Skorstensfejer besøg

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af John Skov Jensen »

KennedP » 08 Feb 2011, 23:22 skrev:nu det jo ikke den fejer der har været hos dig der får de penge !!
taksten er sat af staten i samråd med kommunen ! skorstensfejermesterne går til lånforhandling som svendene gør
taksten for skorstensfejning er den samme i hele Danmark (med untagelse af KBH) og den pris der er sat er gældene for 1 skorsten op til 10m uanset om den sidder på en villa eller en gård
så kommer der prisen for rensning af rør oven i , den er sat efter hver påbegyndte meter
og til sidst og aller dyrest er det lovpligtig syn der skal laves hvert år

synet bliver lavet der hvor skorstensfejeren normalt arbejder. dvs. at han ikke længere syner på loft og vanger med mindre hans rensning bringer ham den vej !

vedr ham der kommer kørende i en audi ! du kan være 100% sikker på den er registret i firmaet på gule plader ! og han ikke må køre i den privat !

der er ikke monopol på skorstensfejning ! loven siger at kommunen skal TILBYDE skorstensfejning til dens borgere ! men hver enkelte borger har frit skorstensfejer valg
lovpligtigt arbejde skal udføres af en udlært skorstensfejer !
i har til enhver tid lov til at vælge en anden fejer, MEN han skal ha bestået skorstensfejerenes uddannelse, og du kan være ret sikker på at det stadig kommer til at koste det samme da det er staten der har lagt gebyrende

jeg skal ikke forsvare andre skorstensfejere her ! men jeg syntes det en tarvelig diskussion når der bliver sagt at det er for dyrt og det går for stærkt for de penge osv osv
jeg har steder der tager mig 5min at færdig gøre, men jeg har også steder der tager over 30min PLUS jeg så også har været forbi over 2gange da de enten skal siges til dagen før eller ikke var hjemme så jeg har ikke kunne færdig gøre det
de steder der tager 5min må i sidste ende veje op for dem der tager 30-45min
jeg er timelønnet men jeg har også et ansvar om at jeg skal nå x antal steder om dagen for at kunne nå rundt om året
så længe staten taksere en skorsten som de gør og ikke individuelle steder, så kan det umuligt være fejerens skyld at i syntes prisen er for høj !
jeg laver i snit om dagen 5-6000kr når momsen er lagt oven i ! det giver ud til en timeløn på lige omkring 800-900kr !
ud af de penge skal jeg selv ha min løn og så er der alle de ting med i at drive et firma som pension der skal oven i, forsikring (og den er ret dyr) osv osv osv
min mester har faktisk ikke mere om året en hver anden tømmer / snekker mester eller lign. den eneste forskel er han skal ikke lede efter arbejdet ! men han må så heller ikke tage arbejde uden for hans kommune

Hvis du laver 800-900 i timen har du fundet dig et rigtigt vellønnet job. Tillykke med det. Min kammerat er selvstændig bliktud i et enmandsfirma. Han fakturerer ca 400 kr i timen, og ud af den pris skal han også selv betale forsikringer, bil og pension. Mon ikke han ville vælge en fejeruddannelse i sit næste liv, hvor lønnen i følge dig er det dobbelte.

Om priserne for fejning generelt er for høje ved jeg ikke, men her på min matrikel er der 3 skorstene og det tager en god halv time at feje dem

Og det der pjat med at køre rundt og putte en seddel i folks postkasser er da også et levn fra gammel tid før telefoner og e mail blev opfundet.

/John

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af Ulrik »

Hvis man skal lave sammenligninger med andre brancher, skal det selvfølgelig være på en ens ydelse.

Hvad koster det at få en VVSer/Elektriker/Tømrer ud og udføre 5 - 30 minutters arbejde?
Hvad koster det at få en skorstensfejer ud og udføre 5 - 30 minutters arbejde?

Jeg synes prisen er fair nok.
MvH Ulrik©
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af Bigfoot »

Jeg vil godt holde mig til dem, som synes priserne er lige høje nok....

Da mit anlæg skulle godkendes, da kom han ind i fyrrummet, og 10 sekunder efter, gik han igen..... Alt godkendt, tak for i dag.
Det kostede så bare lige 437 kr...... :shock:
Havde han bare brugt 10 min på at kigge det igennem, havde jeg set helt anderledes på det.
Men han kom kun til døren, og ikke længere.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af Aussieboy »

KennedP » 08 Feb 2011, 23:22 skrev:nu det jo ikke den fejer der har været hos dig der får de penge !!
taksten er sat af staten i samråd med kommunen ! skorstensfejermesterne går til lånforhandling som svendene gør
taksten for skorstensfejning er den samme i hele Danmark (med untagelse af KBH) og den pris der er sat er gældene for 1 skorsten op til 10m uanset om den sidder på en villa eller en gård
så kommer der prisen for rensning af rør oven i , den er sat efter hver påbegyndte meter
og til sidst og aller dyrest er det lovpligtig syn der skal laves hvert år

synet bliver lavet der hvor skorstensfejeren normalt arbejder. dvs. at han ikke længere syner på loft og vanger med mindre hans rensning bringer ham den vej !

vedr ham der kommer kørende i en audi ! du kan være 100% sikker på den er registret i firmaet på gule plader ! og han ikke må køre i den privat !

der er ikke monopol på skorstensfejning ! loven siger at kommunen skal TILBYDE skorstensfejning til dens borgere ! men hver enkelte borger har frit skorstensfejer valg
lovpligtigt arbejde skal udføres af en udlært skorstensfejer !

Det lyder godt man selv kan vælge hvis man er utilfreds, forstår så bare ikke de sidste linjer du skriver.

i har til enhver tid lov til at vælge en anden fejer, MEN han skal ha bestået skorstensfejerenes uddannelse, og du kan være ret sikker på at det stadig kommer til at koste det samme da det er staten der har lagt gebyrende

jeg skal ikke forsvare andre skorstensfejere her ! men jeg syntes det en tarvelig diskussion når der bliver sagt at det er for dyrt og det går for stærkt for de penge osv osv
jeg har steder der tager mig 5min at færdig gøre, men jeg har også steder der tager over 30min PLUS jeg så også har været forbi over 2gange da de enten skal siges til dagen før eller ikke var hjemme så jeg har ikke kunne færdig gøre det
de steder der tager 5min må i sidste ende veje op for dem der tager 30-45min
jeg er timelønnet men jeg har også et ansvar om at jeg skal nå x antal steder om dagen for at kunne nå rundt om året
så længe staten taksere en skorsten som de gør og ikke individuelle steder, så kan det umuligt være fejerens skyld at i syntes prisen er for høj !
jeg laver i snit om dagen 5-6000kr når momsen er lagt oven i ! det giver ud til en timeløn på lige omkring 800-900kr !
ud af de penge skal jeg selv ha min løn og så er der alle de ting med i at drive et firma som pension der skal oven i, forsikring (og den er ret dyr) osv osv osv
min mester har faktisk ikke mere om året en hver anden tømmer / snekker mester eller lign. den eneste forskel er han skal ikke lede efter arbejdet ! men han må så heller ikke tage arbejde uden for hans kommune
hvordan skal man vælge en anden hvis fejer kun må være i sin egen kommune ? er det så fordi kommunerne nu er så store så når der eks er 3 firmaer i kommunen må man så selv ringe til en af de andre ?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af John Skov Jensen »

Ulrik » 09 Feb 2011, 07:16 skrev:Hvis man skal lave sammenligninger med andre brancher, skal det selvfølgelig være på en ens ydelse.

Hvad koster det at få en VVSer/Elektriker/Tømrer ud og udføre 5 - 30 minutters arbejde?
Hvad koster det at få en skorstensfejer ud og udføre 5 - 30 minutters arbejde?

Jeg synes prisen er fair nok.
Problemet er at der ikke er noget konkurrence om priser og ydelser, og hvis man kan lave 800-900 kr/time som hvad må betegnes som værende en "alm" håndværker så er priserne for høje.
Når det er fastpris, så giver øget sjusk og overfladisk udført håndværk en øget indtjening da man i så fald kan nå at betjene flere kunder på en dag.
Det betyder at fejeren skal besidde en stor faglig stolthed

/John

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af paw »

Bigfoot » 09 Feb 2011, 07:54 skrev:Jeg vil godt holde mig til dem, som synes priserne er lige høje nok....

Da mit anlæg skulle godkendes, da kom han ind i fyrrummet, og 10 sekunder efter, gik han igen..... Alt godkendt, tak for i dag.
Det kostede så bare lige 437 kr...... :shock:
Havde han bare brugt 10 min på at kigge det igennem, havde jeg set helt anderledes på det.
Men han kom kun til døren, og ikke længere.
Der ER forskel på skorstensfejere. Da mit fyrrum skulle laves ringede jeg til ham, og ville lige høre om diverse regler. Kommer lige et smut forbi, sagde han, snakkede så med ham i 15-20 minutter, fik alt på plads med skorsten, placering af kedel, attest på fyr, osv. Kostede 0 kroner :great:
Rensede skorsten, røgrør og et hurtigt kig ind i fyrrummet i december.
Pris 313 kr 76 øre.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af Bigfoot »

jeg havde også talt med ham inden, telefonisk, vedr. brandsikkerhed og sådan i rummet. Da han så kommer var det sådan set det han kiggede på, og så blev jeg spurgt til afstanden til muren og sådan fra kedlen.

Underligt nok, var han der i slutningen af august, men regningen kom først til januar..... hmm....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af Fer »

Lad nu bare prisen være hvad det er. Men jeg undre mig stadig over han ikke engang så meget som forsøgte at kikke op i mine skorstene. Jeg ved at skorstenen til mit pillefyr er ret beskidt, fra jeg var på taget i anden anledning.... Den trænger faktisk til en skrubber... Det er der jeg har min største utilfredshed.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Besvar