Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ideer til akku-tank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Ideer til akku-tank

Indlæg af Havmand » 18 jan 2011 14:25

Hej,

Jeg er i gang men en gennemgribende renovering af vores hus, hvor jeg nu er kommet til fyrrummet - Naturligvis i kælderen, så det med akkumuleringstanke er helt hen i vejret.

Jeg har derfor siddet lidt og tegnet på en mulig løsning på en ÅBEN tank. Se billede
akkutank_2.jpg
Jeg vil gerne have tanken højere end fyret (Orlan eller atmos 40-50 KWh) således at der er naturlig cirkulation.
Og for ikke at have alt for meget luft over tanken, har jeg overvejet at montere ekspantionsbeholderen under tanken !

- Nærmere forklaret vil jeg montere en kuppel på toppen af tanken, hvori der så går et rør genne tanken og ud af bunden til en ekspantionsbeholder.
akkutank_2,1.jpg
Fra eks.beh. er der så afløb / overløb

Muffer er blot kastet på som ill.

Er ideen helt hen i skoven ??

Min grundide var at der i hullet under tanken kunne opbvares lidt brænde eller senere et pillemagasin
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Ideer til akku-tank

Indlæg af svæver » 18 jan 2011 14:31

hej havmand

Jeg læser det som åben exp. er det ritigt?
For så duer det ikke du vil tømme anlæget ud gennem din exp. åben exp. SKAL være det højeste sted i anlæget.

/jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ideer til akku-tank

Indlæg af Havmand » 18 jan 2011 14:36

Hej Jørgen,

Ja det er åbent.
Jeg havde nu heller ikke planer om at tømme ud gennem exp., det var naturligvis kun overløb jeg mente.
Afløb sidder i bunden af tanken.

Jeg ved godt at exp. generelt skal være i top. Derfor kuppel og gennemgående rør til exp. under tanken.
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Ideer til akku-tank

Indlæg af Jens » 18 jan 2011 14:39

Ja, men din ekspansion skal sidde som højeste punkt på hele anlægget, altså over den øverste radiator i huset. Men måske misforstår jeg også noget i din forklaring ;-)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ideer til akku-tank

Indlæg af Fer » 18 jan 2011 14:45

Som du har tegnet det der, vil du bruge din akkutank som ekspansion, med en overløbsbeholder neden under.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ideer til akku-tank

Indlæg af Havmand » 18 jan 2011 14:50

Som suppelement skal det måske nævnes at jeg vil lave CV samt BV i en lukket kreds, så burde det kun være tanken der skal være åben. CV med trykexp.
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ideer til akku-tank

Indlæg af Havmand » 18 jan 2011 14:55

Hej Tommy,

Det gennemgående rør har toppunkt i kuplen i toppen af tanken og rørets bund sidder lige over bunden af exp.
Røret vil så, når vandet bliver opvarmet, lade overskudsvand gå ned i exp. og når akku bliver køligere vil akku suge vand fra exp. igen.

På denne måde undgår jeg, som jeg ser det, luft / tærring i selve akkutanken
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Ideer til akku-tank

Indlæg af pelle » 18 jan 2011 19:47

Hej
Det ser ud til det vil virke det der. Der skal være en udlufter i kublen. Har du overvejet om ikke hævert virkningen vil drille.. Men, er ikke sikker på skorstensfejer vil godkende det. Det hedder sig tilslutningen til en åben eks. skal være jævnt stigende til beholderen.
Hvorfor vil du lave selvc. fra kedel til tank ? Du skal ihvertefald sørge for returen går ind i kedlen med 60 grader.

Personligt ville jeg have pumpe og shunt på eller en laddomat. Pumpen bruger kun strøm når kedlen er i gang. Måske 5 timer dagligt. Tanken vil jeg hæve lidt i forhold til kedel, en halv meter. Måske sætte en klapkontraventil på ved returen så varmen ikke selvc. tilbage i kedlen.Så ville jeg have en liggende beholder til eks. beholder oven over tanken. Det merplads over akkutanken ville jeg fylde op med isolering for mindst mulig varmetab.
Men, som jeg ser det vil det virke det du har tegnet. Men, der skal tit luftes ud.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ideer til akku-tank

Indlæg af Havmand » 19 jan 2011 18:11

Hej Pelle,

Tak for respons.

Jeg har lavet et hurtigt XRAY, så min ide muligvis bliver lidt mere forståelig (virker nu som om du har fanget pointen :wink: )
akkutank_XRAY.jpg
Jeg kan ikke helt se for mig, hvorfor der skal luftes så meget ud. Jeg er godt klar over at vand afgiver ilt, og især friskt vand.
Men jeg bliver muligvis frygteligt meget klogere, når jeg står med håret i postkassen og bander over jeg ikke bare lavede en "normal" akkutank :lol:

Jeg går ud fra at en ESPE ventil kan benyttes uden pumpe, eller tager jeg fejl ?
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Ideer til akku-tank

Indlæg af pelle » 19 jan 2011 18:27

Havmand » 19 Jan 2011, 18:11 skrev:Hej Pelle,

Tak for respons.

Jeg har lavet et hurtigt XRAY, så min ide muligvis bliver lidt mere forståelig (virker nu som om du har fanget pointen :wink: )
akkutank_XRAY.jpg
Jeg kan ikke helt se for mig, hvorfor der skal luftes så meget ud. Jeg er godt klar over at vand afgiver ilt, og især friskt vand.
Men jeg bliver muligvis frygteligt meget klogere, når jeg står med håret i postkassen og bander over jeg ikke bare lavede en "normal" akkutank :lol:

Jeg går ud fra at en ESPE ventil kan benyttes uden pumpe, eller tager jeg fejl ?
Hej
Jo. jeg har fanget den der, Når vandet udvider sig går det op i kublen og skubbes ned igennem det rør. når vandets volumen bliver mindre suges vandet op i tanken via røret.
Jo, du bliver nød til at have en luftskrue ved den kuppel. Det er klart det kun er i starten der skal luftes ofte ud. Når ilten er ved at være kogt af er det ikke så tit. Lav det sådan at røret ikke kommer helt op i toppen af kuplen så du har det øverste som luft reservoir. Du kan godt få vandet til at gå nedad. Men, ikke luften. luften vil altid stå på det højeste sted.

Har tænkt lidt over det...

Det kan nu alligevel godt være du har ret i det med luften. vandet presses nedad i det rør uanset hvad. så tror ikke det luft vil være noget problem.Men, sæt da en luftskrue på, så du ikke har det boblen....

Ang. shunt..
Du kan ikke få varmen til at gå nedad. Og dog..
Prøv at kikke om i de diagrammer Ernst Drastrup har lagt ind. Der er det vist at der kan sættes to returer på kedelkredsen. En retur ved toppen og en ved bunden. Den ved toppen er forbundet med et tee ved den fra bunden.Imellem teet og tanken er der monteret en avta ventil. Den kan klare det der. Sørg for rørene er store nok. 5/4 tommer. Der er en lille fejl på Ernst diagram. Føleren fra AVTA skal sidde nede hvor returen går ind til kedlen.

viewtopic.php?f=182&t=6047

Jeg ville ikke lave det med selvc. En pumpe på, så er du sikker på kedlen kan komme af med varmen. Så meget strøm bruger pumpen heller ikke. En AVTA koster 15-1600 kr. En laddomat med det hele i koster vel omkring 2500 kr..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar