Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Manglende underforbrænding på ATMOS

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af EKP » 03 feb 2011 21:57

Hej.

Her til aften hørte jeg ved et tilfælde at underforbrændingen på min nye atmos DC50 ikke kører som den skal. Den har kørt i 3 uger uden problemer men her til aften var der altså problemer. Der plejer at komme en svag buldren fra nederste brændkammer og når man forsigtigt sætter nederste låge på klem kan man se flammen slå ned gennem dysen.

Nå, men jeg fandt ud af at når jeg satte øverstå låge på klem kom der gang i underforbrændingen. Sådan en kedel kan jeg naturligvis ikke forlade. Hver gang jeg lukkede lågen gik der 4-5 sek. og så gik underforbrændingen ud. Min første tanke var at der ikke kommer nok luft til underforbrændingen. Første prøvede jeg at justere på den lille pind bag på kedlen. Jeg ved ikke præcist hvordan man skal justere ud fra men jeg prøvede at trække den både ud og skubbe den ind (jeg tror nok den bestemmer mængden af luft til øverste brændkammer) Det hjalp ikke rigtig. På forsiden mellem de to låger sidder en stor umbracoskrue som man også kan skrue på (jeg tror den bestemmer mængden af luft til nederste brændkammer). Da jeg skruede den op virkede det ikke i første omgang men efter at have åbnet og lukket lågerne og slukket og tændt for blæseren begyndte fyret at buldre helt vildt. Det lød fuldstændigt som en helikopter der kom flyvende i slowmotion - Puf-puf-puf!!

Så satte jeg splitten på bagsiden tilbage i udgangspositionen der har virket fint tidligere. Underforbrændingen puffede stadig. Så åbnede jeg lågerne igen, men da jeg lukkede dem gik underforbrændingen endnu engang ud. Jeg skruede lidt ned for tilførslen af luft til nederste brændkammer. Så åbnede jeg øverste låge på klem hvorefter der kom gang i underforbrændingen. Da jeg lukkede lågen igen kunne jeg høre at den stadig brændte men ikke så voldsomt som tidligere. Nu får den lov at brænde ud og jeg går lidt til og fra for at holde øje med den.

Er der nogen gode forslag til hvordan man justerer sådan en underforbrændigskedel og hvorfor den pludselig ikke virker når det nu har kørt problemfrit flere uger?

V.h. Emil


Mogens D
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03 feb 2011 19:02

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af Mogens D » 03 feb 2011 22:12

Hey :)
Jeg kan ikke hjælpe dig , men vil gerne vide hvor stor din akkutank er, da jeg på tænker at skifte fyr.

M.V.H
Mogens D

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af EKP » 03 feb 2011 22:20

Hej Mogens.

Har læst dine indlæg i tråden lige over min. Den er på 2.500 liter og min kedel er atmos dc50. Bruger 2-3 kedler på at varme tanken op til 90 grader. Så holder den godt 24 timer men har altså heller ikke varme i alle 240 kvm. men både hus og akkutank er også stadig meget dårligt isoleret. Grunden til jeg valgte den store kedel er fordi jeg kun skal ud til fyret få gange og fordi den kan tage ret lange stykker på 70-75 cm.

Du er velkommen til at komme til kaffe hvis du bor i nærheden :-)

V.h. Emil

Mogens D
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03 feb 2011 19:02

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af Mogens D » 03 feb 2011 22:29

Jeg kan godt følge din filisofi med at fyre få gange om dagen.
Min akkutank fik jeg godt isoleret med skum i efteråret , efter selv at ha isoleret den.
Jeg kan VARMT anbefale dig at isolere med skum.
Så nu står jeg og ikke ved om jeg skal købe en Dc32 eller 50 :( Dc50 er jo en del dyre.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af mejeristen » 04 feb 2011 01:40

Hvor mange kvm der skal varmes op har du?

Hvis du vælger en 50kW kedel så bør du vælge en akku der er større end 2500L
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af EKP » 04 feb 2011 11:17

mejeristen » 04 Feb 2011, 01:40 skrev:Hvor mange kvm der skal varmes op har du?

