Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vurdering af forbrug

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Vurdering af forbrug

Indlæg af Landbo » 27 jan 2011 19:34

Hej Toksvig.

Der er en ting du også skal tage med i din kalkyle, hvis du skifter til en Scotte. Det er om din skorsten kan fungere sammen med en moderne brænder, da røgtemperaturen fra en sådanne typisk ligger en del under 150 grader. Mange gamle skorstene har så stor afkøling at der dannes kondens indvendigt. Det kan godt gå hen og give en masse problemer med løbesod og er ødelæggende for skorstenen i det lange løb.

Hvor høj er din skorsten og hvad er den muret op af ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


toksvig
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 nov 2007 16:57
Mit fyr: Hjemmebygget
Areal: 220 m2 opvarmet
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7362
Dagligt forbrug: 80-90 kg flis
Årligt forbrug: 20,5 tons flis

Re: Vurdering af forbrug

Indlæg af toksvig » 27 jan 2011 19:54

Hejsa med Jer. Tak for de mange festlige indslag..
Allerførst Klaus, sådan som du beskriver dit hus, lyder det som mit, bortset fra at jeg har nogle bedre vinduer.. Men det bekræfter mig i, at jeg skal have et lavere forbrug.
Jeg kiggede lige på røgrøret, der går op til skorstenen, den er meget meget varm. Der er nogle sorte bånd der holder dem fat til væggen, og den sorte lakering, er mere eller mindre smeltet af.
Så der kan helt sikkert være noget at hente ved at sænke røgtemperaturen, hvordan f***n jeg så end skal gøre det. Men det må findes i en anden tråd..

Pillebruger: Jeg fik oplyst idag, hos Nordjysk Bio Energi (Hedder de ikke det?) at det ikke var noget som helst problem at fyre med stokerflis i en Scotte. Det eneste problem der er, er at flis klotter til i den medfølgende tank. Så kan man selvfølgelig banke på den to gange om dagen, for at flis'en til at falde ned.
Derfor anbefalede han mig at få en anden tank dertil. De ville gerne være behjælpelige med tegninger etc.
Jeg har dog en tank på mit nuværende fyr, med omrører i bunden, og en rimelig grov snegl, så jeg tænker det vil være optimalt at bruge den til fremføring til brændehovedet.

Landbo: Du har fat i noget interessant der. Ihvertfald hvis jeg holder fast i at flytte monsteret i kælderen.
Skorstenen er temmelig høj.
Mit hus er to plans hus med manzardtag, det vil sige skorstenen går fra kælder op igennem stue, første sal, og loft (hvilket er 2,5 meter højt. Dertil kommer en meter over taghøjde.
Ialt giver det vel, 10-11 meter. Jeg tror der er isokern i skorstenen (Som er muret op af mursten), derudover kan jeg oplyse at der har været koblet et oliefyr til selv samme skorten, før jeg fik Stokerfyr i garagen. Giver det dig et hint om det er "kan gå an"..

toksvig
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 nov 2007 16:57
Mit fyr: Hjemmebygget
Areal: 220 m2 opvarmet
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7362
Dagligt forbrug: 80-90 kg flis
Årligt forbrug: 20,5 tons flis

Re: Vurdering af forbrug

Indlæg af toksvig » 27 jan 2011 20:02

Levi, lige hvad jeg kan vurdere, ligner tanken på biocomfort, meget den tank der sidder på nye Scotte'r. Giver det ikke de førnævnte problemer med at flis bygger bro op af siden, så der skal bankes på den for at få det til at falde ned??

Min umiddelbare plan, vil være at få lavet en større tank, med snegl i bunden, den skal kunne rumme 3-4 kubikmeter. Sneglen herfra, skal gå over i en fortank, hvorfra fyret bliver fodret.

Hvordan det lige kommer ti at hænge sammen med lovgivningen m.m. det må jeg finde ud af senere. Men nok noget med et brandspjæld mellem den store tank og fortanken.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Vurdering af forbrug

Indlæg af Landbo » 27 jan 2011 20:27

toksvig skrev:Landbo: Du har fat i noget interessant der. Ihvertfald hvis jeg holder fast i at flytte monsteret i kælderen. Skorstenen er temmelig høj.
Mit hus er to plans hus med manzardtag, det vil sige skorstenen går fra kælder op igennem stue, første sal, og loft (hvilket er 2,5 meter højt. Dertil kommer en meter over taghøjde.
Ialt giver det vel, 10-11 meter. Jeg tror der er isokern i skorstenen (Som er muret op af mursten), derudover kan jeg oplyse at der har været koblet et oliefyr til selv samme skorten, før jeg fik Stokerfyr i garagen. Giver det dig et hint om det er "kan gå an"..
Tja, det kunne måske godt komme til at knibe, sagt på bredt jysk. :) Hvis jeg var dig, ville jeg få min fejer til at give sin vudering før der blev truffet en beslutning. :wink:

Men hvis du har løgstørrør mellem din garage og huset er det meget meget begrænset hvad du taber af varme ved 'overførslen'. Det vil vel også være f...... bøvlet, at få bakset piller ned i klæderen ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

levi

Re: Vurdering af forbrug

Indlæg af levi » 27 jan 2011 21:23

toksvig » 27 Jan 2011, 20:02 skrev:Levi, lige hvad jeg kan vurdere, ligner tanken på biocomfort, meget den tank der sidder på nye Scotte'r. Giver det ikke de førnævnte problemer med at flis bygger bro op af siden, så der skal bankes på den for at få det til at falde ned??

