Nyt fyrrum hvor stort?, hvilken størrelse akk. tank?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Bent-Ole
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22 okt 2010 12:07
Mit fyr: Salamander C plus EL på 1. etage
Areal: 280 m2
Brændsel: Brænde + EL
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: 45 m3 i 2010
Geografisk sted: Dysted øst for Næstved
Kontakt:

Nyt fyrrum hvor stort?, hvilken størrelse akk. tank?

Indlæg af Bent-Ole »

Hej med jer.

Vil lave nyt fyrrum på vores landbrugsejendom, hvor der også er en lille skov, er derfor indtil vidre selvforsynende med træ. Der er fældet mange døde elmetræ siden vi overtog ejendomen for 8 år siden.
Brændværdien af gammel elmetræ er ikke god, det skal man også tage i betragtning når man ser på forbruget i 2010 på 45 m3 stablet brænde.

Stuehuset fra 1880 er på ca 280 m2 dårligt isoleret, som med tiden skal blive til 300 m2 godt isoleret.
Nu bliver 180 m2 og VVB opvarmet med en gammel salamander som står i kælderen, der har været brugt et oliefyr som backup men det er defekt og olietanken er for gammel så den skal skrottes.
Derfor jeg regner med at sætte en ny Atmos DS 50 kedel op, hvis i har et bedre bud må i sige til. :)

Det nye fyrrum bliver i en bygning med sydvendt tagflade, der ligger vinkelret i forhold til stuehuset.
Jeg ved ikke hvor stort man skal lave fyrrummet, det kan blive op til 9*9 meter og 2,5 meter til loftet.
Har i et bud ?

Det jeg kan læse mig til her på siden, er at man hellere skal have en for stor akk. tank end for lille.
Derfor hvor stor akk. tank er stor nok samt skal det være flere små eller en stor tank ?

Jeg vil helst lave varmeanlæget som trykekspantion og forberedt til solvarme.

Hvis i mangler oplysninger må i bare spørge :D
Med venlig hilsen
Bent-Ole

Skal lave nyt fyrrum, i en bygning med sydvendt tagflade.
Stuehuset er fra 1880, det trænger til renovering, dog nye vinduer og døre fra 2008

Vores hjemmeside http://www.fruenshoej.dk med få billeder af ejendommen.
.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Re: Nyt fyrrum hvor stort?, hvilken størrelse akk. tank?

Indlæg af snubbi »

søg nu for at døren ind til rummet er så stor at der kan gå en trillebør igenem.du skal også have fyret + 2-3 800--1000 lt tanke ind den kunne også være en fordel at have lidt ekstra brænde inde . du kan prøve at tegne det op. de fylde mere end man lige skulle tro du kan finde målene hos de forskellig der sælger vvs :great:
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Re: Nyt fyrrum hvor stort?, hvilken størrelse akk. tank?

Indlæg af Albert »

Udgået elmetræ plejer nu ikke at være ringere end andet træ,problemet er nok din Salamander kedel,den er totalt uegnet til fyring med træ,den sender over halvdelen af varmen ud i skorstenen.

En Atmos på 50 kw. er et fornuftigt valg,vinteren 2010 hvor Salamanderen brugte 45 m3,ville en 50 kw Atmos nok have klaret med 22,5 m3.

Det mest enkle er at bruge en tank, størrelsen på akkutank til 50 kw. skal være min. 2500 l. Man siger 50 l. pr. installeret kw.

Et fyrrum på 9 x 9 meter,er der mange der kunne ønske sig hvis de havde pladsen,det er jo et super rum til mange formål ud over fyring,så det er også en god ide.
Bent-Ole
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22 okt 2010 12:07
Mit fyr: Salamander C plus EL på 1. etage
Areal: 280 m2
Brændsel: Brænde + EL
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: 45 m3 i 2010
Geografisk sted: Dysted øst for Næstved
Kontakt:

Re: Nyt fyrrum hvor stort?, hvilken størrelse akk. tank?

Indlæg af Bent-Ole »

Hej igen.

Vi har mange m2 bygninger så vi mangler ikke plads. icon_cheesygrin.gif
Den bygning jeg vil lave fyrrum i er på 170 m2 med en "lille" port på midten. "Lille" fordi traktoren ikke kan komme ind :lol:

Der er ingen tvivl om at en salamander har en virklig dårlig udnyttelse ved brændefyring.

Grunden til jeg siger at elmetræet har dårlig brændværdi, er fordi når nået af træet har begyndt forrådnelses processen så vejer det ikke så meget mere :)
Med venlig hilsen
Bent-Ole

Skal lave nyt fyrrum, i en bygning med sydvendt tagflade.
Stuehuset er fra 1880, det trænger til renovering, dog nye vinduer og døre fra 2008

Vores hjemmeside http://www.fruenshoej.dk med få billeder af ejendommen.
.
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Nyt fyrrum hvor stort?, hvilken størrelse akk. tank?

Indlæg af mejeristen »

Albert » 22 Jan 2011, 20:11 skrev:Udgået elmetræ plejer nu ikke at være ringere end andet træ,problemet er nok din Salamander kedel,den er totalt uegnet til fyring med træ,den sender over halvdelen af varmen ud i skorstenen.

En Atmos på 50 kw. er et fornuftigt valg,vinteren 2010 hvor Salamanderen brugte 45 m3,ville en 50 kw Atmos nok have klaret med 22,5 m3.

