Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af no100 » 27 jan 2011 23:04

Hej
Du skal passe på temp. Den må ikke lige over 80c. Når det er brændbare materiale.
Hilsen no100.


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af jhjorsal » 28 jan 2011 07:51

Jeg må indrømme, jeg har ikke nogen ide til hvor langt op temperaturen kan komme.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af MortenH » 28 jan 2011 11:04

no100 » 27 Jan 2011, 23:04 skrev:Hej
Du skal passe på temp. Den må ikke lige over 80c. Når det er brændbare materiale.
Hilsen no100.
Så er det godt hele kassen er alu og isoleringen ikke kan brænde :D?

De kasser bliver MEGET varme, også selvom det kun er luft..

I går ramte min 64 grader der sagde den -2,8 udenfor...

SÅ til sommer kommer der smæk på, min lille testfanger ramte 100 sidste sommer..

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af jhjorsal » 28 jan 2011 11:18

Jamen hvad med dem der bygger dem af træ, de kan vel også nå 100 grader, jeg har da heller aldrig hørt at træ kan selvtænde ved 100 grader, hvad med de plader, tagpap er brændt fast på, kunne man ikke forestille sig at de blev 100 grader en meget varm og vindstille sommer dag.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af MortenH » 28 jan 2011 11:21

Tror ikke der er så meget at være bange for, så ville man ikke sælge den slags hvis der var så stor risici


Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af no100 » 28 jan 2011 13:54

Hej igen
De 80c. er et krag til finer beklædningen i campingvogne / skorsten. Og ment som en hjælp.
Vis du er færdig med at læse om energifanger og solfanger så prøv SOLVÆG, der er også lidt viden at hente!
Hilsen no100.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af jhjorsal » 29 jan 2011 12:48

no100, jeg betragter det skam også som en hjælp, alt det modspil jeg får her, er jo med til at tænke en gang mere over tingene inden jeg bare fare ud og bygger, hvad jeg ellers normalt godt kunne have fundet på, og hvad jeg sikkert også ville have gjort, hvis ikke det havde været så skide koldt udenfor, for da slet ikke at tale om temperaturen i mine udhuse som ikke er opvarmet, der er rigtig råkoldt. Det var da iøvrigt et rigtig godt søgeord "solvæg" du kom med, jeg fandt denne her model:
http://translate.google.dk/translate?js ... hp&act=url
Som jeg ikke havde set før, kunne bare godt have tænkt mig en bedre byggebeskrivelse, jeg kan ikke rigtig finde ud af om den kun trækker luft ind bag pladen i top og bund eller om de også bruger siderene.
Jeg modtog ellers min bog om "Solar Air Heating System" fra USA igår, jeg blev dog lidt overrasket over at man for en brugt bog til 10,5$ skulle betale 186,- kr. i importafgift, men never mind, det kan vist ikke betale sig, at ærge sig over. Men der skriver de faktisk at hvis man har en aktiv luftsolvarmer hvor blæseren af uforklarlige årsager stopper, vil temperaturen kunne komme op på 180 grader, og det er jo da immervæk noget, men jeg tænkte at hvis man nu isolerede kassen indvendig med noget af det isolering med en alufolie på den ene side, en 10-20 mm, det har jeg set de har gjort på flere forskellige klip i Youtube (jeg ved ikke hvad sådan noget isolering hedder) jeg ved godt at det bedste ville være at lave en metalkasse, jeg er bare slet ikke til metal men elsker at arbejde i træ.
Lige nu er planen at lave 5 stk solpaneler til gavlen 120x240 hver (jeg starter med en for at se hvordan det virker) De skal stå på højkant, jeg laver et luftindtag i bunden, og så skal luften kører frem og tilbage, sidevers til den når i top. Jeg har fundet et par formler i bogen der siger: kanalgangenes højde skal være, højden indvendig på solfangeren/20 dvs ca 11,5 cm. Afstanden fra etageadskillesen til siden skal være: kanalgangenes højde x 1,5 dvs ca 17 cm, og der må man gerne runde hjørnerene, for at undgå for meget turbulens. kanalgangens længde skal helst være mellem 16 og 24 fod, det må være noget mellem 490 og 760 cm og det skulle da heller ikke være umuligt at ramme, alt efter hvad jeg laver etageadskillelsen i, jeg haved først tænkt på regler 90x45, dem har jeg nemlig et par 100 meter af i overskud, men er nu blevet lidt bekymret omkring temperaturen, dog burde det jo ikke være et problem hvis jeg vælger et passiv system, så kan det jo altid komme af med varmen, men problemet opstår jo hvis jeg vil have noget automatik på og den så pludselig ikke kan komme af med varmen. Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal lave det i toppen når/hvis der kommer flere på, til den første borer jeg et 100mm hul ind i stuen, og så er den jo løst ved at trække luften ud i toppen på bagpladen. men hvis der kommer flere, skal jeg så lave et hul til hver(værre svinderi) og måske ikke den mest økonomiske løsning hvis der skal en blæser på hver, man kunne også bygge en kasse ovenpå alle 5 solpaneler, højest på midten, lade luften komme op af rammen i toppen også nøjes med et hul ind, men så er jeg bange for at de yderste ikke kommer til deres rette, dette ville i alt fald kræve nogle indreguleringsmuligheder, ala gulvvarme.
Det var en ordentlig smørre, nu vil jeg tage til årets første julefrokost, det er vist i virkeligheden en fra sidste år, men jeg vil glæde mig til at se om i dejlige mennesker i dette fantastiske forum, hvor os med hovedet fulde af tanker, kan få lov til at slippe det hele løs og få et kvalificeret modspil, også skulle have en kommentar til denne mundfuld, vi ses måskeimorgen, der er jo også håndbold, og hvem ved hvordan hovedet har det ;-)
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af jhjorsal » 29 jan 2011 12:54

Ups linket i toppen går til eksempel 2 eren det var nu eksempel 1 jeg mente
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af MortenH » 31 jan 2011 17:18

Det er vel bare at få sin blæser til at køre den anden vej hvis man har opnået en bestemt temp i huset og solfanger er meget varm, det er sådan min styring virker, har lavet en sommer/vinter mode som kan aktiveres ved en on/off knap direkt på print. Når jeg kan mærke det er så varmt udenfor at det ikke er til at holde ud indenfor, ja så vender jeg bare luftstrømmen :D?

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Luftsolvarme på sydgavl uden vinduer

Indlæg af Flemming DJ » 31 jan 2011 23:25

Man kan vel også bare lave et par åbninger til det fri øverst på siden af fangeren med en klap eller ventil, man kan åbne i perioder med varmt vejr. Så er der stadig cirkulation i fangeren, selv om man har lukket ind til huset.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar