Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad kommer tættest på en Benekov stoker

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Hvad kommer tættest på en Benekov stoker

Indlæg af viking48 » 11 feb 2011 17:27

madmom » 11 Feb 2011, 17:09 skrev:JA OK.
Jeg har selvfølgelig ikke den fulde viden; men skal man ikke betale moms og afgifter til den danske stat når man indfører sådan nogen anlæg til Danmark. Jeg er privatperson og ikke momsregistreret.

På AgroMek fortalte Fyns Bio Stoker noget med at jeg ikke må staret anlægget op selv, så bortfaldt garantien. Der skal vist laves servies hvert år for at Verner fabrikken opretholder garantien.
JEG KENDER GODT SANGEN JO HVIS DU HAR CVR NR SKAL DU IKKE BETALE MOMSEN PÅ ANLÆGET SÅ HVIS DU HAR CVR ER DER JO YDELIGE 20 % AT SPARE icon_cheesygrin.gif SÅ ER BESPARELSEN CA 38OOODKR SÅ BEGYNDER DET JO AT LIGNE NOGET Drogar-Dolar(LBG).gif HVAD DER ER SPARET ER JO TJENT :great:


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad kommer tættest på en Benekov stoker

Indlæg af Ulrik » 11 feb 2011 18:01

viking48 skrev: JEG KENDER GODT SANGEN JO HVIS DU HAR CVR NR SKAL DU IKKE BETALE MOMSEN PÅ ANLÆGET SÅ HVIS DU HAR CVR ER DER JO YDELIGE 20 % AT SPARE icon_cheesygrin.gif SÅ ER BESPARELSEN CA 38OOODKR SÅ BEGYNDER DET JO AT LIGNE NOGET Drogar-Dolar(LBG).gif HVAD DER ER SPARET ER JO TJENT :great:
Nu kommer vi godt nok off topic, men hvorfor kan han spare momsen hvis han har et CVR nummer?
Den forstår jeg ikke helt. Og gælder det både ved køb i DK og i udland?
MvH Ulrik©

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Hvad kommer tættest på en Benekov stoker

Indlæg af viking48 » 11 feb 2011 18:20

Jo reglen er at der ikke svares moms når der handles landene imelem inden for EU men hvis du videresælger fyret til tredie mand skal der svares dansk moms af salgssummen :great:

Lindegaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 113
Tilmeldt: 12 dec 2010 19:49
Mit fyr: PH13-300
Areal: ca 200
Brændsel: Billige træpiller og korn
Fremviser gerne i postnummer: 5853
Årligt forbrug: 8-10 ton
Geografisk sted: Refsvindinge

Re: Hvad kommer tættest på en Benekov stoker

Indlæg af Lindegaard » 11 feb 2011 20:45

Ahhhh....det der med momsen er vist ikke helt korrekt!!

Hvis den pris i har fra fabrikken i Tjekkiet, (eller hvor den nu er fra) er uden moms, kan man jo ikke bare lige trække dansk moms på 25% ud af beløbet!!!

Hvis den er med Tjekkisk moms kan den købes uden deres moms( aner ikke hvor mange % de har), HVIS man oplyser er cvr nummer. Så skal man jo selvfølgeligt svare dansk moms, hvis man ikke benytter den erhvervsmæssigt!

Og ja - er så ganske udemærket klar over der kan fuskes med alt muligt, men så håber jeg godt nok man er klogere end at sidde på et forrum og plabre løs :wink:

Og med hensyn til sproget i menu'en på fyret - ja så tror jeg godt nok ikke man får et med dansk udgave direkte fra fabrikken - men må vi tage til takke med div andre sprog :)

Det er vist den danske importør som har fået menuen oversat - og den tror jeg ikke lige han smider om sig med!! :wink:

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Hvad kommer tættest på en Benekov stoker

Indlæg af viking48 » 11 feb 2011 21:39

her er prencipet

Velkommen til LHN > Fagområder > Økonomi > Nyheder > Omvendt betalingspligt

Omvendt betalingspligt/Reverse charge
Omvendt betalingspligt/Reverse charge



Der er fra 1. januar indført ny praksis, når der er tale om momspligtigt salg mellem to virksomheder ved handel over landegrænser. Momsen skal som udgangspunkt ikke længere opkræves af sælger, men afregnes af køber selv, hvilket kaldes omvendt betalingspligt eller Reverse charge.



Konsekvensen bliver, at der ikke skal betales udenlandsk moms i forbindelse med virksomhedens køb af ydelser og varer i udlandet. Men at virksomhederne derimod selv skal beregne momsen med 25 pct. og opgive og ”afregne” momssatsen i sit eget momsregnskab. Regnestykket går i 0, da køber opgiver både salgs- og købsmoms.



Eksempel: En tysk håndværker bestilles til at foretage reparationer på en kostald i Danmark. Den tyske håndværker skal udstede en faktura uden moms, da der er tale om salg mellem virksomheder. Det skal tydeligt fremgå af fakturaen, at reglerne om omvendt betalingspligt anvendes. Det er alene i forhold til momsen, at der er ændringer. Fradragsretten for udgiften er uændret. Den danske landmand har pligt til at opgive momsen af købet på sin momsangivelse. Momssatsen er 25 pct. da arbejdet udføres i Danmark. Den danske landmand skal opgive 25 pct. købsmoms og ligeledes 25 pct. salgsmoms, hvorved regnestykket går i 0.



Da der er tale om handel over landegrænser skal der som noget nyt ligeledes ved køb, som det i forvejen sker ved slag angives oplysninger til Listesystemet. Listesystemet er i denne forbindelse udvidet med yderligere rubrikker.



A-varer
A-tjenesteydelser
B-varer
B-tjenesteydelser

Køb

Værdi uden moms
Køb

Værdi uden moms
Salg

Værdi uden moms
Salg

Værdi uden moms





Indberetningspligten er trådt i kraft fra 1. januar og skal ske kvartalsvis for 2010.





Omvendt betalingspligt/Reverse charge ved



Sælger udsteder en faktura uden moms. Køber beregner lokal moms og angiver fakturabeløbet i ”Rubrik A-tjenesteydelser” og momsen i konto for ”moms ved køb-tjenesteydelser.” Har køberen fuld fradragsret angives samme beløb under købsmoms.


Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Hvad kommer tættest på en Benekov stoker

Indlæg af viking48 » 11 feb 2011 21:43

Og hermed lukker jeg denne tråd den er vist kommet ud på et sidespor :roll:

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad kommer tættest på en Benekov stoker

Indlæg af Ulrik » 11 feb 2011 21:48

viking48 » 11 Feb 2011, 21:43 skrev:Og hermed lukker jeg denne tråd den er vist kommet ud på et sidespor :roll:
Det sker ofte, men jeg synes egentlig at det er relevant nok :wink:
MvH Ulrik©

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Hvad kommer tættest på en Benekov stoker

Indlæg af viking48 » 11 feb 2011 21:51

Ulrik » 11 Feb 2011, 21:48 skrev: Det sker ofte, men jeg synes egentlig at det er relevant nok :wink:
Jo men det høre ikke hjemme her i denne tråd men engang imellem kommer man jo vidt omkring :great:
men jeg håber at det blev belyst lidt nærmere i det sidste indlæg :shock:

jjfox
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20 mar 2011 22:58

Re: Hvad kommer tættest på en Benekov stoker

Indlæg af jjfox » 20 mar 2011 23:10

Vi fik et verner 25 kw installeret her i januar 2010, og jeg må sige at det har kørt upåklageligt lige siden...


Besvar