Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overkogning

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Fårdrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27 jan 2011 15:38

Overkogning

Indlæg af Fårdrup » 06 feb 2011 20:32

Jeg har en Woody opop 16 kw. Pillefyret er startet op i September 2010. Efter div. justeringer kører fyret fint, det skal arbejde sammen med et brændefyr. Efter et par måneder begynder pillefyret at ose og der kommer en tyk sodbelægning i kedlen. En morgen er det stoppet, det er svært at starte op igen, men efter flere forsøg lykkedes det så. Da jeg kommer hjem igen senere på dagen vil jeg lige tjekke pillefyret. Da jeg nærmer mig fyrrummet kan jeg lugte noget brændt og lugten af smeltet plastic. Da jeg kommer ind i fyrrummet løber vandet ud af fyret, vandstandsmåleren og temometeret er smeltet. Fyret er dødt. Efterfølgende viser det sig at fyret har været varmt, overkogningstermostaten var koblet ud, og det gør den ved 120 grader. Fyret er blevet rep. og startet op igen og kører videre. Jeg undrer mig bare over at det først slukker ved 120 grader, og kan kedlen klare så høj en temperatur uden at tage skade af det. Er der nogen som ved noget om det?


levi

Re: Overkogning

Indlæg af levi » 06 feb 2011 21:23

Fyret tager ikke skade af 120 grader.

Din sikerhedsventil vil smide vandet, - hvis trykket blevet for højt.

Det der er spændende er HVORFOR er fyret gået i overkogning ?, - har du trækstabilisator i skorstenen ?

Fyret skal ikke gå i overkogning medmindre der er noget galt!

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Overkogning

Indlæg af Frank_Rasmussen » 06 feb 2011 21:40

Hvis trykket nåede op på mere end de 4 atm., som kedlen er testet med på fabrikken (ifølge medfølgende mærkat til kedlen), så kan man vel sige, at du nu har en kedel, der er testet ekstra meget...

levi

Re: Overkogning

Indlæg af levi » 06 feb 2011 21:41

Frank_Rasmussen » 06 Feb 2011, 21:40 skrev:Hvis trykket nåede op på mere end de 4 atm., som kedlen er testet med på fabrikken (ifølge medfølgende mærkat til kedlen), så kan man vel sige, at du nu har en kedel, der er testet ekstra meget...
Det er jo ikke muligt, - sikkerhedsventilen aktiverer/udløses ved 2.5 bar :wink:

Fårdrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27 jan 2011 15:38

Re: Overkogning

Indlæg af Fårdrup » 07 feb 2011 13:27

levi » 06 Feb 2011, 21:23 skrev:Fyret tager ikke skade af 120 grader.

Din sikerhedsventil vil smide vandet, - hvis trykket blevet for højt.

Det der er spændende er HVORFOR er fyret gået i overkogning ?, - har du trækstabilisator i skorstenen ?

Fyret skal ikke gå i overkogning medmindre der er noget galt!
Fårdrup
Jeg har trækstabilisator på røgrøret til skorstenen. Jeg tror at fejlen ligger i styringen, men det er svært at vide hvis det kommer periodisk, så jeg bliver jo nød til at vente på at det sker igen.


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Overkogning

Indlæg af TaagMan » 07 feb 2011 16:15

levi » 06 Feb 2011, 21:41 skrev: Det er jo ikke muligt, - sikkerhedsventilen aktiverer/udløses ved 2.5 bar :wink:
Jeps, hvis den er monteret, og der ikke er sat en prop i den :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Besvar