Så kom dagen.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Så kom dagen.

Indlæg af Lund »

Frank_Rasmussen » 15 Jan 2011, 13:52 skrev:Der er et billede af forbindelserne i en overkogningssikring på viewtopic.php?f=137&t=5558&start=60#p54132

"Der hænger en tynd blændet ledning ud af styringen uden stik på"...Det er temperaturføleren til fremløbstemperaturen. Put den i den medfølgende dyklomme i toppen af kedlen.

Den eksterne snegl skal kun tilkobles med det stik, som passer fra styringen.
Aha det hjalp, mht sneglen så lod jeg mig narre af den ekstra ledning der medfølger sneglen. Medfølgende dyklomme? Jeg har ingen set, ej heller et sted i toppen af kedlen hvor der kan sidde en dyklomme.
På kedlen er: Bagpå en eller anden ledning går ud fra en messingsag der er skruet på kedlen, på begge sider af kedlen helt ved bagkanten sidder der 2 stk ½ tommer muffer med inv gevind, den ene er sikkert til expansionsbeholder, den anden sikkert til overkog sikring

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Så kom dagen.

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Ja, det er alt sammen på bagsiden af kedlen, at tilslutningen foregår. Jeg kan godt se på side 2 af http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=116& ... 96FA548D63 , at der er ikke er mange tilslutningsmuligheder.

Jeg får det til to tilslutningsmuligheder i toppen og to i bunden.

Den ene i toppen skal du sikkert bruger til overkogssikringen. Den anden i toppen er til fremløbet.

Den ene i bunden (den hvor "en eller anden ledning går ud fra en messingsag der er skruet på kedlen") er sikkert til shunt-ventilen. Det sidste hul i bunden er til tilbageløbet.

Temperaturføleren til fremløbet kan enten sættes fast på fremløbets rør tæt på kedlen med en strips (og en masse isolering rundt om), eller man kan vælge noget ala tegningen i viewtopic.php?f=137&t=5558&start=60#p54127 ...Den første metode er den letteste og efter min mening lige så effektiv som den sidste..

Angående placering af ekspansionsbeholder, cirkulationspumpe, sikkerhedsventil, så se eksempel på side 2 af manualen http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=125& ... DA5DECD04D

PS: Du skal vel også have en aftapningshane et sted...

PPS: Hvis du alligevel skal på VVS-indkøb, så kunne du måske få en automat-udlufter til kedlen (jeg ved ikke meget om installation; men jeg synes bare, at det lyder som en god ide).
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Så kom dagen.

Indlæg af TaagMan »

Der sidder to store muffer bagpå, den nedeste til retur, og den øverste til fremløb. Bagpå, i bunden, sidder der en lille halvtomme. Den har jeg sat en balofix på, og en studse til vandslange.
De to halvtommer der sidder på siden, bagtil, og i toppen, der har jeg sat en 20 cm dyklomme i den ene, og den lille der følger med overkog i den anden, og så har jeg min kedeltemperatur føler i den 20 cm dyklomme i siden. Ekspansion har jeg sat på fremløb med et T stykke.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Så kom dagen.

Indlæg af Lund »

TaagMan » 15 Jan 2011, 15:46 skrev:Der sidder to store muffer bagpå, den nedeste til retur, og den øverste til fremløb. Bagpå, i bunden, sidder der en lille halvtomme. Den har jeg sat en balofix på, og en studse til vandslange.
De to halvtommer der sidder på siden, bagtil, og i toppen, der har jeg sat en 20 cm dyklomme i den ene, og den lille der følger med overkog i den anden, og så har jeg min kedeltemperatur føler i den 20 cm dyklomme i siden. Ekspansion har jeg sat på fremløb med et T stykke.
Hva er den der sidder under fremløb så til, der går en ledning ud fra den. Dyklommen til føleren har du fyldt noget i den for at føleren får optimal berøring eller kan føleren ikke tåle det?
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Så kom dagen.

Indlæg af TaagMan »

Det er trykmåleren til fronten. Den piller du bare snitterne fra.
Jeg har fyldt den op med fedt ja, for at give ordentlig varmeoverførsel.

Jeg mener det er den rigtige måde at gøre det på. Der er masser der sætter den på fremløb med tape og fedt, under en rørskål etc, men det er en kedel temperatur føler... og ikke en fremløbsføler... så jeg har lavet det med en dyklomme i toppen af kedlen.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Så kom dagen.

Indlæg af Zarge »

Hej lund, jeg har ikke rodet med pillefyr, men jeg har dog selv lavet en komplet installation til mit orlan brændefyr, og jeg giver da gerne en "stokerprokollega" en hånd hvis jeg kan... Men hvis det er til flytning af den gamle kedel skal der nok lidt forstærkning til, armene er ikke så tykke som ønsket...;-)
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Så kom dagen.

Indlæg af Lund »

Jow tak, nu skal jeg lige have skaffet lidt isenkram næste uge og sikkert flyttet hullet i skorstenen. Lad os nu se hvad der sker, den gamle kedel skal jeg nok få flyttet, når først de godt 100 kg får sig pustet op, så må det briste eller bære.
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Så kom dagen.

Indlæg af Lund »

Frank_Rasmussen » 15 Jan 2011, 13:52 skrev:Der er et billede af forbindelserne i en overkogningssikring på viewtopic.php?f=137&t=5558&start=60#p54132



Den eksterne snegl skal kun tilkobles med det stik, som passer fra styringen.
Så fik jeg lidt tid i overskud. Det passer ikke helt hvad du siger, der er ingen ledning fra styringen til snegl som du ser på det ene billede, der er en løs ledning på sneglen som jeg ikke ved hvor skal monteres. Det andet billede viser et stik, er det der kablet til computeren skal i?
Vedhæftede filer
snegl.jpg
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Så kom dagen.

Indlæg af Lund »

Stik til pc?
Vedhæftede filer
stoker 002.jpg
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Så kom dagen.

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Jeg ved ikke, hvorfor du har fået den løse ledning med, som hænger i din eksterne snegl.

Det sidste af dine billeder viser vel et stik, som i den anden ende sidder fast i styringen?

Stikket på det sidste billede er til den eksterne snegl...i hvert tilfælde den eksterne snegl, som jeg har...

Kablet til computeren kan du se her: http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=35&m ... 995E6070AE

Besvar