bilbatteri i UPS?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Re: bilbatteri i UPS?

Indlæg af Albert »

Ladeeffekten justeres på de fleste generatorer i laderelæet.

cool
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 29
Tilmeldt: 27 aug 2007 17:37
Mit fyr: Mgm
Areal: 260
Brændsel: Solsikke piller/smuld
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: V. velling ved Randers
Har takket: 2 gange

Re: bilbatteri i UPS?

Indlæg af cool »

Nu ligger landet altså sådan, at en UPS er et nødstrøms anlæg der genere 230 fra en batteri pakke, på 24v eller 48v, afhængig af hvor mange VA UPSen er på. Og lade spændingen på disse kan ikke justeres!!.

På alle BILER idag ligger lade spændingen 14,4-14,8v for at op nå et fuldt ladet batteri, som er ca 13,8v. Det med 12v på batterier idag er noget som høre fortiden til.

Med venlig hilsen
Dannie Dittmer
Fritids autoelektrik
Elektriker
Tele/data montør.
Kraftvarme2
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 15
Tilmeldt: 26 maj 2010 00:37
Mit fyr: Passat C1
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Dagligt forbrug: 29

Re: bilbatteri i UPS?

Indlæg af Kraftvarme2 »

Albert » 09 Feb 2011, 06:57 skrev:Ladeeffekten justeres på de fleste generatorer i laderelæet.
Hej Albert

Ladeeffekten kan ikke justeres, men du mener sikkert også spændingen, og den kan heller ikke justeres.

HVIS man endelig vil ændre ladespændingen, kan man på nogle generatorer udskifte spændingsregulatoren, men det kan da på ingen måde sammenlignes med en justering.

Et laderelæ er betegnelsen for en gammel slags spændingsregulator som blev anvendt til regulering af dynamoer.

Mvh Allan
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: bilbatteri i UPS?

Indlæg af Zarge »

Jeg har fundet er par gamle gelebatterier (2x12v, i serie) for lige at lege lidt...
Hvis jeg kobler min autolader (24v) til så kan jeg fint lade dem op, men min ups (blazer 2000) kan ikke, den aflader dem langsomt selvom der er AC til...
Nogen der har forstand på sådan en fætter... den virked upåsklageligt da den blev sat til side for et par år siden, og jeg kan ikke umiddelbart finde nogen svedne komponenter/sikringer, eller lignende...
Nogen forslag
Kraftvarme2
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 15
Tilmeldt: 26 maj 2010 00:37
Mit fyr: Passat C1
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Dagligt forbrug: 29

Re: bilbatteri i UPS?

Indlæg af Kraftvarme2 »

De fleste autoladere er opbygget ganske simpelt, en trafo og så en ensretter, og normalt afgiver de en relativ høj spænding, som så falder når de belastes.

Laderen i din UPS afgiver formentligt en lavere ladespænding end din autolder gør, og hvis dine blygelebatterier ikke er for gode er det meget normalt at de ikke vil "tage imod" spænding med mindre den er en del højere end batterispændingen.

Hvis man skal "vække" døde blygele batterier til live igen, kan man med en strømforsyning give dem en højere ladespænding i en periode, når så batterierne begynder at tage imod strøm, og ladestrømmen stiger skal man så skrue ned for ladespændingen, indtil ladestrømmen er tilpas.

Mvh Allan

Kraftvarme2
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 15
Tilmeldt: 26 maj 2010 00:37
Mit fyr: Passat C1
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Dagligt forbrug: 29

Re: bilbatteri i UPS?

Indlæg af Kraftvarme2 »

Hvor store er batterierne i din UPS?
Blygelebatterier er ikke så dyre, og bla. Biltema sælger blygelebatterier til en rimelig pris.

Mvh Allan

Besvar