Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kombination af 2 skorstene

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Kombination af 2 skorstene

Indlæg af EKP » 21 jan 2011 22:55

Hej.

Jeg har lige nu en isokern DM54 til mit brændefyr. Planlægger her til sommer at opsætte en DM36 til et scotte pillefyr. De skal af praktiske grunde opsættes side om side - det skal dog planlægges så det kommer til at se ordentligt ud udefra. Det skal planlægges da DM36 er 9 cm. kortere på alle fire sider hvis den centreres på DM54.

Jeg overvejer at opsætte en konsol til skalmur på 57x57 og skære den til således at den bliver 54x45. På denne måde tillader konsollen at der kan mures lecablokke op på de 3 sider der vender væk fra DM54. Jeg håber på denne måde at få en "harmonisk" skorsten der udefra vil ligne en skorsten på 54x99 med 2 røgrør og skorstenshætter.

Jeg ved godt at det bliver lidt "hjemmeflikket" men jeg tror godt det kan lade sig gøre og jeg tror også det vil blive det pæneste og letteste at lave en ordentlig inddækning på. Alternativt skal der komme hhv. en stor og en lille skorsten ud gennem taget lige side om side. Tror det vil se lidt sjovt ud og blive lidt kompliceret at inddække.

V.h. Emil
DM36.JPG
Skitse


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Kombination af 2 skorstene

Indlæg af ktm » 22 jan 2011 07:07

Det vil nok blive svært, til det umulige grænsende, at undgå, at få en revne mellem de 2 skorstene.
Der findes nogle 2-løbede skorstenselementer med løse indsatse. Måske du kunne lave den fælles pibe med sådanne elementer.
mvh
ktm

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kombination af 2 skorstene

Indlæg af EKP » 22 jan 2011 11:25

ktm » 22 Jan 2011, 07:07 skrev:Det vil nok blive svært, til det umulige grænsende, at undgå, at få en revne mellem de 2 skorstene.
Der findes nogle 2-løbede skorstenselementer med løse indsatse. Måske du kunne lave den fælles pibe med sådanne elementer.
De 2-løbede skorstenelementer duer ikke for man kan ikke montere et rør med en lysning så højt som 22,5 som jeg behøver. Desuden er den eksisterende skorsten sprit-ny og sat op i sommers.

Jeg har selv tænkt over hvad man kan gøre for at minimere revnen mellem de 2 skorstene. De kunne f.eks. limes sammen med fliseklæb for at undgå de står og "arbejder" hver for sig. Man kunne måske yderligere holde dem sammen med ekspansionsbolte eller et par stykker gennemgående gevindjern med en bolt på hver side i hulrummene mellem inder- og ydermodul.

Begge skorstene skal jo pudses efterfølgende så hvis jeg kan undgå de står og arbejder kan jeg nok godt få samlingen til at se pæn ud.

V.h. Emil


Besvar