Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indkøb af brænde

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Indkøb af brænde

Indlæg af Albert » 21 jan 2011 06:37

Jeg ved ikke om jeg misforstår sackman,men det er ikke lige det rette tidspunkt at gå i skoven med motorsaven,når der er forår i luften.
Hvis man kigger op i trækronerne her i slutningen af Januar,kan man se knopperne begynder at fylde lidt mere,dvs.saften er steget op i træerne igen,og dermed mere vand der skal ud af træet før det kan brændes.

Det bedste tidspunkt at fælde træ til brænde,er når bladene er faldet af om efteråret,der har træet det mindste vandindhold,og tørrer dermed hurtigere.
Træet skal helst ligge kløvet i Marts måned,da der i Marts normalt er en meget tør luft,frembragt af klart og koldt vejr fra Nordenvinden,hvilket giver en stor udtørring.


Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

Re: Indkøb af brænde

Indlæg af miller » 21 jan 2011 06:57

Det er ikke helt rigtigt at efteråret er bedst at skove i for der tørre det hurtigst. I firmaet hvor jeg arbejder levere vi en del flis til varmeværker(ca 150000rm3) og hvis man skover løv lige inden bladene falder af eller sommer,trækker bladene saften ud af træet på ca 1-1½ md,det kræver så at man skover træet og lader det ligge,så det er klart til at fyre i varmeværker med,jeg ved godt at de fyre med en noget højere vandprocent end i en brændekedel,men alligevel :great:

Miller

sackman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 78
Tilmeldt: 12 dec 2010 19:31
Mit fyr: Baxi solo innova 30 std
Areal: 210
Brændsel: Fyr/Elm
Fremviser gerne i postnummer: 7752
Årligt forbrug: 17-20rm
Kontakt:

Re: Indkøb af brænde

Indlæg af sackman » 21 jan 2011 08:02

Nu er jeg som regl altid foran så det betyder ikke noget for mig.. det jeg fælder i feb. det ligger det fyrer jeg ikke med vinteren efter ;)
Pind....Det er en livsstil


Besvar