Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opstart af 10kw blackstar

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Morten J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 164
Tilmeldt: 15 jan 2011 10:04
Mit fyr: scotte blackstar 16kw
Areal: 207
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Randers

Re: Opstart af 10kw blackstar

Indlæg af Morten J » 08 feb 2011 17:55

Nej, jeg talte med søren oldenborg om dette, og vi blev enige om, at lade det være som det er, og man kan sige at den nu er koblet på som en radiator. Der var dog et rum til der kaldte på varme.


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Opstart af 10kw blackstar

Indlæg af TaagMan » 08 feb 2011 17:57

Det er helt fint. Jeg bryder mig ikke om VVB prioritering alligevel hehe. Anywho, det er nok det andet rum der æder varmen så
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Morten J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 164
Tilmeldt: 15 jan 2011 10:04
Mit fyr: scotte blackstar 16kw
Areal: 207
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Randers

Re: Opstart af 10kw blackstar

Indlæg af Morten J » 08 feb 2011 18:01

Ja, tror jeg også, kan se ude på gulvvarmestyringen, at det har nået setpunktet, så nu er det bare vvb. den skal arbejde med. Jeg glæder mig til at få stokerkontrol på, så få jeg nok brug for din hjælp til justering af fyret :wink: . Har lige idag bestilt optimabesøg, så grundindstillingerne bliver iorden.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Opstart af 10kw blackstar

Indlæg af TaagMan » 08 feb 2011 18:10

Det finder vi ud af :) Og go beslutning at købe interface ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Morten J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 164
Tilmeldt: 15 jan 2011 10:04
Mit fyr: scotte blackstar 16kw
Areal: 207
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Randers

Re: Opstart af 10kw blackstar

Indlæg af Morten J » 08 feb 2011 19:09

Kedlen er sat til 65 grader, men den smider kun 55 grader varmt vand ind endnu, et rum og vvb kalder på varme, vvb kan ikke nå ret langt op i varme, så jeg er ikke sikker på at der er varmt vand nok, kan det være fordi vvb. er tilkalket? eller er det fordi kedlen ikke er langt nok oppe i varme.


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Opstart af 10kw blackstar

Indlæg af TaagMan » 08 feb 2011 20:11

Mm, den har nok lidt svært ved at følge med. Den skal nok lige finjusteres så den yder max... du har nok også meget hus, gulv, mur osv der skal varmes op...
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Opstart af 10kw blackstar

Indlæg af Scotte Kim » 08 feb 2011 21:15

VVB prioritering er et must hos mig da gulvvarmen faktisk kan tappe din VVB for varme. Gulvet skal jo kun have 30-35 graders fremløb mens radiatorer skal have 60 (ik?) Det gør der suser mere koldt vand retur og det kan sendes gennem VVB når gulvet åbner og så tapper den VVB for varme. Det kan vi eventuelt se via stokerkontrol når du får det på plads. Køb en flowmåler som viser dit forbrug rigtig godt. Gulvvarme har langt flere meter rør og kan åbne og lukke så din vandkreds kan gå fra helt få meter til måske 200 meter. Hos mig er korteste rørledning ca 3 meter hvis alt er lukket til måske 150-200 meter hvis alt spørger efter varme. Derfor vil fyret gå langt mere op og ned end "radiatorhuse".

VVB prioritering kan gøres enkelt ved at en KP79 (eller hedder den KP77) som reagerer på lav VVB temperatur og så slukker den for pumpen til gulvet. Det kræver du har to pumper som mig. En til shuntkreds og en til gulvkreds. Mon ik det kan gøres for 500-700 kr?

Når konen får bad to fra en varmeaftappet VVB så er der alvorlig ballade :shock:

Nu kender jeg ikke dit hus og isolering men 100% drift burde kunne skrues en del ned. Jeg kører med 65% i maks og har PT slukket 6 timer om natten her i de varme januar dage. Men mit forbrug er også kun ca 10 kr pt :wink:

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Opstart af 10kw blackstar

Indlæg af Scotte Kim » 08 feb 2011 21:17

ps - se på Tagmanns grafer og sammenlign med mine. Tagmann har radiator og jeg har gulvvarme. Mit hus er godt isoleret og jeg synes at huske Tagmanns ikke er? Men det viser noget om husenes forskellige varmebehov. Mit er springende (som dit sikkert er) mens tagmanns er jævnt. Se flowmålere.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Opstart af 10kw blackstar

Indlæg af TaagMan » 09 feb 2011 16:00

Scotte Kim » 08 Feb 2011, 21:17 skrev:ps - se på Tagmanns grafer og sammenlign med mine. Tagmann har radiator og jeg har gulvvarme. Mit hus er godt isoleret og jeg synes at huske Tagmanns ikke er? Men det viser noget om husenes forskellige varmebehov. Mit er springende (som dit sikkert er) mens tagmanns er jævnt. Se flowmålere.
Du har ret, mit hus er piv utæt, og forholdsvis dårligt isoleret. (det arbejder jeg selvfølgelig på)

Alt mit varmeforbrug er styret termostatisk/mekanisk, hvilket er en kæmpe fordel da reguleringen bliver blød.

Jeg har ikke den store erfaring med scotte anlæg på blandesløjfe gulvvarme. Sådan hvis jeg skal filosofere lidt over det, så vil jeg mene at gulvene i huset er en kæmpe stor akkumuleringsmasse som man kan bygge en masse varme op i... og det pludselige behov som f.eks. Scotte Kim ser i hans hus, er et symptom på at noget er galt. Der er ikke noget pludselig behov fra en gulvvarme... gulvvarme er noget der er langsomt regulerende, og jeg vil også tro der er en løsning på problemet... jeg ved ikke om du er med på et eksperiment Scotte Kim, men jeg har nogle ideer som måske kan bruges.

Først og fremmest så skal du have skruet din gulvvarme så langt ned i temperatur at kredsene næsten ber om varme hele tiden... f.eks. 80% af tiden... det gør at der er et mere konstant forbrug... det andet du kan gøre er at sørge for at det ikke er lige så let at trække varmen ud af din kedel... dvs. den lettere vil kunne holde kedeltemperaturen. Det vil jeg mene du kan gøre ved at hæve din kedelshunts temperatur tættere på den satte kedeltemperatur... derved flyttes flow'et over i shuntkredsløbet når den har svært ved at følge med... det er i hvert fald min teori...

Varmebehovet er jo jævnt over døgnet, så jeg ser ikke nogen synderlig go grund til at en gulvvarme skal panikregulere.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Morten J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 164
Tilmeldt: 15 jan 2011 10:04
Mit fyr: scotte blackstar 16kw
Areal: 207
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Randers

Re: Opstart af 10kw blackstar

Indlæg af Morten J » 09 feb 2011 17:21

Så fandt jeg da ihvertfald en fejl, min gulvarmeshunt har ifølge en varmemåler sendt 55 grader ud i gulvene, så det er der ved at blive rettet op på, fandme træls at der ikke står grader på den, ligesom den nye ovre i fyrrummet. Skal den ikke ned omkring 35 grader til gulvvarme?


Besvar