Det mest enkle er at bruge en tank, størrelsen på akkutank til 50 kw. skal være min. 2500 l. Man siger 50 l. pr. installeret kw.

Et fyrrum på 9 x 9 meter,er der mange der kunne ønske sig hvis de havde pladsen,det er jo et super rum til mange formål ud over fyring,så det er også en god ide.

Enig.
Dog er der en tommelfinger regel der siger at akku.tankens størrelse skal være 10-12l pr. kvm. der skal opvarmes

dvs. 300kvm x 12l= 3600l akkutank.

Hvis du spørger mig ville jeg bruge en akku tank på 5000-5500l så kan du nøjes med at fyre hver anden dag eller mindre det meste af året. og en gang i døgnet på de rigtig kolde dage.

Jeg ville tage en stor tank hvis der er plads, hvis ikke så tanke så store som muligt om de så skal parallel eller seriekobles er vist en religionssag.
personligt ville jeg vælge 3x 2000l eller 4 x1500l og koble dem i serie således at man kan koble 2x2000l eller 2x1500l ud af anlægget om sommeren
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Re: Nyt fyrrum hvor stort?, hvilken størrelse akk. tank?

Indlæg af EKP »

Jeg har lige købt en dc50 og er yderst tilfreds. Bruger 2 kedler træ til at varme mine 2500 l op fra godt 40 grader til 90. Det går nemt og hurtigt. Kunne fint bruge 2500 l mere så jeg ik skulle fyre hver dag. 2500 liter er absolut minimum.

Vh. Emil
Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Nyt fyrrum hvor stort?, hvilken størrelse akk. tank?

Indlæg af Keld »

Når du har 9*9 meter til rådighed, hvis du laver alle 81 m2 til furrum,skal de allle opfylde brandteknis vejledning nr.32 Og du må kun opbevare en begrænset mængde brande i fyrrummet. jeg vil lave et mindre rum i rumet, med en bred branddør ud til resterene rum hvor der så kan lagres en stor brændemængde.
Bent-Ole
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22 okt 2010 12:07
Mit fyr: Salamander C plus EL på 1. etage
Areal: 280 m2
Brændsel: Brænde + EL
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: 45 m3 i 2010
Geografisk sted: Dysted øst for Næstved
Kontakt:

Re: Nyt fyrrum hvor stort?, hvilken størrelse akk. tank?

Indlæg af Bent-Ole »

Har prøvet at tegne lidt vidre på en tegnning vi havde liggende på computuren.

Der hvor der står brændelager har jeg brænde liggende nu, der hvor der står fyrrum skal det nye fyrrum laves. Der er 9 meter fra gavl til port åbning. Bygningen er 9 meter bred.

Luftfoto kan findes her http://www.fruenshoej.dk/gaardenogos/gaardenogos.htm
Vedhæftede filer
Fyrrum.JPG
Med venlig hilsen
Bent-Ole

Skal lave nyt fyrrum, i en bygning med sydvendt tagflade.
Stuehuset er fra 1880, det trænger til renovering, dog nye vinduer og døre fra 2008

Vores hjemmeside http://www.fruenshoej.dk med få billeder af ejendommen.
.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Nyt fyrrum hvor stort?, hvilken størrelse akk. tank?

Indlæg af pille bruger »

Vær opmærksom på at der er skærpede regler for landbrugets avls- og driftsbygninger.


http://www.landbrugsinfo.dk/Jura/Meddel ... yrrum.aspx
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Nyt fyrrum hvor stort?, hvilken størrelse akk. tank?

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Jeg har renoveret en 175 m2 længe, samme størrelse som din, og lavet fyrrum i den.
Min længe er også 9 meter bred, netop det mål gamle staldlænger af én eller anden grund har.

Jeg gjorde som flere nævner i tidligere indlæg :

Købte en BT32 ( brandteknisk vejledning ) som redegjorde for de forskellige krav,
vel at mærke inden jeg gik igang, og det sparede mig vist for mange penge.

Jeg fik muret en murstensvæg på tværs af længen, sådan jeg fik et kombineret
fyrrym og samtidigt et dejligt opvarmet værksted på ca 56 m2.
Det er fedt at have et stort værksted med lys og varme 8)

BT32 siger der skal være adgang til terræn, dvs en dør ud fra dit fyrrum ud til det fri,
så det er måske en íde at bruge porten som det, hvis der ikke er andre døre, og dermed
diktere hvor du evt kunne lave en skillemur fra dit nye fyrrum til resten af længen.

Jeg satte store branddøre i, sådan der kan gå en palle gennem døren på den smalle led.
Fik dem brugt fra nedrivningsfirma på Amager. Døren til det fri bhøver ikke at være
en branddør, men det skal dørene til evt andre rum.

Støbte gulvvarme ned i hele længen på 175, med én streng til fyrum og værksted, og én
til de resterende ca 120m2, sådan jeg kan undlade at varme resten af længen, da jeg
sjældent bruger den, men er meget glad for at resten af længen også fik gulvvarme,
det koster ikke ret meget extra når man først er i gang.
Jeg købte et helt sættevognstræk flamingo, og en hel rulle gulvvarme slange på 600 meter,
og det passede præcis til 175m2. Når køber hele træk og hele ruller, så falder prisen
pr meter ganske mærkbart.

Herefter nedgravning af to Løgstørrør fra fyrum til stuehuset. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Besvar