Brand m.m.

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
René
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23 jan 2011 06:10

Brand m.m.

Indlæg af René »

Jeg læser mange tilfredse indlæg her, sog også nogle utilfredse. Jeg må siges at være meget utilfreds! Her er mine oplevelser.

Jeg er flyttet ind i et kæmpehus stort set uden isolering. Der står et PL27 i kælderen, men heldigvis også et oliefyr!

Jeg blev instrueret i hvordan PL27 virker. Forstod noget og glemte meget igen. Men mente da nok at kunne klare fyret. 2 dage efter komme der klagene lyde fra sneglen. Det var søndag, så jeg tænkte det ville være synd at forstyrre nogen. Jeg trykkede bare på stop knappen og tændte for oliefyret. Så snuppede jeg nogle timers søvn og gik på arbejde. Blev ringet op af konen - pillefyret brænder. Jeg har 2 timer hjem, men fik fat i udlejer som kom og ragede de ulmende piller ud af beholderen. Heldigvis virkede vandsikringen, men det slukkede ikke ilden helt, pillerne ulmede og røg kraftigt.

Vi fik renset fyret og samlet det igen. Jeg svor aldrig at bruge det igen, men olien er for dyr i dette hus, så jeg krøb til korset. Tændte fyret, men rodede meget med at få det til at varme hele denne kasse op. Tror nok problemet var en fyldt askeskuffe. Den blev tømt og det gik bedre her til aften. Vi gik i seng og blev vækket af katten ved 3 tiden. Konen sagde, der lugter brændt fra fyret igen. Jow, der var indtrådt en overkogningsfejl. Selv om temperaturen var nede på 29 grader fordi fyret havde været slukket længe, så er det så genialt, at man ikke kan starte, før man trykker på en overkogningssikring. Jeg kunne mærke at sneglen var varm og vidste at ilden var på vej op i kammeret igen. Jeg kunne ikke finde nogen overkogningssikring. Den sad lige for næsen af mig, men kamoufleret i et sort hylster, så den lignede en almindelig 220 volt sikring. Jeg læste hele nærværende site igennem - efter at have læst manualen selvfølgelig, men fik ikke noget hint. Nu kan jeg godt se, at der står i manualen hvor sikringen sidder, men det står ret dårligt og i panikken kan man ikke sidde og læse 20 sider igennem. Der skimmer man.

Nå, jeg fandt sikringen tilfældigt og kunne starte fyret. Det galdt om hurtigt, at få sneglen til at køre de ulmende piller ind i brandkammeret. Sneglen, som ellers var blevet lydefri, sagde nu jamrende lyde igen. Det må have skyldtes de ulmende piller, for lydende forsvandt igen.

Så har jeg siddet en times tid og nærlæst alle jeres gode indlæg. Efter en time gik jeg ned og tjekkede fyret. Øv! Røgen slår nu tilbage i pillekammeret, eller også er der ild igen. Det ryger i hvert fald lige så meget, som hvis der var ild i huset. Heldigvis var jeg hurtig tidligere på natten og skovlede alle de piller ud af kammeret som jeg kunne og lige nu er pillerne ved at være opbrugt, så ilden vil gå ud af sig selv inden længe. Det ser ikke ud som om pillerne i pillekammeret brænder, men det må de næsten gøre nede i sneglen. Jeg tør jo slet ikke stoppe for fyret, så brænder det helt sikkert op i kammeret.

Næ, det er ikke nogen rar oplevelse med sådan et pillefyr. Godt man har et oliefyr. Så må vi have fat i en fagmand på mandag.

Nå, mon jeg skulle gå ned og se, om pillerne er opbrugt - eller om huset mon er ved at futte af?

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Brand m.m.

Indlæg af holberg19 »

Hvor vil du hen med dit indlæg? :oops:
Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Re: Brand m.m.

