Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal vi vælge pillefyr

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Blubbe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 jan 2011 20:14

Skal vi vælge pillefyr

Indlæg af Blubbe » 18 jan 2011 21:26

Vi er førstegangs husejere på 2. måned og var allerede inden købet af huset fra 1927 enige om at oliefyret skulle skiftes, da det er gammelt har har et stort forbrug.

Vi har forsøgt at kigge på forskellige opvarmningsmuligheder og er umiddelbart mest tændt på pillefyr som kun kan fyrre med piller, men sikke en jugle med nye termer når man hidtil kun er vant med fjernvarme. Så vidt jeg kan hitte ud af ligger valget så mellem Woody eller Scotte?

Vi har et 120 kvardratmeter muremestervilla i 2 etager med en 40 kvardratmeter garage, det skal lige siges at huset ikke er særlig godt isoleret, men det vil vi selvfølgelig arbejde på bliver bedre. På nuværende tidspunkt står oliefyret og varmvandsbeholderen i bryggerset, som er lige ud til garagen, måske pillefyret kunne stå i garagen?

Vi har svært ved at finde godkendte leverandører der både levere og installere. Hvis man kigger på KSO-ordningens godkendte installatører finder der ikke særlig mange, men man behøver vel ikke skulle være i denne ordning for at installere et pillefyr vel? Det kunne være rigtig rart at finde et firma, som kunne komme ud og se vores faciliteter - er der nogen råd?

Hvor meget larmer et pillefyr, tænker bare hvis det skal stå i bryggerset.

Hjælp den fortvivlede førstegangs husejer :)


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Skal vi vælge pillefyr

Indlæg af Bigfoot » 18 jan 2011 21:33

Hvor i landet er du fra???? det kunne jo være man kendte en fagmand i nærområdet....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Skal vi vælge pillefyr

Indlæg af Oldgaard » 18 jan 2011 21:36

En 10 kw Scotte burde være nok.
Jeg ville nok vælge at have fyret i garagen ikke så meget grundet larm mere det kan jo godt støve lidt når der fyldes piller og lidt sort støv er muligvis svært at undgå når det skal renses ;)
Hvis du skriver i din profil hvor i landet i bor, skal der nok vise sig en eller anden der gerne vil vise deres fyr frem, så i kan få en fornemmelse af størrelse og larm :)

Som Bigfoot så rigtigt siger ;) så har vi en tendens til at kende de forskellige fagmænd :lol:
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Skal vi vælge pillefyr

Indlæg af thoken » 18 jan 2011 21:39

Hej!
Og velkommen til!
Det lyder da som en god løsning med et pillefyr i garagen.(det har jeg nemlig selv icon_cheesygrin.gif )
Så er du fri for støv og røg, og det er jo også lidt mere brandsikkert, ikke!
Og jo det støjer selvfølgelig lidt, så jeg ville helt sikkert vælge garagen!
Men et godt råd: Tag ud hos nogle der har pillefyr og se det i drift, og hør om deres erfaringer!
Og Scotte og Woody er fine træpillebrændere(de er faktisk ens, forskellen ligger i styringen og i den nyeste version er der bare en chip der kan byttes så kan man "opgradere" en scotte til en woody).
I skal være velkomne i mit fyrrum :great: (middelfart)

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Skal vi vælge pillefyr

Indlæg af Frank_Rasmussen » 18 jan 2011 22:34

Velkommen til!

http://www.nordjysk-bioenergi.dk/ har en liste over forhandlere.

En af forumets officielle 'kanon-tilbud' ( se evt. viewtopic.php?f=103&t=8465 ) sælger også Scotte og Woody med installation, se f.eks. http://www.dvcenter.dk/index/montering-scotte-1961

Der er penge at spare (måske omkring 5000 kr) ved at klare opstillingen selv. Med lidt håndfærdighed er det ikke svært; men det tager tid..

Hvis I har penge til omkring det dobbelt af en Scotte/Woody, så er der rigtig lækre, automatiske og 'rene' træpille-anlæg, f.eks. danske Denviro eller http://www.energicentret.com/Tr%C3%A6pi ... lefyr.html . Nogle af dem er måske ikke så gennemprøvede, som Scotte/Woody; men de må vel være over deres værste børnesygedomme...andre på forum ved mere om det..


Blubbe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 jan 2011 20:14

Re: Skal vi vælge pillefyr

Indlæg af Blubbe » 19 jan 2011 20:24

Hey alle,

Først tak for super hurtig tilbagemeldinger, nu har vi da noget at arbejde videre på.

Vi bor i 3230 Græsted, så hvis nogen i nærheden har et woody/scotte pillefyr vi må se og hør om, ville det da bare være super dejligt.

Er der iøvrigt nogen der har hørt, at pillefyr skulle være dårlig kombination med gulvvarme?

Hilsen
Blubbe

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Skal vi vælge pillefyr

Indlæg af thoken » 19 jan 2011 20:33

Blubbe skrev:Er der iøvrigt nogen der har hørt, at pillefyr skulle være dårlig kombination med gulvvarme?
Hej!
Nej. Pillefyr og gulvvarme er ingen problem. Jeg har et hus fra 70´erne med en gulvvarmekreds der er uden shunt(badeværelse), og så en gulvvarmekreds der er shuntet(ny renoveret bryggers). Det fungerer upåklageligt.

Jordvarme og gamle gulvvarmekredse(uden shunt, og med ringe isolering i gulvet) er derimod en dårlig cocktail.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skal vi vælge pillefyr

Indlæg af Fer » 19 jan 2011 20:36

Pillefyr fungere fint med gulvvarme, der skal bare være en blandeshunt på gulvvarmen, således at der ikke kommer for varmt vand direkte i gulvvarmen.

Der kan måske også være nogen brandsikringskrav til dit bryggers hvis fyret skal stå der.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skal vi vælge pillefyr

Indlæg af tvivleren » 19 jan 2011 20:47

ang. larm så larmer det ikke særlig meget, vores fyr står i kælderen lige under soveværelse og der er ikke isoleret der
jeg tror du skal se hvad dvcenter kan tilbyde

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Skal vi vælge pillefyr

Indlæg af Frank_Rasmussen » 19 jan 2011 21:01

Via 'Tilmeldte brugere'-knappen (se grøn line foroven i alle skærme på forumet eller se memberlist.php ) kan man sortere forumets brugere på forskellig vis, og måske finde en som vil vise frem i Nordsjælland.

I en garage står der vel ofte nogle flasker terpentin, lidt maling, div. hynder til havemøblerne (plus en masse skrammel, hvis det er min garage..).

Det er ikke sikkert, at den skorstensfejler, der skal godkende installationen, ser mildt på sådant brændbart materiale i samme rum som et pillefyr. Reglerne for oliefyr og biobrændere er forskellige på det område.

Den gode nyhed er, at skorstensfejere gratis og beredvilligt kommer ud for at kigge på forholdene og rådgive.


Besvar