Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

NYT ANLÆG

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
BirgerH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:07
Mit fyr: Black Star 30 m/Woody brænder
Areal: 280
Brændsel: 8 mm Danish Agro Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Årligt forbrug: indkøbt 12 ton
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 2 gange
Kontakt:

NYT ANLÆG

Indlæg af BirgerH » 26 jan 2011 11:32

HOOOLD da op hvor er vi forvirret :shock: Er der ikke nogen her der uvildigt kan forklare hvilken energi form vi skal vælge ?
Vi skulle gerne fremtids sikre vores alderdom, så vi opnår mindst muligt pasning, med størst mulig udnyttelse.
Vi har været hen over Jordvarme - Luft til luft - Elsolceller med tilbageløbs måler - Vindmøller og det koster alt sammen at etablere !
Vores gamle system er en 15 år gammel Hillerslev stoker der brænder ind i en Tasso B3 hvor udnyttelsesgraden er dårlig, men til gengæld kan den brænde det hele - piller-korn-flis-spåner-gummistøvler, det hele.
Vi har de sidste par år kørt helårs på korn og har brugt ca 17 ton a 800,-kr tonset + transport. Næste år ryger kornpriserne nok i vejret og så ryger den fidus. Vi varmer ca. 300m2 op i perioder når det hele køre med.
Vi er på vej tilbage til Stoker systemerne igen, men syntes ikke vi nogen steder kan finde noget om hvad der er det bedste. De syntes jo alle de er de bedst. Er der ikke et sted hvor man kan sammenligne og hvor de forskellige systemer får karakter ud fra bedst til prisen f.eks. Vi betaler gerne for kvaliteten bare vi så kan være garanteret at det også forholder sig sådan. Der må da ligger en kontrol instans et eller andet sted i dette kontrol land der tør oplyse om dette ??? eller hvad ?
De venligste hilsner
Anette & Birger
BH


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: NYT ANLÆG

Indlæg af Bigfoot » 26 jan 2011 11:53

når du nu er så begejstret for at brænde alt hvad der kan brænde, kunne man vel godt nævne muligheden for en kombistoker evt????
Så du kan kombinere det med fastbrændsel også.

For i den dur, da er der jo mærker som Gejs, Reka og Twinheat f.eks. De klarer skærene ganske fornuftigt, og kan også sagtens klare et hus på den størrelse som du nævner.
Et sådant anlæg med iltstyring, og så bare fyld tanken med hvad du ønsker. Den kompenserer selv i forbrændingen.

Eller skal det bare være en stoker, og ikke andet???
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

BirgerH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:07
Mit fyr: Black Star 30 m/Woody brænder
Areal: 280
Brændsel: 8 mm Danish Agro Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Årligt forbrug: indkøbt 12 ton
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 2 gange
Kontakt:

Re: NYT ANLÆG

Indlæg af BirgerH » 26 jan 2011 12:11

Tak for kommentaren. Jow vi brænder det hele bare det er inde for det tilladte. og ja det skal være et anlæg der kan køre helårs som et oliefyr og kan tænde og slukke og lave varmt brugsvand om sommeren. Ikke noget med at gå og fylde brænde på det gider jeg ikke mere at gå og passe. Startede i sin tid med halmkedel. Det var 15 år med fast arbejde.
BH

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: NYT ANLÆG

Indlæg af Bigfoot » 26 jan 2011 12:20

skal det kunne tænde selv, så kan ingen af de ovennævnte bruges overhovedet.

Så snakker vi noget Benekov f.eks??????? Det kan det du ønsker. Den kan også sluge det meste, bare spørg Klaus...
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Re: NYT ANLÆG

Indlæg af themasterdk » 26 jan 2011 13:16

Ksm-multistoker er dit svar, kan brænde alt.. og der kan du købe sæt så den selv kan tænde
--------- ;-) ---------------


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: NYT ANLÆG

Indlæg af Ollii » 26 jan 2011 18:50

BirgerH » 26 Jan 2011, 11:32 skrev:HOOOLD da op hvor er vi forvirret :shock: Er der ikke nogen her der uvildigt kan forklare hvilken energi form vi skal vælge ?
Vi skulle gerne fremtids sikre vores alderdom, så vi opnår mindst muligt pasning, med størst mulig udnyttelse.
Vi har været hen over Jordvarme - Luft til luft - Elsolceller med tilbageløbs måler - Vindmøller og det koster alt sammen at etablere !
Vores gamle system er en 15 år gammel Hillerslev stoker der brænder ind i en Tasso B3 hvor udnyttelsesgraden er dårlig, men til gengæld kan den brænde det hele - piller-korn-flis-spåner-gummistøvler, det hele.
Vi har de sidste par år kørt helårs på korn og har brugt ca 17 ton a 800,-kr tonset + transport. Næste år ryger kornpriserne nok i vejret og så ryger den fidus. Vi varmer ca. 300m2 op i perioder når det hele køre med.
Vi er på vej tilbage til Stoker systemerne igen, men syntes ikke vi nogen steder kan finde noget om hvad der er det bedste. De syntes jo alle de er de bedst. Er der ikke et sted hvor man kan sammenligne og hvor de forskellige systemer får karakter ud fra bedst til prisen f.eks. Vi betaler gerne for kvaliteten bare vi så kan være garanteret at det også forholder sig sådan. Der må da ligger en kontrol instans et eller andet sted i dette kontrol land der tør oplyse om dette ??? eller hvad ?
De venligste hilsner
Anette & Birger
Benekov synes jeg Klaus snakker om han kan nøjes med at rense 2 gange i året. Og den tager korn og flis m.m.
kig Tråd om herreværelset i kælderen.

Ellers biolyt/biotech de kan vist også passe sig selv. Men kan kun fyre med piller. kig Michael i k profil.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Re: NYT ANLÆG

Indlæg af themasterdk » 26 jan 2011 19:45

KSM, passer også sig selv
--------- ;-) ---------------

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: NYT ANLÆG

Indlæg af Ollii » 26 jan 2011 19:56

themasterdk » 26 Jan 2011, 19:45 skrev:KSM, passer også sig selv
Ja men den har vist ikke auto rens som de andre. Så der skal vel en kost igennem engang imellem? :)
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Re: NYT ANLÆG

Indlæg af themasterdk » 26 jan 2011 21:05

Det kan du også få til den
--------- ;-) ---------------

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: NYT ANLÆG

Indlæg af Ollii » 26 jan 2011 23:48

themasterdk » 26 Jan 2011, 21:05 skrev:Det kan du også få til den
Ok det var jeg ikke klar over. :oops:
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar