god ide søges

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
MortenH
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: god ide søges

Indlæg af MortenH »

Jeg er allerede i gang med at måle, har en termorude der er skilt af og opbygget til "test" fanger intet andet, en gammel dør der fik en stjerne :) så den var billig....

Så er der en 3mm poly på en 0.8kvm fanger som har holdt et 16kvm skur på omkring 10 grader siden okt..

Solfanger på vores sommerhus er 10mm 2-lag og den har holdt 110kvm over 7 grader også siden okt...

Det kan godt være Poly koster kassen, på den anden side hvis man kan sikre man ikke skal udskifte de næste 10 år så er det nok godt betalt

Der er sikkert en grund til mange solfangere i dag er mont med en Poly 10mm plade...
(Det er så kun de luft fangere... Hvad med vand ? er det bedere med glas der.. )

Tænker bare isolering i et vandbåret system er mere "tæt" end luft, dvs jeg skal holde længere tid på UVAt, Poly slipper UVA efter max 15min grundet det tryk der kommer fra bagplade til bagpå dæk pladen (Ja UV danner faktisk et tryk, læs mere om det på wikipedia)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: god ide søges

Indlæg af pille bruger »

Færdig købte solfangere har glas der er jernfrit.
Derfor det er dyrere og mere gennemsigtigt for lysets stråler (også dem man ikke kan se)
Men almindelige glas kan også bruges, de har bare et lidt større tab.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: god ide søges

Indlæg af abn »

MortenH » 24 Jan 2011, 21:55 skrev:Jeg er allerede i gang med at måle, har en termorude der er skilt af og opbygget til "test" fanger intet andet, en gammel dør der fik en stjerne :) så den var billig....

Så er der en 3mm poly på en 0.8kvm fanger som har holdt et 16kvm skur på omkring 10 grader siden okt..

Solfanger på vores sommerhus er 10mm 2-lag og den har holdt 110kvm over 7 grader også siden okt...

Det kan godt være Poly koster kassen, på den anden side hvis man kan sikre man ikke skal udskifte de næste 10 år så er det nok godt betalt

Der er sikkert en grund til mange solfangere i dag er mont med en Poly 10mm plade...
(Det er så kun de luft fangere... Hvad med vand ? er det bedere med glas der.. )

Tænker bare isolering i et vandbåret system er mere "tæt" end luft, dvs jeg skal holde længere tid på UVAt, Poly slipper UVA efter max 15min grundet det tryk der kommer fra bagplade til bagpå dæk pladen (Ja UV danner faktisk et tryk, læs mere om det på wikipedia)
Det er også vand som jeg har og de 2 prof. som Ernst snakkede om var også til vand. Tror faktisk den ene af dem var Arcon. Men det kan jo også være pga vægt og slagfast at de bruger det. Hvis nu der ikke er så stor forskel i forhold til glas,
Mvh Anders
MortenH
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Re: god ide søges

Indlæg af MortenH »

Ved ikke om det er godt eller skidt, men min solfanger smed den 22. Jan 52,2 grader varm luft ind i 3.5 timer....
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: god ide søges

Indlæg af abn »

MortenH » 24 Jan 2011, 22:11 skrev:Ved ikke om det er godt eller skidt, men min solfanger smed den 22. Jan 52,2 grader varm luft ind i 3.5 timer....
For mig lyder det da helt fint. Sådan en luftfanger skal jeg også have lavet
Mvh Anders

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: god ide søges

Indlæg af pelle »

abn » 24 Jan 2011, 21:40 skrev:Min hjemmelavede solfanger er dækket af polycarbonat 10 mm 2lags. Det er der også nogle prof. solfanger producenter der bruger fortalte Ernst mig. Det var for mig det eneste "rigtige" at bruge da den er stor. Glas ville være for uhandy. Men der er jo også nogen der bruger glas. Og jeg tror faktisk at der kommer mere uv igennem glas, men at polycarbonaten isolerer bedre. Men det er desværre ikke noget jeg kan sige med sikkerhed.

Ellers må vi jo lave et forsøg med alle muligheder og så måle temp. Man kan jo bare lave nogle små kasser med forskellig dæklag og så en føler i dem alle og stille dem ved siden af hinanden i solen. Meeeeen det var da nemmere at der bare var en der fortalte os resultatet :D
Har lavet det forsøg med et ,to og tre lag glas. et lag glas fik temp. op på 119 gr. to lag glas fik temp. op på 135 gr. men ved tre lag glas faldt temp. til 95 gr. Isoleringen ved to lag glas har rigtig meget at sige, men ved tre lag kommer der alt for lidt lys igennem..
Glas er mere transperant end de pc plader... Men, fidusen ved pc.plade er så at det er i to lag. Bedre isolering..Er der 30 grader udenfor kassen køler det meget på temp. inde i kassen.
Det der har den bedste lys gennemtrængelighed er plexi glas.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: god ide søges

Indlæg af pelle »

snedkeren 61 » 24 Jan 2011, 18:38 skrev:hej.
Jeg går og roder lidt i værkstedet, vil lave en luftsolfanger af dåser. Var sikker på at jeg havde flere dimensioner isolering gemt, men det eneste det tilbage er : 600x2000x50 mm. :cry: Vil gerne om en har en god ide til at "flække" pladerne, så målet ender på 600x2000x25 mm. Al hjælp modtages.
med venlig hilsen snedkeren
Er det rockwool eller glasuld. Kan du med god resultat flække det med en fukssvans. Tag en gl. sav og slip tænderne ind så udlægget er væk. stil pladen op på højkant og skær med let hånd igennem.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
snedkeren 61
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 jan 2011 18:22

Re: god ide søges

Indlæg af snedkeren 61 »

pelle » 25 Jan 2011, 08:24 skrev: Er det rockwool eller glasuld. Kan du med god resultat flække det med en fukssvans. Tag en gl. sav og slip tænderne ind så udlægget er væk. stil pladen op på højkant og skær med let hånd igennem.
Hej.
Tak for svar Pelle, det var det jeg søgte.
med venlig hilsen snedkeren
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: god ide søges

Indlæg af pelle »

snedkeren 61 » 06 Feb 2011, 09:18 skrev: Hej.
Tak for svar Pelle, det var det jeg søgte.
med venlig hilsen snedkeren
Det er bare iorden. :)
Sådan en sav brugte jeg når jeg isolerede, da jeg var i tømrerfaget. Skulle aldrig slipes og den skar pænt lige. Flosser ikke mineralulden.. Også god til at flække med, når isoleringen skulle tilpasses for noget i bygnings konstruktionen..
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar