Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp... inden jeg eksplodere..

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af hudle » 10 feb 2011 16:30

hmm Så er jeg i gang med mit baxi lortefyr igen.. nu skaber det sig...

Jeg har kigget lidt på det uden at pille... men jeg mangler ligesom at finde ud af hvordan den termostat på min shunt virker...

Om den står på 1 eller 7, hvad forskellen er og hvad den gør.... her er et billede af den..

viewtopic.php?f=183&t=7095&start=30

nederst på siden er to billeder... så kan man se shunten der og hele systemet på den anden billede..

JEg kan så i samme ombæring heller ikke få min fremløbstemp over 55 grader... og pumpen skriver den kører med 23 w.... den plejer at køre med fremløb på 70-80 grader og så står pumpen på 9-11 w i stedet.

Der er noget helt galt.

nogen der kan hjælpe inden jeg springer i luften og saver hele skidtet i smader og køber noget andet...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af Zarge » 10 feb 2011 17:08

Pumpen du omtaler, er det anlægs, eller ladepumpe? Umiddelbart tyder det højere strømforbrug på mindre modstand, altså at den kan piske vandet hurtigere rundt...
Hvor bor du henne af?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af pille bruger » 10 feb 2011 17:39

Start med at tage ventilen af.
Motioner stiften.
Slå evt. let med en tilpas stor hammer.
Den skal bevæge sig uden at det knaser.

Se så om der sker mirakler new9
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af hudle » 10 feb 2011 18:39

jeg bor i vestjylland... nærmere ringkøbing...

Ja det er bare underligt det med at der skulle være mindre modstand... temperaturen i toppen af akkutanken siger 65 grader og fremløbstemp siger 45-50 grader.. de plejer at følges ad.. og det med at pumpen løber hurtigere og ikke har så meget modstand forstår jeg ikke lige ... hvordan kan det ændre sig fra dag til dag???

Pillebruger: Kan jeg bare tage den af ligesom med almindelig termostat på radiator?? Det er sådan at når jeg når skalaen omkring 2-3 så er det som om der er modstand i termostaten.. som om den kører lidt stramt...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af pille bruger » 10 feb 2011 18:50

hudle » 10 Feb 2011, 18:39 skrev:jeg bor i vestjylland... nærmere ringkøbing...

Ja det er bare underligt det med at der skulle være mindre modstand... temperaturen i toppen af akkutanken siger 65 grader og fremløbstemp siger 45-50 grader.. de plejer at følges ad.. og det med at pumpen løber hurtigere og ikke har så meget modstand forstår jeg ikke lige ... hvordan kan det ændre sig fra dag til dag???

Pillebruger: Kan jeg bare tage den af ligesom med almindelig termostat på radiator?? Det er sådan at når jeg når skalaen omkring 2-3 så er det som om der er modstand i termostaten.. som om den kører lidt stramt...
Ja den skal af ligesom en helt almindelig radiator termostat.
Og stiften skal bevæges.
Måske den lige skal have lidt starthjælp af en hammer, og et bestemt slag.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af hudle » 10 feb 2011 19:16

den er skam motioneret nu.. den kører som en drøm.. og det gjorde den egentlig også før.. den var ikke svær at motionere... Men når jeg stiller den fra 7 og ned på 5 så falder kedeltemp. med ca 20 grader fra 80 til 60 grader... der står på termostaten at den mindst skal stå på 6,5.... og på en anden lille seddel står der 50-80 grader.. det er jo nok det interval den kan stilles indenfor.. men hvad er det lige den gør?? jeg har som man kan se på billedet et termometer som sidder lige inden shunten og kommer fra retur på fyret og over til akkutanken.. men så går den her streng også ned i shunten hvor tempmåler sidder på og termostat..

Min tanke er, at når man stiller termostaten, så sørger den for ikke at lukke vand ind fra akkutankens bund før vandet er over den temp man har sat den til på termostaten... men så skal den vel blande vand fra fyrets retur som er 80 grader med vand fra tankens bund som er 30 grader... så det bliver 60 grader eller hvad den nu er sat til.... så skulle den selv kunne justere hele tiden om det er den temp det nu er sat til.. det skal den tråd vel sørge for som sidder efter shunten mod fyrsiden...

Kan man pille sådan et termometer ud fra røret af eller sidder det i en dyklomme ???
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af mejeristen » 10 feb 2011 19:20

den termostat er sandsynligvis til for at sikre at din returtemp. ind i bunden af kedlen ikke bliver lavere end 60-65grd, for at undgå tæring
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af pille bruger » 10 feb 2011 19:28

hudle » 10 Feb 2011, 19:16 skrev:den er skam motioneret nu.. den kører som en drøm.. og det gjorde den egentlig også før.. den var ikke svær at motionere... Men når jeg stiller den fra 7 og ned på 5 så falder kedeltemp. med ca 20 grader fra 80 til 60 grader... der står på termostaten at den mindst skal stå på 6,5.... og på en anden lille seddel står der 50-80 grader.. det er jo nok det interval den kan stilles indenfor.. men hvad er det lige den gør??

Den åbner og lukker for vandet, afhængig af hvor koldt eller varmt det er.
Den er der for at holde en konstant temperatur på det vand der løber ind i fyret (returen)


jeg har som man kan se på billedet et termometer som sidder lige inden shunten og kommer fra retur på fyret og over til akkutanken.. men så går den her streng også ned i shunten hvor tempmåler sidder på og termostat..

Min tanke er, at når man stiller termostaten, så sørger den for ikke at lukke vand ind fra akkutankens bund før vandet er over den temp man har sat den til på termostaten...

Her er du lidt rundforvirret.
Man lukker ikke vand ind i bunden af tanken.
Man lukker det ud.



men så skal den vel blande vand fra fyrets retur som er 80 grader med vand fra tankens bund som er 30 grader... så det bliver 60 grader eller hvad den nu er sat til.... så skulle den selv kunne justere hele tiden om det er den temp det nu er sat til.. det skal den tråd vel sørge for som sidder efter shunten mod fyrsiden...

Kan man pille sådan et termometer ud fra røret af eller sidder det i en dyklomme ???

Hvis det er monteret i en dyklomme kan det uden videre afmonteres.
Er der sat i et gevind, så er der vand bag ved.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af hudle » 10 feb 2011 20:03

Mejeristen: mon lortet kan tære hurtigt op og forskiringen så dækker for skjulte rør..... jeg er så træt af det gamle lort... men nu har du jo fulgt min tidligere tråd med baxi... puha en omgang.. og mareridtet er ikke slut endnu :shock:



hov hov michael.. jeg har jo skrevet vand ind FRA akkutankens bund.. det er en væsentlig forskel..så meningen er den samme.. altså at vandet lukkes ud fra tanken / ind fra tankens bund.. og hen til shunten.. :D Vi mener det samme ..

MEN jeg forstår bare ikke, at den stadig kun kører ind med 45-48 grader på fremløbet og den står til 20 w nu... når den plejer frem med 70-80 grader og 9 w når huset er varmet op.. der er ok varme nu og fin varme på radiator.. men røret ved fremløbspumpe og temp.føler er ikke varmere end godt lun.. så det svarer til hvad den viser..

nå men tempmålere lige nu: kedeltemp: 85,6 grader, temp til ekspansion 80 grader, tempføler ved shunt: 85 grader, fremløb 45-48 grader, temp øverst i akkutank 70 grader, midt tank 37 grader og bund 34 grader....



Fatter det simpelthen ikke.. lortet bliver kastet ud til sommer og nyt ind.. er ved at overtale konen... men hold kæft hvor er jeg træt af det her.. akkutanken skal hvert fald væk og så noget mere simpelt ind.. færdig slut.. synes jeg kigger meget på KL2 Combi og scotte... fordele og ulemper ved begge.. men det er jo stadig kun drmme..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af pille bruger » 10 feb 2011 20:36

hudle » 10 Feb 2011, 20:03 skrev:Mejeristen: mon lortet kan tære hurtigt op og forskiringen så dækker for skjulte rør..... jeg er så træt af det gamle lort... men nu har du jo fulgt min tidligere tråd med baxi... puha en omgang.. og mareridtet er ikke slut endnu :shock:



hov hov michael.. jeg har jo skrevet vand ind FRA akkutankens bund.. det er en væsentlig forskel..så meningen er den samme.. altså at vandet lukkes ud fra tanken / ind fra tankens bund.. og hen til shunten.. :D Vi mener det samme ..

Ja det er det :oops:

MEN jeg forstår bare ikke, at den stadig kun kører ind med 45-48 grader på fremløbet og den står til 20 w nu... når den plejer frem med 70-80 grader og 9 w når huset er varmet op.. der er ok varme nu og fin varme på radiator.. men røret ved fremløbspumpe og temp.føler er ikke varmere end godt lun.. så det svarer til hvad den viser..

nå men tempmålere lige nu: kedeltemp: 85,6 grader, temp til ekspansion 80 grader, tempføler ved shunt: 85 grader, fremløb 45-48 grader (er det ind i huset ?), temp øverst i akkutank 70 grader, midt tank 37 grader og bund 34 grader....

Din shunt står åben og lukker det kolde vand ind.
Er du 100 % sikker på at den virker ?



Fatter det simpelthen ikke.. lortet bliver kastet ud til sommer og nyt ind.. er ved at overtale konen... men hold kæft hvor er jeg træt af det her.. akkutanken skal hvert fald væk og så noget mere simpelt ind.. færdig slut.. synes jeg kigger meget på KL2 Combi og scotte... fordele og ulemper ved begge.. men det er jo stadig kun drmme..
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar