Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røggas køler til Atmos DC22S

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af lille_smed » 23 jan 2011 14:32

hvorfor er vægten komme helt der op.. hvad har den kostet at lave


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af John Skov Jensen » 23 jan 2011 14:44

Firkantrørene i 60*60*6 mm vejer ca 9 kg/m. Der er brugt ca 12,5 m.
Plus yderkappe på over 1,2 kvm i 5mm plade, plus ca 3meter 20*25mm blanktrukket stål.

Økonomien venter jeg med at offentliggøre indtil jeg har set hvad den kan præstere og er sikker på ikke at bliver helt til nar :-)

/John

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af abn » 23 jan 2011 16:54

6 mm firkant rør er vel også lidt overkill er det ikke. Jeg ved godt den bliver varm og kold hele tiden, men tror du ikke 3 eller 4 mm kunne gøre det. Ved godt at man bruger det man lige har ved hånden
Mvh Anders

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af John Skov Jensen » 23 jan 2011 19:03

Nej, jeg syntes ikke det er overkill. Når man laver noget "hjemmefusk" der skal tilkobles et anlæg med trykekspansion skal det sgu være noget kram det laves af.

/John

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af abn » 23 jan 2011 19:08

Ja ved trykeksp. kan jeg godt forstå at du vil være på den sikre side.
Mvh Anders


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af pelle » 24 jan 2011 21:44

John Skov Jensen » 23 Jan 2011, 14:44 skrev:Firkantrørene i 60*60*6 mm vejer ca 9 kg/m. Der er brugt ca 12,5 m.
Plus yderkappe på over 1,2 kvm i 5mm plade, plus ca 3meter 20*25mm blanktrukket stål.

Økonomien venter jeg med at offentliggøre indtil jeg har set hvad den kan præstere og er sikker på ikke at bliver helt til nar :-)

/John
Helt ærlig.. Du kan aldrig blive til nar.. Hvad er det for noget at komme med. Det kan være folk fløjtende ligegyldigt hvad du har givet for materialer. Bare det sænker røgtemp. kan du være godt tilfreds.
Naboen har brugt en gl. hydrofor hvor han har sat nogle 3 tommer gl.damprør igennem til sådan en røgkøler. Det, påstår han har sparet ham for 2 knibber halm i døgnet. Det har kostet gratis..
Jeg har givet 1000 kr. for min røgkøler. Røgtemp. ligger på 100 grader.. Hvad det giver i procent, det aner jeg ikke en klap om, men det er en god fornemmelse at se røgtemp. ikke bliver højere.. Måske giver det 5 procent eller 7 procent eller 10 procent. Det er ligemeget. Det må give det, det kan give.
Som en sagde har man muligheden for det og evnerne til det så gør noget ved den røgt. Det er en gang at lave det..
Må sige. Det er virkelig flot arbejde du laver, John. :great:
Hvad er det man siger med et solvarmeanlæg. Er det 20-25 procent man sparer ved det på den årlige varme regning... Ok.. Men, hvad er det så lige et solvarmeanlæg koster i forhold til en røgkøler-- :fløjte:
Det er blot for at holde tingene lidt op mod hinanden..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af Bigfoot » 07 feb 2011 11:43

uha... jeg er godt nok ikke uddannet smed, men jeg ser mange risikozoner i den konstruktion der.
Især der hvor du har lukket enderne på dine rør, altså ved at svejse mellemrummet op imellem dem alle.

Jeg havde måske ofret lidt på en anden løsning.

Jeg ved at man på kedler som regel skærer en plade, med udskæring til alle rørene, så er det blot en god jævn svejsning hele vejen rundt om røret. Evt endda TIG svejst, for god ibrænding på kort afstand.
Billede
Lidt ligesom på dette billede.

Hver gang du skal starte og slutte en svejsning, så er der risiko for utætheder. Det ville jo være et træls sted at få vand ind, og når du kører med trykekspantion, så kan det jo være en vandtåge, på grund af trykket. Det vil give en omgang grim løbesod.

At lave det med sådan en plade, ville også være en nemmere måde at styre rørene på fra starten. De fleste firmaer med en vandskærer/laserskærer/plasmaskærer, har jo også brug for rundstykker engang imellem icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af John Skov Jensen » 07 feb 2011 19:40

jeg kan godt følge din tankegang mht det med risiko for utætheder ved start og slutning af en svejsning. Nu har den stået næsten 4 mnd med vandværkstryk på, ca 4 bar, uden problemer. Men det er selvfølgelig noget jeg vil holde øje med når jeg renser rørene. Årsagen til at jeg valgte en løsning uden en endeflange er at jeg ønskede at fastsvejse den ydre kappe til rørene da jeg ellers ville få en flade på 70*40 cm hvorpå der ville være tryk på den ene side. Som det er lavet nu er kappen fastsvejset til rørene for hver 15 cm, og er derfor ikke i stand til at bule ud eller på anden vis give sig. Dette var ikke muligt hvis jeg lavede en flange med rørene stikkende igennem.
Men jeg håber ikke at denne konstruktionsform giver anledning til problemer, den er svejset med rigtig meget blus på svejseren

hvor er det du ser de mange risiko områder?

/John.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af Bigfoot » 07 feb 2011 20:24

John Skov Jensen » 07 Feb 2011, 19:40 skrev:hvor er det du ser de mange risiko områder?

/John.
Billede

der imellem rørene.... at svejse endestykker sammen kan være noget rigtig knep at få tæt. Det er ikke blot et spørgsmål om at fyre så meget varme i rørene som muligt, og flammen skal solbrænde alle i nabolaget. Det skal også brænde korrekt i metallet. Det er en større videnskab, som jeg ikke selv kan uddybe yderligere.
Der er nok nogle smede der kan forklare det bedre. Jeg har selv lært det på den hårde måde.

Men det lyder jo som at du har trykprøvet den godt nok.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Røggas køler til Atmos DC22S

Indlæg af John Skov Jensen » 07 feb 2011 23:15

Om det er godt nok vil først vise sig når den har være i drift i noget tid. Men ja, når den er tæt ved 4 bar, bliver den ikke bare utæt uden videre ved 1,5 bar som er mit højeste anlægstryk.

/John


Besvar