

Re: gejs eller ja-stoker

Indlæg af Kennet »

Jeg har fået Gejs med Alcon 6 for en måned siden - ingen problemer men der skal naturligvis justeres i styringen hvis forbrændingen skal optimeres. Det foregår utrolig nemt med TM3006 styringen og der er masser af hjælp at hente her på forum og på nettet hvis det bliver aktuelt. Monteringen har været super nem - plug and play :great:

De to stokere minder en del om hinanden når man sådan lige ser på dem. Kvaliteten i Gejs virker som om den er i top - ikke så fancy med eltænding osv - men da fyret fint går i pause når der ikke er varmebehov og vel og mærke tænder fint op igen når der mangler varme (styret af TM3006), er der jo en del mindre der kan gå i stykker (synes mange andre har problemer med tændere der går i stykker...)

Hvis du tager til Gejs har de et fyr kørende du kan se - og se hvor store ting sneglen kan tygge sig gennem :shock:

Du kan også få masser af gode råd og vejledning. Tager du der til så hils Jan & Henrik mange gange herfra icon_cheesygrin.gif
Kennet
smeden
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 60
Tilmeldt: 24 jul 2010 09:13
Mit fyr: black star16 og pillebrænder
Areal: 250
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Dagligt forbrug: ved ikke
Geografisk sted: randers

Re: gejs eller ja-stoker

Indlæg af smeden »

super det lyder godt.
men jeg vil fyre med alt mulig træpiller korn oliven kærner savsmuld .har du prøvet andet end træpiller
mvh michael
Brugeravatar
Kennet
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 26
Tilmeldt: 08 dec 2010 10:44
Mit fyr: Gejs - Alkon 6
Areal: 180
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 25
Geografisk sted: Horne - Varde

Re: gejs eller ja-stoker

Indlæg af Kennet »

@Smeden. Nej ikke endnu - fyret har kun været hos mig i en md - så det er ikke prøvet af endnu. Men hos Gejs så jeg et udvalg af det der ellers kan spises af stokeren - og jeg måbede ! Der var piller på størrelse med en knytnæve som de havde testet for en kunde - og det kørte fint ! Stokeren kan monteres med en større gear motor så den kan tygge sig igennem det meste - omrører til flis kan også senere monteres.

Lige nu har jeg købt 3T piller som kører uproblematisk. Sener vil jeg gerne have mulighed for fyring med korn og flis alt afhænig af hvad pris det kan købes ind til (og hvad der kan tiltuskes..) Jeg har benyttet Alkon6 til at fyre med træ i mindre portioner, da jeg ikke har akk tank på længere - det virker perfekt. Det er bare at hælde træ i kedel så tænder stokerflammen automatisk træet og stokeren går i pause. Når træet er brændt af tager stokeren selv over igen - det simpelthen genialt!

Så med dette anlæg er der mulighed for at fyre med alt muligt - så er det bare et spørgsmål om at vælge hvad man har lyst til og kan komme billigt til :lol:

Kennet
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Re: gejs eller ja-stoker

Indlæg af Albert »

Hvis Aussieboy har yderligere oplysninger,udover dem jeg har nævnt i mit første indlæg i denne tråd, om regler for installation af stoker i fyrrum hvor der i forvejen er installeret fastbrændselfyr,kunne der måske være nogen her i forum der gerne vil kende dem.

Det er fint nok at kommentere indlæg,men det gør ikke noget hvis der også er indhold i kommentaren.

Besvar