Ren beton = mindre forbrug?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Kr.Estrup
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2010 02:52
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 160
Brændsel: FlexHeat piller
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Dagligt forbrug: 22

Ren beton = mindre forbrug?

Indlæg af Kr.Estrup »

Hej drenge..

Jeg har lavet ca 60 kvm beton gulvvarme henover det sidste halve års tid, og fik varme på fra scotten sidst i november.. gulvvarmen deler sig over køkken, en lille entre og stue.. Jeg havde på det tidspunkt lagt gulv, dvs ikea tundra gulv med ikea's hvide bobleplast agtige støjdæmpning..I STUEN KUN.. dvs 2/3 af de 60kvm.. Ingen problemer i det.. vi fik varme på og det var skønt.. scotten kørte mellem 10 og 20 % effekt og lavede 26 grader i huset.. som passede fint med at når vi åbnede ud til den dårligt isolerede tilbygning med bryggers og værelser blev der omkring 23 grader i det hele.. (der er dog lukket derud om natten pga kattene) Så vi har været vant til 26 grrader når man kom ned fra første sal hver morgen.

Nu har jeg så fået sat mit køkken op og er lige blevet færdig med at lægge resten af gulvet i køkken og entre her for en uges tid siden.. dvs der har været ren beton i køkkenrum og entre i over 2 måneder mens vi satte køkken op..

Nu kommer min undren.. efter gulvet er blevet lagt er temperaturen faldet til 23 grader når man kommer ned om morgenen.. og fyret kører konstant på 24 - 30% effekt.. på trods af at jeg ikke har ændret på gulvvarmeshunt eller noget.. fyret er renset som normalt.. og det er endda ikke 10graders frost udenfor mere som det var i dec/jan.. uden at det påvirkede de 26grader..

Kan det virkelig passe at den glatte overflade på gulvet afgiver så meget mindre varme til luften ? Og så må den lavere temperatur herinde betyde at fyret skal arbejde mere for det..

Jeg har KUN gulvvarme endnu... ikke vvb eller radiatorer.. Mit fyr har brugt lige under en palle om måneden.. jeg har trækstabilisator og alt ude i fyrrummet og har som sagt intet ændret mens temperaturfaldet i stuen er sket den sidste uge..

Er det normalt at ren beton afgiver langt mere varme end træklikgulv? Og kan man gøre noget med nogle kludetæpper eller skal jeg helt ud i at hive gulvet af i køkkenet og lægge fliser i stedet for at få bedre overførsel af varmen til luften?

Mvh Kristian - lidt frustreret varmefreak.. elskede mine 26grader ved 15% effekt ;)

Kr.Estrup
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2010 02:52
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 160
Brændsel: FlexHeat piller
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Dagligt forbrug: 22

Re: Ren beton = mindre forbrug?

Indlæg af Kr.Estrup »

Ved godt det er mindre scotte beregnet emne.. men har læst herinde i 2 måneder nu og kender ligesom lidt diverse folk ved bare at have læst folks forslag og argumenter.. Så synes jeg ville føle mig lidt udenfor i et ukendt forum :) Håber det er ok.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Ren beton = mindre forbrug?

Indlæg af Bigfoot »

bruger du et tons piller om måneden, til at opvarme 60 kvm gulvvarme med???? for pokker menneske.... det er da helt hen i hegnet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Kr.Estrup
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2010 02:52
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 160
Brændsel: FlexHeat piller
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Dagligt forbrug: 22

Re: Ren beton = mindre forbrug?

Indlæg af Kr.Estrup »

Nej nej.. jeg har 160kvm hus.. men der er kun gulvvarme som eneste varmekilde pt i de 60 af dem.. fordelt på køkken, stue og entre.. derudover har vi 1. sal over de 60kvm og en mellemstor tilbygning med bryggers og værelser.. men disse er ikke opvarmede andet end det varme som kommer derud når dørene er åbne.. så gulvvarmen her i stue/køkken varmer det hele op.. derfor jeg er lidt nød til den høje temperatur for at kunne mase varmen op på 1. og ud i tilbygningen.. Har lige købt huset i sommers.. så skulle jo starte et sted.. Der har været elvarme overalt.. og det kastede jeg op over.. :)
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Ren beton = mindre forbrug?

Indlæg af Landlyst »

Jamen du ka jo sammenligne det lidt med at du har en radiator i et rum og et rum magen til hvor du lige pakker en gang skumplast og træ uden om radiatoren (både skumplast og træ er jo fremragende isolering) Så har du svaret på hvorfor du ikke ka holde samme temperatur/højere ydelse....

Jeg ville nok ha trukket noget midlertidigt pex rundt og sat nogle radiatore på så du ikke skulle bruge gulvarmen til at varme resten op med...

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Ren beton = mindre forbrug?

Indlæg af TaagMan »

Hvis dit forbrug er steget voldsomt, så må du have en masse rør i fyrrum som ikke er isoleret ordentligt, for som du selv er inde på, kan gulvet ikke afgive nær så meget varme, så returen fra gulvene vil nok være en del varmere, plus transporten vil være det større... med der tilfølgende transporttab... specielt hvis du har mange uisolerede rør udenfor huset.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Ren beton = mindre forbrug?

Indlæg af Keld »

Det der ikea gulv er det naturtræsgulv skal du passe lidt på med din gulvarmetempratur ikke er over ca 35 grader på fremløbet, så hellere en lavere tempratur og et støre vandmængde. det er et problem at gulvet skal varme resten af huset op.
Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Blevet takket: 2 gange

Re: Ren beton = mindre forbrug?

Indlæg af Æblebjerg »

Som Landlyst skriver giver det god mening at temperaturen er faldet, da gulvet har fået et lag "isolering". Det giver dog overhovedet ikke mening at du har fået et højere forbrug! Så skal det da være fordi du som TaagMan skriver være fordi du har uisoleret rør uden for huset, men det har du vel ikke? Hvor bliver alt varmen af? Der er vel godd isolering under gulvvarmen?
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer
Kr.Estrup
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2010 02:52
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 160
Brændsel: FlexHeat piller
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Dagligt forbrug: 22

Re: Ren beton = mindre forbrug?

Indlæg af Kr.Estrup »

Jeg har faktisk selv efterfølgende tænkt den tanke at når temperaturen ikke kommer væk i gulvet stiger temperaturen på returen.. og så er der mere tab på den konto..Returen skal ca 15 meter igennem 2 kolde rum.. dog med isolering.. men jeg vil lige gøre et forsøg på at isolere rørene bedre..

Jeg har 300mm flamingo under gulvet..

Ikea gulvet er noget mdf plade halløj.. som i stuen fint har klaret varmen.. og gør det nok også i køkkenet.. Hvis jeg skal sænke temperaturen og sætte flowet op.. er det så bare at prøve at give pumpen på shunten noget mere knald på ? vil det give det samme som at hæve vandtemperaturen? Jeg tænker lidt om pexrørene i betonen så overfører lige så meget energi til betonen hvis hastigheden på vandet hæves?

Tja det var måske værd at prøve..

Tak for forslag :)
Jeg takker for indput :)

Besvar