Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyret laver en prop af pillerne

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Torben.p
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 maj 2010 02:15
Geografisk sted: 4560 vig odsherred

Re: Fyret laver en prop af pillerne

Indlæg af Torben.p » 13 jan 2011 19:55

hej Christian
jeg har også en ph 12 som jeg har købt brugt den var 3 år
tidligere ejer havde skiftet snegl. da jeg satte den igang kunne jeg ikke få den til at brænde ordendligt
tog brænderrør ud og borede huller op som var helt stoppet
et gl stemmejern ,hammer og et spejl så fik jeg slået sodringen af som sad i snegl rør
derefter har den kørt perfekt. på brænderrør sidder 2 pakninger min teori er at hvis den er utæt i den inderste pakning
blæser der luft ud inden brænderrøret dette får bålet til at ligge for tæt ved snegl som derved smelter / brænder i stykker

mvh Torben


Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Fyret laver en prop af pillerne

Indlæg af john m » 13 jan 2011 19:58

Jeg tror altid der vil dannes lidt sodring (baggas)men min erfaring
er at hvis sneglen er i orden kan den selv holde det meste væk.
Noget andet er at en snegl der er slidt i enden transportere mindre
piller på den slidte del , det vil sige den kan have problemer med at
flytte de piller der kommer bagfra resultat= prop.Prøv at sætte lidt
kortere tid mellem indføringerne så bålet kommer lidt længere frem.

Mvh John
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Torben.p
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 maj 2010 02:15
Geografisk sted: 4560 vig odsherred

Re: Fyret laver en prop af pillerne

Indlæg af Torben.p » 13 jan 2011 20:16

dette fyr kører med fast program fra fabriken
så det er ikke lige til at stille om div parametre
den inderste pakning tror jeg stadig på
den er kræver omhygelighed at få sat rigtigt på
da det er en løs glassnor

men tøm den evt for piller og sæt den i test og så kør blæseren på max og så mærk efter om der kommer luft ud
ved pakning evt med et stykke papir der vil blafre

JFK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 18 dec 2009 19:13
Mit fyr: Twin Heat
Areal: 600
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: 80 - 125
Årligt forbrug: 15 - 20
Geografisk sted: Vester Velling mellem Randers og Ulstrup
Kontakt:

Re: Fyret laver en prop af pillerne

Indlæg af JFK » 13 jan 2011 20:40

Hej Christian

hvis du har brug for hjælp til en ph kedel kunne du og i andre som har sådan en kedel prøve at kontakte undertegnet han ved alt om disse kedler både indkodninger af styrring og service.
han har arbejdet med disse kedler i snart 12 år og er altid frisk på at hjælpe. :great:


8850 | ANDERS STOUGAARDMågårdsvej 13
8850 Bjerringbro
Phone: 20 23 07 38
anders@greenfireservice.dk

mvh

Brugeravatar
chri664a
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19 dec 2006 19:20
Mit fyr: PH 12 Fra PH-energy
Areal: 143
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Årligt forbrug: 5

Re: Fyret laver en prop af pillerne

Indlæg af chri664a » 14 jan 2011 08:16

Landbo » 13 Jan 2011, 19:48 skrev:Hej Christian.

Kender ikke meget til en PH-12. Men de sorte 'slagger' er resterne af en ufuldstændigt forbrænding (forbrænding uden tilstræggelig ilt). Dvs. du har sommetider ild helt inde i sneglerøret, hvilket du absolut ikke bør have. Den yderste del af sneglen er garanteret også dækket af de samme sorte 'slagger'. Herfra hvor jeg sidder, kunne det se ud til at dit magasin ikke er helt lufttæt. Har du tjekket magasinet og låget for skævheder samt lågets pakninger for defekter ?

En slidt snegl burde ikke være skyld i de 'symtomer' du beskriver, forudsat den stadig kan skubbe brændslet frem til herden.

Er sneglerøret rundt eller firkantet på en PH-12 ?
Hej Leif

Jeg har ikke megen forstand på fyringsanlæg (hvilket tydeligt fremgår af mine spørgsmål), men vil gerne blive klogere og jeg tror du har fat i noget.
Der er nemlig sorte slagger på spidsen af sneglen. De har været der længe, men jeg har også fyret 1½ års tid med en defekt ilt-sonde som langsomt blev dårligere (inden jeg fandt ud af at det var ilt-sonden og fik den skiftet) og i den periode har bålet helt sikkert været rykket længere tilbage i brænderøret og sikkert også ind i snegl-røret.
Sneglrøret er firkantet på en PH-12 og sneglen kan stadig skubbe pillerne frem i brænderrøret.
Jeg tror jeg skal prøve at se magasinet godt efter her i weekenden. Umiddelbart vil jeg sige, at det ikke virker defekt, skævt eller utæt på nogen måde, men...
Når du nævner låget, er det så låget på magasinet og pakningen her eller er det lugen indtil brændkammeret?

Jeg takker mange gange for svaret.

Mvh. Christian


Brugeravatar
chri664a
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19 dec 2006 19:20
Mit fyr: PH 12 Fra PH-energy
Areal: 143
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Årligt forbrug: 5

Re: Fyret laver en prop af pillerne

Indlæg af chri664a » 14 jan 2011 08:25

Torben.p » 13 Jan 2011, 20:16 skrev: men tøm den evt for piller og sæt den i test og så kør blæseren på max og så mærk efter om der kommer luft ud
ved pakning evt med et stykke papir der vil blafre
Det må jeg prøve her i weekenden tak for tippet.

Og tak til alle andre for indlæggene. Nu har jeg lidt at arbejde videre med.

Mvh. Christian

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Fyret laver en prop af pillerne

Indlæg af Flemming DJ » 14 jan 2011 12:01

Barlinek har i en anden tråd fået skyld for at ha' leveret en dårligere kvalitet i denne sæson, så din vvser kan godt ha' en pointe.

Prøv evt. med en mindre portion piller af et andet fabrikat før, du skruer for meget. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
chri664a
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19 dec 2006 19:20
Mit fyr: PH 12 Fra PH-energy
Areal: 143
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Årligt forbrug: 5

Re: Fyret laver en prop af pillerne

Indlæg af chri664a » 14 jan 2011 17:06

Flemming DJ » 14 Jan 2011, 12:01 skrev:Barlinek har i en anden tråd fået skyld for at ha' leveret en dårligere kvalitet i denne sæson, så din vvser kan godt ha' en pointe.

Prøv evt. med en mindre portion piller af et andet fabrikat før, du skruer for meget. :)
Tak for oplysningen...Jeg har netop fået to paller Neova HP-piller ind ad døren så det skal altså også prøves.

Mvh. Christian

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Fyret laver en prop af pillerne

Indlæg af Landbo » 14 jan 2011 19:41

chri664a skrev:Hej Leif

Jeg har ikke megen forstand på fyringsanlæg (hvilket tydeligt fremgår af mine spørgsmål), men vil gerne blive klogere og jeg tror du har fat i noget.
Der er nemlig sorte slagger på spidsen af sneglen. De har været der længe, men jeg har også fyret 1½ års tid med en defekt ilt-sonde som langsomt blev dårligere (inden jeg fandt ud af at det var ilt-sonden og fik den skiftet) og i den periode har bålet helt sikkert været rykket længere tilbage i brænderøret og sikkert også ind i snegl-røret.
Sneglrøret er firkantet på en PH-12 og sneglen kan stadig skubbe pillerne frem i brænderrøret.
Jeg tror jeg skal prøve at se magasinet godt efter her i weekenden. Umiddelbart vil jeg sige, at det ikke virker defekt, skævt eller utæt på nogen måde, men...
Når du nævner låget, er det så låget på magasinet og pakningen her eller er det lugen indtil brændkammeret?

Jeg takker mange gange for svaret.

Mvh. Christian
Ok med et firkantet sneglerør.

Det er ganske normalt at der på spidsen af selve sneglen samler sig lidt sorte 'slagger' og det er ikke en defekt iltsonde der er skyld i de er opstået. Tænker på at sneglevindingerne længere inde mod magasinet er fyldt med de samme 'slagger'. Derved kan der nemlig blive problemer med at sneglen kan skubbe piller frem til afbrænding, det du kalder en prop. Som jeg forstår det er sneglerøret delt i flere sektioner på en PH-12. Pakningen af samlingen SKAL være 100% lufttæt ellers vil der kunne opstå de omtalte 'slagger' fra samlingen og frem mod herden (begyndende tilbagebrand).

For en god ordens skyld vil jeg lige nævne at både snegl sneglerøret bør rengøres for 'slagger' hvis du skiller stokeren af.

Det var pakningen til låget på magasinet jeg mente.

Hvis magasinet og samlingen af sneglerøret et lufttæt kan der nemlig ikke komme en begyndende tilbagebrand da der ikke kan tilføres 'nyt' ilt. Uden ilt ingen ild. :wink:

I øvrigt. Grunden til jeg skriver slagger i anførselstegn er at de sorte 'slagger' er uforbrændt kulstof fra pillerne og ikke askeslagger der fremkommer af at asken bliver så varm at den brænder til 'rigtige' slagger.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Torben.p
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 maj 2010 02:15
Geografisk sted: 4560 vig odsherred

Re: Fyret laver en prop af pillerne

Indlæg af Torben.p » 14 jan 2011 19:57

en side kommentar , til leifs indlæg
du har jo en fin indikator i din stoker temp.
min ligger pt med keddel på 70 gr og en snegl temp på 39 gr
da jeg kørte med def. pakn var snegl temp omkring 55 gr.

jeg tror stadig på at det er dit problem
den pakning kræver omhu og omhyggelighed at mont og bagefter få brænderrør ind uden at den bliver kørt til en side

mvh Torben


Besvar