Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skorstensfejer besøg

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Skorstensfejer besøg

Indlæg af Fer » 27 jan 2011 09:24

Hej

Jeg fik mit første skorstensfejer besøg igår.

Efter han kørte og jeg fik tænkt lidt over det, må jeg indrømme at jeg tænker lidt han sprang over hvor gærdet var lavest!

Jeg har mit pille fyr på en Isokern skorsten.
Jeg har en brændovn på en muret skorsten.

På pillefyret rensede han røgrøret og tømte skorstenen for aske i bunden. Han kiggede kort ind i bunden af skorstenen. Kommenterede min aske var lidt fugtig.

Ved brændeovnen rensede han den og rensede røgrøret. Kiggede i bunden og rensede den. Lyste og kigge lidt ind i skorstenen.

Det var det hele. Jeg undre mig nu over han ikke rensede selve skorstenene. Jeg ved at især skorstenen til pillefyret har meget aske siddende. Dog udgør det vel ikke en fare iht. skorstensbrænd da det er fint udbrændt.

Jeg undre mig lidt, og kan ikke rigtig finde ud af om han har gjort sit job til fulde... (plus 572 kr er lidt meget for 15-20 minutters arbejde som jeg selv gør engange imellem.)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af Oldgaard » 27 jan 2011 09:46

lyder da af en lidt doven skorstensfejer ;)
da jeg havde min fejer ude i sidste uge for at godkende scotten/fyrrummet, så gav han da lige skorstenen en gang samtidig, for som han sagde så slap han for at komme forbi om en månedstid :)
dog rensede han ikke mit røgrør men koncentrerede sig kun om selve skorstenen og mener da at han hver gang også hiver kosten igennem skorstenen hos os.

Ps. Tommy ikke på arbejde ?
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af Fer » 27 jan 2011 14:06

Hehe.. jo jo.. men har heldigvis en stor frihedsgrad i mit arbejde :) Så jeg kan godt bruge lidt tid på stokerpro
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Bent-Ole
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22 okt 2010 12:07
Mit fyr: Salamander C plus EL på 1. etage
Areal: 280 m2
Brændsel: Brænde + EL
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: 45 m3 i 2010
Geografisk sted: Dysted øst for Næstved
Kontakt:

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af Bent-Ole » 27 jan 2011 14:24

Hej Tommy Fer

Kan se vi bor tæt på hinanden. Derfor har vi nok samme fejer.

Har lige haft besøg af fejeren idag.

Han fejede skorstenen (med isokerne) og tømte den for aske og så kørte han igen. Pris 408,98 kr.
Sådan har de altid gjordt her.
Med venlig hilsen
Bent-Ole

Skal lave nyt fyrrum, i en bygning med sydvendt tagflade.
Stuehuset er fra 1880, det trænger til renovering, dog nye vinduer og døre fra 2008

Vores hjemmeside http://www.fruenshoej.dk med få billeder af ejendommen.
.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af Fer » 27 jan 2011 17:05

Hej Bent

Ja det er da pudsigt. vi burde have samme fejer. Når men han får ikke lov at slippe så nemt næste gang :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af Landbo » 27 jan 2011 19:51

Tja Fer.

Det skulle være du skulle skifte branche ? icon_cheesygrin.gif Nej seriøst, her på matriklen bruges der højst 10 minutter på to skorstene. Og hvis man sammenregner beløbet for de huse som jeg kan se her fra, må fejeren lave en timeløn der ligger et sted mellem kr. 1500 og 2000. :(

Menn, det er vel møj værre at din aske er lidt fugtig ? :)
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af Fer » 27 jan 2011 20:01

Må erkende jeg ikke syntes det er så galt igen... men jeg har også ændret en del på opsætningen, så jeg tror at det hjælper. (Før kørte fyret med høj ilt procent ved lavlast (11%) Dette giver meget lave temperature. jeg har ændret det til 7% nu hvilket vil give lidt højere temperatur ud af fyret. Ellers må jeg isolere mit røgrør.

