Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forslag til stoker og fyringsform

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Forslag til stoker og fyringsform

Indlæg af hudle » 27 jan 2011 18:33

HAlløj...

Har tænkt meget over divers omkring de her stoker / pillefyr....

Når nu man har begrænset plads i fyrrummet og ikke har plads til en twinheat og lignende kæmpestokere, hvad skal man så vælge hvis man vil have mulighed for at fyre med forskelligt... EX. piller, korn, skaller, evt flis eller andet godt der giver varme....

Kan godt se den store fordel i scotte/ woody som kun er pillebrændere og kun fyrer med piller.. de har nok den optimale virkning i modsætning til et stoker som kan fyre med alt mulig andet..

MEn hvad skal man kigge på hvis det ikke må fylde alverden i fysisk størrelse og det skal kunne fyre med lidt af hvert...og gerne til fornuftige priser...

Konen vil helst ikke at vi kun binder os til piller men vil grne at vi kan fyre med andet også... Følger pillepriserne ikke olie eller hvordan er det.. har de deres egne prisreguleringer??
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Forslag til stoker og fyringsform

Indlæg af Ollii » 27 jan 2011 18:48

Overdahl laver nogle små magasiner der ikke fylder alverden. Jeg mener også deres pille brænder også kan brænde korn.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Forslag til stoker og fyringsform

Indlæg af hudle » 27 jan 2011 20:07

hmm det lyder da som noget man kunne.nu skriver du at du har en overdahl med scotte??? bruger du korn i din scotte eller hvordan hænger det sammen??
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

toksvig
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 nov 2007 16:57
Mit fyr: Hjemmebygget
Areal: 220 m2 opvarmet
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7362
Dagligt forbrug: 80-90 kg flis
Årligt forbrug: 20,5 tons flis

Re: Forslag til stoker og fyringsform

Indlæg af toksvig » 27 jan 2011 20:24

Hejsa. Vi har lige gang i en anden diskussion omkring et eventuelt skifte til Scotte. Og her er der flere løsninger der går på, at et Scotte fyr sagtens kan gnaske flis, feks.. (viewtopic.php?f=158&t=9610)
Jeg har faktisk idag snakket med Nordjysk Bio Energi, og de har oplyst mig at Scotten egentlig kan fyre med alt muligt, det er indføringen/tanken der måske skal ændres, men de løsninger findes tilsyneladende mere eller mindre færdiglavede.

Det lyder også fornuftigt med at satse bredt, for hvem ved om der kommer afgifter på f.eks. piller lige om lidt..??

toksvig
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 nov 2007 16:57
Mit fyr: Hjemmebygget
Areal: 220 m2 opvarmet
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7362
Dagligt forbrug: 80-90 kg flis
Årligt forbrug: 20,5 tons flis

Re: Forslag til stoker og fyringsform

Indlæg af toksvig » 27 jan 2011 20:26

..Lige et link, jeg fandt andetsteds her.. http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/03/05/063914.htm


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Forslag til stoker og fyringsform

Indlæg af snubbi » 27 jan 2011 23:39

hej
hvis du overvejer at fyre med forskellig brændesel piller flis osv.vil råde dig til at få et fyr med et stor tank til fyret som mulig eks.flis fylder 4-5 gange mere end piller .hvis du vælge eks. en reka og du ikke har meget plads kan tanken stå uden for . for øvrig er en reka alt ædene der en trappe rist i fyret de bruger ders viden fra de kedeler de bygger til affalds forbrændnings
den kan ikke fyre med brænde uden den det er blevet flis først
fyre selv med flis med en 600lt tank nå det er rigtig kold og blæsene skal jeg fylde hver dag det er der for jeg siger at du skal have så stor tank som mulig for du gider nok ikke at gå i fyr rummet morgen og aften

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Forslag til stoker og fyringsform

Indlæg af Keld » 28 jan 2011 00:09

Har du muligheden for at plasere en silo udenfor er det en løsning, det kan du gøre med f.eks. en KSM stoker. jeg har selv siloen stående udenfor og forlænget sneglen med 1m stykke. KSM laver op til ca 7m snegle. jeg har den lille silo på ca 1,2 m3, de laver dem op til 6m3.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Forslag til stoker og fyringsform

Indlæg af Ollii » 28 jan 2011 01:56

Ollii » 27 Jan 2011, 18:48 skrev:Overdahl laver nogle små magasiner der ikke fylder alverden. Jeg mener også deres pille brænder også kan brænde korn.
Jeg fyrer netop med korn og piller i blandet da det giver en meget bedre komfort.

Du kan ikke rigtig bruge min opsætning, da det eneste der er tilbage af overdahl, efterhånden er tank og snegl.
Men Overdahlen er også fra 1998 og den bliver ikke skånet.

Jeg synes nu egentlig den miniflex de har så meget tiltalende ud.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Forslag til stoker og fyringsform

Indlæg af hudle » 28 jan 2011 08:52

hmmm jeg har kigget på det der ksm almindelige anlæg de har til 35 kw... det er rimelig i størrelse og kan vel fyre med alt mulig... Det der med silo/tank udenfor er det ikke noget bøvl med fugt osv... kunne forestille mig at kom der vand på og den begyndte at tage fugt ind så kunne det blive noget kønt noget...
Er der omrører i KSM??

Efter hvad jeg har læst her på forum så skal man gå udenom brugte anlæg der har nogle år på bagen.. så hellere poste de sidste penge i og få et nyt...

Synes bare scotte/Woody er tiltalende for det ser ud til at fungere.. MEn kunne jo være fedt hvis man fik mulighed for skaller, kerner eller noget andet at det kunne smides i.....

JEg satser på med den størrelse middelisoleret hus, at jeg skal have et 30 kw fyr..og så slippe for min akkutank..

Har også læst lidt om levetid på fyrene.. nu er min baxi fra 98 så 13 år i år og det bliver nok ikke ved med at holde så jeg må erkende jeg kigger efter anden læøsning til hvís fyret pludselig står af en lørdag aften... så skal man jo finde en anden løsning..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Forslag til stoker og fyringsform

Indlæg af Keld » 28 jan 2011 14:45

Ja der er omrører på ksm et eller to store tandhjul der fylder hele silobunden og drives af sneglen sneglen er meget kraftig på FX modelerne Sneglerøret er 150*150 mm. jeg har selv tanken udendørs, der er ikke fugtproblemer med tanken. fyre for tiden med 6mm malaisapiller. Tanken er med pakning i låget og der er ikke tempraturforskeld ind og udvendig på tanken


Besvar