Hvis du vælger en 50kW kedel så bør du vælge en akku der er større end 2500L
Hvorfor? - den kombo har jeg og det fungere fint. Jeg ved da godt at jeg snildt kunne have 5.000-7.500 liters akkutank men som det er nu har jeg mulighed for at sætte en tank mere på senere. Lige nu har jeg fordelen af ikke at skulle save mit brænde i små stykker og at jeg ikke skal i fyrrummet og genopfylde mere end én gang.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af mejeristen » 04 feb 2011 12:11

fordi når man nu skal til at lave noget kan man ligeså godt lave det stort nok, jeg har 3400l til en 30kW kedel jeg bruger MAX 1 1/4 opfyldning af kedlen for at lave varme nok til 196 kvm i et døgn lige i øjeblikket. vil skyde på det bliver til 18-1900 l vand ved 90 grd

Du skriver i tidligere indlæg at du fylder kedlen 2-3 gange for at varme den op til 90grd. nu bruger du kun en opfyldning, kan du bestemme dig icon_cheesygrin.gif

At lave den stor nok fra begyndelsen er alt andet lige nemmer end at skulle bygge til fordi anlægget liige mangler lidt, hvis du nu havde 5000l akku skulle du fylde kedlen 2-2½gang hver anden dag det meste af vinteren. lyder det ikke dejligt nemt?

Det er i bund og grund et spørgsmål om hvor tit man ønsker at fyre.

Desude mener jeg at kunne huske at Atmos anbefaler at ved kedelstr. på 50 kW bør man have en akku på 3-3500l som minimum.
Kan desværre ikke lige huske hvor jeg læste det, udover at det var en hj.side med atmoskedler :wink:
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af John Skov Jensen » 04 feb 2011 12:29

Mejeristen har ret. Så stor akkutank som overhovedet muligt. Jeg har selv en 2500L, og jeg havde installeret det dobbelte akku volumen hvis jeg havde haft pladsen til det.

/John

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af John Skov Jensen » 04 feb 2011 12:40

Mht. din svigtende underforbrænding.
Har du skiftet brænde type eller på anden vis ændret nogle "forbrændings betingelser" eller er den svigtende underforbrænding bare opstået fra den ene dag til den anden??

/John

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Manglende underforbrænding på ATMOS

Indlæg af EKP » 04 feb 2011 12:48

mejeristen » 04 Feb 2011, 12:11 skrev:fordi når man nu skal til at lave noget kan man ligeså godt lave det stort nok, jeg har 3400l til en 30kW kedel jeg bruger MAX 1 1/4 opfyldning af kedlen for at lave varme nok til 196 kvm i et døgn lige i øjeblikket. vil skyde på det bliver til 18-1900 l vand ved 90 grd

Du skriver i tidligere indlæg at du fylder kedlen 2-3 gange for at varme den op til 90grd. nu bruger du kun en opfyldning, kan du bestemme dig icon_cheesygrin.gif

At lave den stor nok fra begyndelsen er alt andet lige nemmer end at skulle bygge til fordi anlægget liige mangler lidt, hvis du nu havde 5000l akku skulle du fylde kedlen 2-2½gang hver anden dag det meste af vinteren. lyder det ikke dejligt nemt?

Det er i bund og grund et spørgsmål om hvor tit man ønsker at fyre.

Desude mener jeg at kunne huske at Atmos anbefaler at ved kedelstr. på 50 kW bør man have en akku på 3-3500l som minimum.
Kan desværre ikke lige huske hvor jeg læste det, udover at det var en hj.side med atmoskedler :wink:
Hov-hov mejerist - inden du bliver for kæk så skrev jeg 1 GENOPFYLDNING. Jeg fyrer op 1 gang, genopfylder 1 gang og hvis det er rigtig koldt så får den lige en ½ kedel mere. 9 ud af 10 gange skal jeg bruge 2 kedler.

Jeg kunne naturligvis også have købt en 30 Kw. der nok er mere afstemt med min akku. Hvis jeg så fandt ud af at dette ikke var nok så måtte jeg skifte både akku og kedel. Som jeg har gjort det behøver jeg bare en tank mere. Spørgsmålet er mere om man får noget forde ekstra penge en 50 KW den koster hvis man vælger ikke at tilslutte en større tank end jeg har gjort. Det er så her jeg prøver at gøre klart at man både slipper for at skære sit træ i helt så små stykker og man skal heller ikke i fyrrummet helt så ofte. Om det er pengene værd kan jeg jo ikke afgøre. :wink:

Hvis nu du har et super lavenergi-hus kan det være at du ikke behøver at fyre op i din kedel så ofte som jeg gør - det har jo ikke noget med akkustørrelsen at gøre. Jeg har også tidligere skrevet at min akkutank er isoleret med 10 cm. rockwool i bunden og et par dyner på toppen. De rør der går ind i huset stort set ikke isoleret endnu - nogle steder er der smækket et par skumskåle på som kun når halvvejs rundt da de er alt for små. Jeg vil derfor forsigtigt formode at mit varmespild er en smule større end dit...

Jeg har læst anbefalinger på alt fra 2000 liter til 3000/4000 liter:
http://www.vvs-grossisten.dk/upload/atmosbrochure.pdf

Kan du ikke i stedet komme med nogle gode råd til optimeringen af min underforbrænding :great:

V.h. Emil


Besvar