Indlæg af themasterdk »

Tro bare han vil ud, med hvad han har oplevet med sit pillefyr. håber du finder, ud af hvad der er galt.. kan det ikke være de piller, du køre med. har oplevet noget i samme stil. skiftede så ud til et andet mærke. så har der intet været siden. fandt ud af der, var meget støv og smulder i de piller, hvor jeg fik tilbage brand.
--------- ;-) ---------------
René
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23 jan 2011 06:10

Re: Brand m.m.

Indlæg af René »

Det kan godt være jeg skal prøve at skifte piller. Tak for rådet.

Mit indlæg er vel en reaktion på, at jeg i dette forum overhovedet ikke har set nogen med dette problem. Og det står heller ikke i manualen, at der kan gå brand i pillekammeret hvis man stopper fyret. Jeg synes jo også at det er en underlig konstruktion, når de brændende piller har en mulig ildvej tilbage til pillekammeret. Det kan da sagtens lade sig gøre, at lave en brandsikker konstruktion.


Og jeg kan lige fortælle, at det blev til brand i kedlen i nat. Heldigvis var jeg jo oppe og opmærksom på problemet og 2 spande vand klarede slukningen. Men huset vil lugte af brand i 3 uger - igen.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Brand m.m.

Indlæg af pille bruger »

Du er stødt på det evige problem med stoker fyr :shock:
Man kan ikke bare slukke for strømmen, som på en lampe, og så går den ud.
Det er derfor man har problemer når strømmen går.
Så brænder den videre, og det er derfor der skal være brand slukning tilsluttet.
Du skal ud og få en snak med en der har et fyr som dit, eller tygge hele manualen grundigt igennem new4
Senere vil du støde på problemer når alt skal renses og der skal justeres.
Så ud og kig og snak med en der har prøvet det new2
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Brand m.m.

Indlæg af Ulrik »

Der er to ting der er vigtige i en situation som denne.
Træk i skorstenen og et 100% tæt magasinlåg.

Jeg har kørt en hel sommer uden autotænder. Der slukkede og tændte jeg manuelt 1 gang i døgnet og ikke en eneste gang har det givet tilbagebrand.
MvH Ulrik©
René
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23 jan 2011 06:10

Re: Brand m.m.

Indlæg af René »

Jeg ringer efter smeden der installerede det. Så må han se på om det er tæt nok.

Forresten har jeg hørt at det skete for de sidste lejere også, så de brugte det ikke. Det blev kun til en uge. Så faktisk har fyret ikke kørt mere end cirka en måned ialt.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Brand m.m.

Indlæg af pille bruger »

René » 23 Jan 2011, 10:43 skrev:Jeg ringer efter smeden der installerede det. Så må han se på om det er tæt nok.

Forresten har jeg hørt at det skete for de sidste lejere også, så de brugte det ikke. Det blev kun til en uge. Så faktisk har fyret ikke kørt mere end cirka en måned ialt.
Så er jeg ikke sikker på at det er en tilfældig smed, uden fagkundskab i dit fyr, at du har brug for.
Måske det er en utæt pakning, fejlindstilling, måske noget helt tredie.
Opsøg en der har et fyr magen til, og få så guldkornene.
Derefter har du måske brug for en fagmand til at gennemgå dit anlæg, sammen med dig.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Brand m.m.

Indlæg af Ollii »

Jeg tillader mig lige og linke til klaus's guldkorn. håber det er ok. Og at der er noget du kan bruge.

Her har du noget om L25
http://www.familien-smed.dk/stoker/stoker.htm
Du kan næsten ukritisk bruge det meste fra PL27 på nær lige rensningen.
http://www.liagro.dk/files/manager/benn ... 110107.pdf
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Brand m.m.

Indlæg af søren ø »

Prøv at skive dine indstillinger ned herinde. Hvor kommer du fra i landet. Har selv en 27 som har kørt næsten upåklageligt i 7 år, de eneste gange jeg har røg i magasinet er nå der mangler brændsel. Men som Ulrik skriver; magasinet skal være tæt og der skal være træk i skorstenen. Min kan dog sagtens brænde med låget åbent uden røgen trækker den vej.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Besvar