Start - stop - start - stop = skidt?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Start - stop - start - stop = skidt?

Indlæg af holberg19 »

Hej ildsjæle!

Mit fyr består af en Roca kedel (støbejern) med en TB mini spændt foran. Nu er det sådan, at fyret starter og stopper i en uendelighed. Dvs. ved set temperatur ca. 60 grader fyres der piller ind i kedlen. Der tændes op med el-tænder. Der fyres efterfølgende piller ind med faste intervaller, indtil temperaturen når 75 grader, hvorefter fyret "slukker"/lukker ned. Huset forbruger efterfølgende varmen og temperaturen falder til 60 grader, hvorefter det hele gentages. Det virker for så vidt fint nok - men!

Jeg har haft fornøjelsen af at være ude i værkstedet og arbejde igennem længere tid. Dermed har jeg en rimelig god fornemmelse af, under hvilke forhold fyret arbejder. Med temperaturer omkring 0-5 grader, er der ca. mellem 15-20 min imellem fyret starter op og lukker ned og her er det så jeg tænker:

- bruges der ikke ret meget energi på at varme sådan en støbejernskedel op, før den kan afgive varmen til varmesystemet?

I forlængelse deraf har jeg tænkt lidt over, om det er en bedre idé at lade fyret pausefyre og dermed holde gang i bålet konstant og dermed "holde gang i kedlens temperatur". Jeg har dog samtidig overvejet, hvorvidt styringen er avanceret nok, til at kunne fyre effektivt under sådanne forhold.

Hvad siger i? Nogle med erfaringer i den retning?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Start - stop - start - stop = skidt?

Indlæg af Bigfoot »

spændende problematik du nævner, for det er vel også det som fylder i diskutionen hvorvidt man skal købe sig fattig i eltændere, eller købe en baxi/twinheat/gejs eller den slags stokere, som kører med pausefyring.

Nu har jeg jo en baxi, og den holder netop bålet ved lige med pausefyring, og ser man på problematikken om afkøling, så ville det jo ramme min temmelig hurtigt, da det er en pladekedel.
Og jeg ser ikke det store overforbrug i at den kører lidt på pause i ny og næ. Det med sodning af kedlen er heller ikke forekommet endnu.

Ser man så også på et andet regnestykke i det (nu ved jeg så ikke lige hvad din tænder med, blæser eller el-tænder), men ser man på dem der bruger ca 2 tændere pr år i snit, nogle flere, nogle mindre. Men til en pris af ca 300 kr pr gang, så render det jo også op. Jeg tror næppe jeg bruger 300 kg piller til pausefyring om året..... :roll:

kan du programmere den til pausefyring istedet???? det kunne jo være sjovt at se hvordan forbruget ville være der istedet.
For netop som du siger, så vil din kedel jo kræve meget energi at varme sig op først, og det er jo varme lige i kedlen, og ikke i vandet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Start - stop - start - stop = skidt?

Indlæg af holberg19 »

Jeg har absolut ingen erfaring med pausefyring. Jeg ved blot, at der vist nok skal pilles en jumper ud af et relæ i styringen før den går på pausefyring. Forbruget er ikke voldsomt ved den måde fyret kører på nu, men man er vel altid frisk på at optimere? Vi opvarmer lidt over 100 m2 og har brugt ca. 25-30 kg i de dage hvor der har været hård frost. På en dag som i dag med + 5 grader ligger det vel på små 20 kg.

Den tænder med el-tænder. Siden vi overtog huset i sommers, har vi ikke haft behov for at udskifte tænderen, men har da en på lager fordi den er kendt for at spise et par stykker i løbet af en sæson.
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Start - stop - start - stop = skidt?

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Jeg kender intet til styringen. Er der mulighed for at stille på tallene til PID-reguleringen?
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Start - stop - start - stop = skidt?

Indlæg af holberg19 »

Frank_Rasmussen » 07 Feb 2011, 22:41 skrev:Jeg kender intet til styringen. Er der mulighed for at stille på tallene til PID-reguleringen?
Nej, absolut ikke :wink:

Styringen er meget simpel. Som den kører nu, er der 7 reguleringer. Niveau 1 kører piller ind med meget lange intervaller. Niveau 7 kører piller ind med meget korte intervaller. Jeg kører på niveau 3 lige nu. Kører jeg ned i niveau, vil det minde om pausefyring indtil fyret når set-temperatur, da fyret så vil være længere om at nå set-temperatur. Det vil dog stadig slå fra når det når det rammer 75 grader og så er jeg lige vidt.

Jeg har ingen erfaring med pausefyring på denne type fyr - også derfor jeg spørger herinde. Det kunne jo være folk sagde jeg skulle glemme det - og så er der jo ingen grund til at rode med styring for fyret kører jo fint nok (men man er vel altid i optimeringshumør).

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Start - stop - start - stop = skidt?

Indlæg af Lau »

Jo længere tid fyret er om at opnå set-temp, jo færrere starter vil du have.
Så måske det vil være en god ide at justere fyret ned i effekt - hvis din set-temp er 75, men du kun har behov for at køre med et fremløb på 60, kan du så ikke justere fyret så langt ned i ydelse at det står og svinger omkring de 60-65 grader?
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Start - stop - start - stop = skidt?

Indlæg af holberg19 »

Lau » 08 Feb 2011, 14:35 skrev:... kan du så ikke justere fyret så langt ned i ydelse at det står og svinger omkring de 60-65 grader?
Jo, det er også det jeg er kommet frem til. Har kørt på et niveau lavere end normalt det sidste døgn.
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Start - stop - start - stop = skidt?

Indlæg af john m »

Bigfoot » 07 Feb 2011, 21:23 skrev:spændende problematik du nævner, for det er vel også det som fylder i diskutionen hvorvidt man skal købe sig fattig i eltændere, eller købe en baxi/twinheat/gejs eller den slags stokere, som kører med pausefyring.

Nu har jeg jo en baxi, og den holder netop bålet ved lige med pausefyring, og ser man på problematikken om afkøling, så ville det jo ramme min temmelig hurtigt, da det er en pladekedel.
Og jeg ser ikke det store overforbrug i at den kører lidt på pause i ny og næ. Det med sodning af kedlen er heller ikke forekommet endnu.

Ser man så også på et andet regnestykke i det (nu ved jeg så ikke lige hvad din tænder med, blæser eller el-tænder), men ser man på dem der bruger ca 2 tændere pr år i snit, nogle flere, nogle mindre. Men til en pris af ca 300 kr pr gang, så render det jo også op. Jeg tror næppe jeg bruger 300 kg piller til pausefyring om året..... :roll:

kan du programmere den til pausefyring istedet???? det kunne jo være sjovt at se hvordan forbruget ville være der istedet.
For netop som du siger, så vil din kedel jo kræve meget energi at varme sig op først, og det er jo varme lige i kedlen, og ikke i vandet.
Bare lige en oplysning en eltænder kan købes for 100kr.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Start - stop - start - stop = skidt?

Indlæg af holberg19 »

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Start - stop - start - stop = skidt?

Indlæg af Ulrik »

MvH Ulrik©

Besvar