Dårlig forbrænding / Fyret soder.

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
Illum
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 28
Tilmeldt: 14 nov 2008 20:58
Mit fyr: Bio 18 på viadrus 24kw kedel
Areal: 185 m²
Brændsel: Stampemøllens 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5320
Dagligt forbrug: ca. 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton
Geografisk sted: Agedrup, nordøstfyn

Dårlig forbrænding / Fyret soder.

Indlæg af Illum »

Hej Mit fyr er begyndt at sode, til tider ret voldsomt. Jge renser det ofte og er meget fokuseret på at rense alt. Jeg bruger Stampemøllen 6mm træpiller. Dem har jeg altid haft gode erfaringer med.
Jeg har også prøvet at bore hullerne op til standard str. 4mm i hærden. Blæserhjulet har været renset osv.
kæden og reulator ser også ud til at være justeret efter foreskrifterne.
JP har været forbi og justeret fyret for et par år tilbage, og siden har jeg forsøgt mig med at hæve luftmængden. fra 98% til nu 105% uden at det hjælper. Indfyret mængde er 1,00 kg/time. Huset er på 185 m² og velisoleret. Gulvvarme i hele stueetagen og en varmvandsbeholder.
Jeg har en del uforbrændte piller i mit sodaffald. Det vedhæfter jeg et billede af.
Hvad gør jeg ved mit problem. Pillerne forsvinder for hurtigt syntes jeg.

Mvh. Jan
Vedhæftede filer
Billede.JPG

calle

Re: Dårlig forbrænding / Fyret soder.

Indlæg af calle »

Hej Jan.

Er dine skorstensforhold uændrede, eller er der en allike, der har bygget rede i den :)

Er din kedel tæt. Hvis der fx. er gået en tætningsliste ved en låge, vil skorstenen så ikke trække luft fra denne utæthed i stedet for at trække luft gennem herden ?

Venlig hilsen
calle

Re: Dårlig forbrænding / Fyret soder.

Indlæg af calle »

På en eller anden måde må man kunne kontrollere om der er en utæthed - med en åben flamme måske ? Ligger der meget aske i røgafgangsrøret. Det har skorstensfejeren mig bekendt ikke pligt til at rense, selv om min gør det ( men han bliver også altid inviteret på kaffe, og når han går, får han en kold cola med til madpakken ) :)

Venlig hilsen
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Dårlig forbrænding / Fyret soder.

Indlæg af Ollii »

Ja blæser eller røg afgang skal renses. Evt. begge dele.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
rasser65
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 25
Tilmeldt: 01 maj 2010 21:54
Mit fyr: Bio18
Areal: 145
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Geografisk sted: Løgstør

Re: Dårlig forbrænding / Fyret soder.

Indlæg af rasser65 »

Jeg har samme problem som dig med uforbrændte piller men jeg har fundet ud af det skyldes de hopper ud af skålen når de falder ned i den.

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Re: Dårlig forbrænding / Fyret soder.

Indlæg af themasterdk »

Får den ikke få meget at leve af?? alså for mange træpiller
--------- ;-) ---------------
Illum
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 28
Tilmeldt: 14 nov 2008 20:58
Mit fyr: Bio 18 på viadrus 24kw kedel
Areal: 185 m²
Brændsel: Stampemøllens 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5320
Dagligt forbrug: ca. 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton
Geografisk sted: Agedrup, nordøstfyn

Re: Dårlig forbrænding / Fyret soder.

Indlæg af Illum »

Hej Alle
Jeg har skam været meget opmærksom på at rense hele vejen fra front til top af skorsten. Jeg har heldigvis nemt ved at komme til min skorstenstop. Og Der er ingen der er flyttet ind i min skorsten. Jeg har renset fuldstændig som jeg plejer i al den tid jeg har haft fyret.
@ Themasterdk: Jo den får for mange piller i forhold til luftmængden, ellers kan den jo ikke sode.
Jeg har så fået en opringning fra Stampemøllen, hvor de fortalte mig at Deres piller er blevet af en bedre kvalitet end da jeg startede. Sagt med andre ord: Mere energi pr. kg piller end tidligere. Så ud fra det, har jeg så forsøgt mig med at hæve luftmængden til 110 %. Pt. ser det ud til at have hjulpet. Men jeg holder stadig øje med det.
Jeg havde blot ikke forventet at skulle hæve en luftmængde så meget. Men Nu må vi se hvad den kommende tid siger.
Nu skal der renses i dag og så vil jeg prøve at lægge mærke til hvor mange "overskudspiller" der er i bunden.
Tak for alle input indtil videre. Også tak til Stampemøllen for opkaldet.

Mvh. Jan
Illum
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 28
Tilmeldt: 14 nov 2008 20:58
Mit fyr: Bio 18 på viadrus 24kw kedel
Areal: 185 m²
Brændsel: Stampemøllens 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5320
Dagligt forbrug: ca. 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton
Geografisk sted: Agedrup, nordøstfyn

Re: Dårlig forbrænding / Fyret soder.

Indlæg af Illum »

calle » 05 Feb 2011, 17:43 skrev:På en eller anden måde må man kunne kontrollere om der er en utæthed - med en åben flamme måske ? Ligger der meget aske i røgafgangsrøret. Det har skorstensfejeren mig bekendt ikke pligt til at rense, selv om min gør det ( men han bliver også altid inviteret på kaffe, og når han går, får han en kold cola med til madpakken ) :)

Venlig hilsen
Jeg har også gennemgået fyret for utætheder. Det eneste jeg har kunne finde, var den pakning der skulle have ligget ved renseklappen i røgkassen bagpå fyret. Men det har jeg talt med Jan Pihl om. Det i sig selv er ikke årsagen til sodproblemet.

Mvh. Jan
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Dårlig forbrænding / Fyret soder.

Indlæg af Falck »

En luft mængde på 110 er ikke nok, lyder det til. Sidst jeg var ude ved en der brugte stampmølle piller, endte jeg på 130, så vidt jeg husker. Sod, så skal der bare mere luft til, ikke andet. Er den stoppet et eller andet sted, vil den ryge ud, hvor der er den mindste utæthed...
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Besvar