esbe shunt

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
micano
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11 apr 2007 16:17

esbe shunt

Indlæg af micano »

Jeg har et spørgsmål vedr. min varmeinstalation.
Jeg har en stoker der kører ok. med en esbe shunt med en skala fra 1 - 10 denne har hele tiden stået på 7 (retur 45 grader) på et tidspunkt kunne jeg ikke få varme på 1 radiator i den ene side af huset, da vi fik gang i den stillede vi punpen (alfa pumpe) på max. og shunt på 10(herefter blev retur på 35 grader) dette bevirkede at vi fik varme i radiator, men temperatur på det varme vand faldt samt vandsøjle ændrede sig fra 6 m til 3,5 m.
På et senere tidspunkt ændrede jeg igen til 7 på shunt, det bevirkede igen at varme forsvant i radiatoreri den ene side af huset sant temperatur på varmt vand blev højere.
Kan nogle i et ellers god forum give nogle forklaring.
Hilsen MICANO

anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: esbe shunt

Indlæg af anderswitt »

ja din shunt blander det varme vand i returen så den fx. er 60c.
og hvis du (lukker) shunten så der ikke kommer varmt fremløb vand i det kolde retur bliver din retur så de 35c.
og når den er lukket så kan pumpen bedre få vandet ud til den sidste radiator
håber at du kan bruge svaret ellers må du skrive igen så må jeg forklare mig bedre
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: esbe shunt

Indlæg af Ollii »

Prøv og hæv set temp lidt. så burde din shunt ikke skulle bruge så meget flow.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: esbe shunt

Indlæg af Landbo »

micano skrev:Jeg har et spørgsmål vedr. min varmeinstalation.
Jeg har en stoker der kører ok. med en esbe shunt med en skala fra 1 - 10 denne har hele tiden stået på 7 (retur 45 grader) på et tidspunkt kunne jeg ikke få varme på 1 radiator i den ene side af huset, da vi fik gang i den stillede vi punpen (alfa pumpe) på max. og shunt på 10(herefter blev retur på 35 grader) dette bevirkede at vi fik varme i radiator, men temperatur på det varme vand faldt samt vandsøjle ændrede sig fra 6 m til 3,5 m.
På et senere tidspunkt ændrede jeg igen til 7 på shunt, det bevirkede igen at varme forsvant i radiatoreri den ene side af huset sant temperatur på varmt vand blev højere.
Kan nogle i et ellers god forum give nogle forklaring.
Hilsen MICANO
Hej.

Hmm, der er et par ting der undre mig. Den såkaldte Esbe shunt er det en termisk shuntventil eller er det bare en 'mekanisk' shuntventil ? Hvis det er en termisk skal den kunne holde en konstant temperatur til returen på kedlen ellers er den defekt. Hvis det er en mekanisk shuntventil vil den bare blande en vis del af fremløbsvandet til returen på kedlen.

Det der er sket, er formodentelig at ventilen har stået helt åbent så alt fremløbsvandet er 'gået' til returen. Dvs. vandet står bare og cirkulerer rundt i kedlen og ikke går ud i radiator/vbb.

Din returtemperatur bør være minimum 50 grader, gerne højere, ellers resikere du at kedlen ruster op pg. af kondensvand på hedefladen.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Besvar