Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi Solo Innova

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle » 17 jan 2011 17:01

halløjsa...

så fik jeg kigget til akkutanken og set hvor de forskellige rør fører hen... fik også lige isoleret samme side i samme ombæring med 40 cm ekstra...

Nå men nu til sagen.. Her er et billede af hvordan det ser ud...

Håber det kan klare lidt op for tingene.. jeg har været lidt rundt i huset for at mærke på retur og synes returen på flere radiatorer i ´stueetagen er næsten samme temp som det det kommer ind med...
Vedhæftede filer
Akkutank.png
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af pelle » 17 jan 2011 20:23

Prøv lige at glem alt om den varme retur fra huset i første omgang og prøv lige at forklar helt konkret hvad problemet er.?
Lige pt ligger min centralvarmeretur på over 60.. Det skyldes huset er under ombygning og jeg har fjernet et par radiatorer så er nogle at termostaterne vredet helt op på 5.. Men, det påvirker nu ikke min fyring. Det er det jeg vil frem til.
Har før været inde på det Hudle. Dit hus er stort og din akkutank er lille. Det kunne fint gå, hvis du var hjemme og passede det.men, som det er nu og man er på arbejde, vil huset komme i varmeunderskud og termostaterne lukker helt op. Fyrer du anlægget op to gange om dagen.? Morgen/eftermiddag /aften
Det er ikke så meget din kedelstr. Du skal jo blot fyre noget længere tid i forhold til hvis du havde en større kedel.
Men,, hvad er det der er galt.. Pausefyrer din kedel hele tiden eller skal du fyre hele tiden. eller fryser i..
Ang. den shunt så prøv at gør det der foreslåes, og test den. Prøv også at få fat på en termometer til at sætte på returrøret ind til kedel. Der kan du få nogle lige til at spænde om røret..
Din tanktilslut
ning ser rigtig nok ud.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle » 17 jan 2011 21:07

tak pelle.. du kan da også berolige...

Problemet er helt enkelt at jeg fyrer fra jeg står op til jeg går i seng og om natten også for at holde varme på.... Det er sikkert at skulle jeg have større akkutank på så skulle jeg godt nok også have større fyr...

Men pelle du ordnede jo mit sidste problem med at det gik ud hele tiden.. den føler vi ændrede lidt på placering af har gjort at den nu kører til fyret er tomt.. det danner ikke bro mere, men det er også fordi jeg har flækket træet i nogle tilpas små stykker..


Vi fryser ikke nu, men når jeg kører kl 6 om morgenen og kommer hjem 1530 så har fyret kørt fra kl 6-8 for en påfyldning tager ca 2-2,5 time at brænde af og tanken stiger 5-10 grader efter vejr og vind....

Så når jeg kommer hjem og den temp. stigning så godt og vel brugt så står akkutanken på 35 grader når jeg kører om morgenen og kommer hjem så står den på måske 29... og så skal der fyres resten af dagen og natten for kommer den først derned så er det næsten ikke til at hive op igen med mindre jeg passer fyret konstant..

Håber i kan følge mig i problematikken.

Når temp i vejret kommer under -5 så kan fyret ikke være med til at fyre akkutanken ret meget op... det er dog noget nemmere nu her når vi har 3-5 graders varme..

Ja løsningen er større fyr tror jeg, men der står ikke lige 20 kilo til fyr nu.... HVad kan jeg alternativt gøre.... hvis der er noget at gøre...

Pelle red mig igen igen ;-)
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af pelle » 17 jan 2011 22:36

hudle » 17 Jan 2011, 21:07 skrev:tak pelle.. du kan da også berolige...

Problemet er helt enkelt at jeg fyrer fra jeg står op til jeg går i seng og om natten også for at holde varme på.... Det er sikkert at skulle jeg have større akkutank på så skulle jeg godt nok også have større fyr...

Men pelle du ordnede jo mit sidste problem med at det gik ud hele tiden.. den føler vi ændrede lidt på placering af har gjort at den nu kører til fyret er tomt.. det danner ikke bro mere, men det er også fordi jeg har flækket træet i nogle tilpas små stykker..


Vi fryser ikke nu, men når jeg kører kl 6 om morgenen og kommer hjem 1530 så har fyret kørt fra kl 6-8 for en påfyldning tager ca 2-2,5 time at brænde af og tanken stiger 5-10 grader efter vejr og vind....

Så når jeg kommer hjem og den temp. stigning så godt og vel brugt så står akkutanken på 35 grader når jeg kører om morgenen og kommer hjem så står den på måske 29... og så skal der fyres resten af dagen og natten for kommer den først derned så er det næsten ikke til at hive op igen med mindre jeg passer fyret konstant..

Håber i kan følge mig i problematikken.

Når temp i vejret kommer under -5 så kan fyret ikke være med til at fyre akkutanken ret meget op... det er dog noget nemmere nu her når vi har 3-5 graders varme..

Ja løsningen er større fyr tror jeg, men der står ikke lige 20 kilo til fyr nu.... HVad kan jeg alternativt gøre.... hvis der er noget at gøre...

Pelle red mig igen igen ;-)
Hej Hudle


Nu forstår jeg bedre..Brændkammeret i din kedel er for lille. Ja,, din kedel burde også være meget større. Enig... En løsning her og nu er at få fat på nogle træbrikketter. Dem er der ski noget krudt i. De vil gøre god gavn i dit tilfælde. Så må du leve med røgt. er lidt for højt. :oops: .

Ellers, Hvor stor er dit fyrrum??? Er der plads til en akkutank ekstra. Jeg har en Olietank stående du kan få for en kasse bajer+ en plovmand, men så er der også svejst forstærkninger i og der er de studser der skal være. Den kan kobles på dit system, Der skal så lige ommøbleres lidt på rørføringen og helst i 5/4 tommer, så det er stort nok til en større kedel.. Engang.Skal nok lige smide et diagram herind.... Men, få lige fat i nogle brikketer, Nu..

Ellers... Der skulle da ikke tilfældigvis være en skorsten et sted på stuehuset.... Her tænker jeg på en brændeovn.. Sådan en godkendt en til 3-4000 kr..
Senest rettet af pelle 17 jan 2011 22:49, rettet i alt 2 gange.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af John Skov Jensen » 17 jan 2011 22:39

Hvad er din røggas temperatur når den forlader skorstenen?? Hvis den ligger højt kunne du tjene nogle gratis kw ved at montere en røgkøler efter kedlen. Kims har lige haft et indlæg hvor han informerer om at han får 20% mere energi ud af sit brænde efter montage af en røgkøler på en Atmos DC32

/John


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af pelle » 17 jan 2011 22:54

John Skov Jensen » 17 Jan 2011, 22:39 skrev:Hvad er din røggas temperatur når den forlader skorstenen?? Hvis den ligger højt kunne du tjene nogle gratis kw ved at montere en røgkøler efter kedlen. Kims har lige haft et indlæg hvor han informerer om at han får 20% mere energi ud af sit brænde efter montage af en røgkøler på en Atmos DC32

/John
Det har jeg godnok læst, John. Det med 20 procent..Mener der er en regel om at for hver 20 gr. røgtemp. sænkes giver det 1 procent mere energiudnyttelse. Dvs.. falder røgtemp. 200 gr. giver det 10 procent bedre udnyttelse..

Men. igen.. Jeg ved det ikke, men har læst det et sted..
Jeg har bare kikket på røgtermometret. Ikke noget med procenter.. 100 gr, det er perfekt med fuld skrald på kedlen. Det giver også den komfort at jeg kan springe kedelrensningen over engang imellem og bare nøjes med at skovle noget aske fra påfyldningskammer.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af svæver » 18 jan 2011 11:31

Hej hudle

Som jsj skriver hvad er din røggastemp ud af kedlen, og hvad for noget træ bruger du?

Ummidelbart tror jeg ikke på at du bruger 20Kw/h til at varme dit hus op det svare til ca 65 watt pr m2
jeg bruger i et halvdårlig/middel isoleret hus ca 25 watt pr m2, dvs du skulle bruge over dobbelt så meget?

og er alle dine m2 fuldt opvarmet( hvis ikke gør det jo bare regnestykket værre).

Altså er det meget "langsom" el gasfattigt brænde du bruger?
eller ryger det op gennem skorstenen
eller er forbrændingen ikke korrekt, dvs underforbrændingen aldrig rigtig kommer igang?


Personligt fyrer jeg 2 gange dagligt, et indlæg hver gang i en atmos 32 og det er med affaldstræ.

og det er ikke for at træde i det, men mere for at illustrere at der er et eller ande punkt det glipper.
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af hudle » 18 jan 2011 14:53

Hmm ... tror røg temp ligger tæt på de 300 når kedlen er middelbeskidt hvis man kan sige det sådan... Når jeg lige har renset kedlen så er røggas på omkring 220 grader...

Alle m2 er opvarmede... dvs 340 m2..

SVÆVER: nu skriver du langsom eller gasfattig brænde??? Lige nu fyrer jeg med lærk og elm... Jeg har før fyret med 4X4 tømmer og også asktræ.,.. der har ikke været mærkbar forskel...

Min underforbrænding ser rigtig nok ud efter manualen når jeg kigger gennem skueglasset for der er flammen medium lang og efter forskrifterne med farve og længde..

PELLE: Der er ikke "tid" til større installation lige nu som det er... og der er ingen, absolut ingen plads til noget ekstra inde i fyrrummet.. det er vist pakket så godt som det kan. jeg må nøjes med den kedel og det akkuanlæg jeg har nu. Ellers skulle den tank smides udenfor, meeeen så koster installation osv også.. det der skide vvs har det med at løbe op...

Vi snakkede om brændeovn sidste år, men jeg prioterede at få solvarme i stedet for brændeovn... ikke helt efter konens ønske men sådan blev det nu. Skulle også have ny VVB i forvejen..

Vi har ingen skorsten ud over den i fyrrummet, men det ville nok også¨være lidt dumt at indsætte brændeovn i fyrrumet ;-)

Ellers kan du tro vi havde fået installeret brændeovn..


Min tanke er på sigt at enten få en lille stoker som kan tage pind og også træpiller, men det må ikke fylde særlig meget.. jeg har kun L: 2 meter B: 90 H: ikke af betydning.....


Det er mit store ønske... men ellers er ønsket et pillefyr, men troe jeg bliver træt af ikke at kunne fyre med pind. men skla jeg have brændefyr så er jeg nødt til at have akkutank og den SKAL stå udenfor... og jeg skal nok op på 3-4000 liter og den kommer jo til at fylde gevaldig hvis den også skal være isoleret ordentlig..

Nogen der har andre super ideer?? Hvad er det røgkøler for noget og hvordan virker den?? Hvad med pris og udfærdigelse af en sådan...

Og Pelle tak for buddet....
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
sortsomsod
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 okt 2010 15:45
Mit fyr: Baxi Solo Innova
Areal: 180
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 4500
Dagligt forbrug: To trillebør
Geografisk sted: Nordvest Sjælland
Kontakt:

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af sortsomsod » 18 jan 2011 15:13

Jakobtl » 14 Jan 2011, 15:14 skrev:Hejsa. Det lyder spændende. Hvor køber du rapspillerne?
Jeg har købt rapspillerne hos:

Sidinge Gårdbutik

http://www.sidinge.dk/

indehaveren er : Mogens Bentsen , tlf 59 32 82 06 // email sidinge@sidinge.dk

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Baxi Solo Innova

Indlæg af svæver » 18 jan 2011 18:10

hej

Elm er uhyggeligt langsomt brænde, jeg ved ikke rigtigt med lærk, men mener at det ikke er det bedste til en gasogen kedel.
Og brænde kan blive for "gammel" afgasningen sker fra det bliver fældet og det der virkelig gør nye kedler effektive er gassen.

I gammeldags kedler og brændeovne er det lige omendt der ønsker man ikke ret meget gas da det ikke kan udnyttes, det soder bare.
det er en skam der er så langt ellers kunne jeg godt tænke mig at du prøved et par fyrfulde affalstræ.

/
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB


Besvar