Jeg syntes nu ikke det ser så slemt ud med min lidt fugtige aske i bunden af skorstenen. Da jeg tog lugen af den anden weekend der kom det da rendende ud af naturlig vej :) Så så meget fugt kan der ikke være :)

Ja kunne da godt være man skulle skifte branche... Selv hvis jeg tæller km pengene med under et udkald midt om natten, så kan jeg vist ikke komme helt derop! Der kan det kun bliver til 1/3 timer løn i rådighedstillæg+ timeløn+overtid (endnu en timeløn)... dertil kommer så de skattefrie køre penge frem og tilbage... omregner man dem til skattepligtige penge kan vi altså ikke rigtigt hive den over 1000kr alligevel :twisted:
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af EKP » 27 jan 2011 21:19

Det skorstensfejer-monopol der er i mange (hvis ikke alle!) kommuner er næppe gavnligt for forbrugeren. Undrer mig også over at min skorstensfejer altid kommer i en stor audi. Må indrømme det giver en liidt dårlig smag i munden.

Brugeravatar
KennedP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10 aug 2010 12:56
Mit fyr: Varde thurø Brændeovn
Areal: 112
Brændsel: Fast Brændsel
Fremviser gerne i postnummer: 4130
Årligt forbrug: 2
Geografisk sted: Viby sj / Roskilde

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af KennedP » 08 feb 2011 23:22

nu det jo ikke den fejer der har været hos dig der får de penge !!
taksten er sat af staten i samråd med kommunen ! skorstensfejermesterne går til lånforhandling som svendene gør
taksten for skorstensfejning er den samme i hele Danmark (med untagelse af KBH) og den pris der er sat er gældene for 1 skorsten op til 10m uanset om den sidder på en villa eller en gård
så kommer der prisen for rensning af rør oven i , den er sat efter hver påbegyndte meter
og til sidst og aller dyrest er det lovpligtig syn der skal laves hvert år

synet bliver lavet der hvor skorstensfejeren normalt arbejder. dvs. at han ikke længere syner på loft og vanger med mindre hans rensning bringer ham den vej !

vedr ham der kommer kørende i en audi ! du kan være 100% sikker på den er registret i firmaet på gule plader ! og han ikke må køre i den privat !

der er ikke monopol på skorstensfejning ! loven siger at kommunen skal TILBYDE skorstensfejning til dens borgere ! men hver enkelte borger har frit skorstensfejer valg
lovpligtigt arbejde skal udføres af en udlært skorstensfejer !
i har til enhver tid lov til at vælge en anden fejer, MEN han skal ha bestået skorstensfejerenes uddannelse, og du kan være ret sikker på at det stadig kommer til at koste det samme da det er staten der har lagt gebyrende

jeg skal ikke forsvare andre skorstensfejere her ! men jeg syntes det en tarvelig diskussion når der bliver sagt at det er for dyrt og det går for stærkt for de penge osv osv
jeg har steder der tager mig 5min at færdig gøre, men jeg har også steder der tager over 30min PLUS jeg så også har været forbi over 2gange da de enten skal siges til dagen før eller ikke var hjemme så jeg har ikke kunne færdig gøre det
de steder der tager 5min må i sidste ende veje op for dem der tager 30-45min
jeg er timelønnet men jeg har også et ansvar om at jeg skal nå x antal steder om dagen for at kunne nå rundt om året
så længe staten taksere en skorsten som de gør og ikke individuelle steder, så kan det umuligt være fejerens skyld at i syntes prisen er for høj !
jeg laver i snit om dagen 5-6000kr når momsen er lagt oven i ! det giver ud til en timeløn på lige omkring 800-900kr !
ud af de penge skal jeg selv ha min løn og så er der alle de ting med i at drive et firma som pension der skal oven i, forsikring (og den er ret dyr) osv osv osv
min mester har faktisk ikke mere om året en hver anden tømmer / snekker mester eller lign. den eneste forskel er han skal ikke lede efter arbejdet ! men han må så heller ikke tage arbejde uden for hans kommune
*** Godkendt Teknisk Expert & Udlært skorstensfejer ***

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Skorstensfejer besøg

Indlæg af Zarge » 08 feb 2011 23:38

Tja jeg kender en del selvstændige håndværkere. Og der er sgu ingen af dem der tjæner 800-900 kroner i timen!


Besvar