Min umiddelbare plan, vil være at få lavet en større tank, med snegl i bunden, den skal kunne rumme 3-4 kubikmeter. Sneglen herfra, skal gå over i en fortank, hvorfra fyret bliver fodret.

Hvordan det lige kommer ti at hænge sammen med lovgivningen m.m. det må jeg finde ud af senere. Men nok noget med et brandspjæld mellem den store tank og fortanken.
Bio comfort og scotte er sådan set det samme anlæg, - og siloen er derfor også ens :)

Så jo, - til flis er siloen ikke optimal, - det var også mere brænderen`s funktion jeg tænkte på :)


toksvig
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 nov 2007 16:57
Mit fyr: Hjemmebygget
Areal: 220 m2 opvarmet
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7362
Dagligt forbrug: 80-90 kg flis
Årligt forbrug: 20,5 tons flis

Re: Vurdering af forbrug

Indlæg af toksvig » 27 jan 2011 22:25

Landbo: Så må jeg sku presse en kompressor ind i bunden af skorstenen, så der kan komme noget blæs i den.. ha ha..
Jeg snakker lige med min skorstensfejer.. Han er heldigvis en af de gode.. Han har grinet lidt af mit nuværende anlæg.. Som han sagde: "det er jo godt nok ikke en af de allermest moderne.."
Jeg har ikke en ide om, hvad temperaturen er ved et oliefyr, men det der sad før, var at rimelig nyt et.. Og røgen derfra, burde vel heller ikke være særlig høj..
Det er løgstørrør der ligger mellem bygningerne. Jeg har/havde ingen ide om spildet. Fordi jeg gerne vil have monstret i kælderen er, at jeg gerne vil have pladsen fri i min garage, samtidig med at jeg har en kælder jeg ikke rigtig bruger til noget... Men jo, det bliver nok noget bøvl at få¨den derned, men det kan under ingen omstændigheder være mere bøvlet, end da jeg hev en gammel salamander kedel op derfra.. (Se billeder)

Levi: Ikke grine af de uvidende.. :) Men jeg kan jo se at vi var enige..
Vedhæftede filer
salamander op fra kælder (3).JPG
salamander op fra kælder (2).JPG
salamander op fra kælder.JPG

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Vurdering af forbrug

Indlæg af Landbo » 28 jan 2011 16:40

Ok Toksvig.

Det er dig der skal slæbe. icon_cheesygrin.gif Men kan se du har valgt den mest 'bøvlede' måde at få Salamanderen op af hullet. En sådanne karl kan nemlig skilles af og bæren op i små 'håndrette' sektioner. :)

Ok med med den ikke kendte røgtemperatur. Selv om brænderen sad på Salamanderen, behøvede den nu ikke komme så forfærdenteligt højt op. Den ligner en 7 eller 9 sektioners og dermed har den en rimelig stor hedeflade, især hvis der var en røgvendeplade i.

Ok med den gamle stoker. Har i over 25 år kørt med en noget lignende. Herden var dog topmoderne da den både havde primær og sekundær lufttilførsel til herden. Den brændte egentelig fandens godt og rent. :)

Glæder mig til at høre hvad fejeren siger. :wink:
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

toksvig
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 nov 2007 16:57
Mit fyr: Hjemmebygget
Areal: 220 m2 opvarmet
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7362
Dagligt forbrug: 80-90 kg flis
Årligt forbrug: 20,5 tons flis

Re: Vurdering af forbrug

Indlæg af toksvig » 29 jan 2011 10:07

Landbo: Salamanderen, har ikke været i brug til i mange år. Den har heller ikke været involveret i mit projekt. Ved godt, at det er mig selv der lige blandede den ind i det.
Jeg forsøgte at skille den ad, men den var fuldstændig tæret samen, og nogle af de bolte der holder den udvendige skærm, var helt runde (Måske et tidligere forsøg på at skille den ad)
Indvendig var den fuldstændig kokset til, og det blev den absolut heller ikke lettere af!
Men heldigvis overlevede alle operationen..

Jeg takker mange gange for indslagene her i tråden.
Jeg har fået de forslag, svar m.m. som jeg havde brug for.
Min plan er nu som følger:
Jeg skal undersøge om det er holdbart at sætte en scotte til min indvendige skorsten i huset, hvis dette er tilfældet, køber jeg et scotte fyr, og installerer den i min kælder.
Jeg køber kun kedel og brænder, da jeg vil have muligheden for at fyre med flis.
Til det bygger jeg en større, aflang tank, med snegl i midten, og kæde rundt, til at "pære" flisen hen til sneglen.
I enden af siloen, bliver der et "flisfang", hvorfra der gør en snegl videre ind i fyrrummet til fyret.
På denne måde kan jeg smide flis eller piller ind af et kældervindue (Som i gamle dage med koks), så ryger det ned i siloen, og så skal jeg ikke røre ved det mere.

Det er min plan indtil videre.
Planen iværksættes nok i løbet af forsommeren..
Endnu engang tak for inputs..

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Vurdering af forbrug

Indlæg af Fer » 29 jan 2011 12:18

Jeg håber vi kommer til at se billeder af din kommende installation :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Besvar